Ahogy váltják egymást a mobileszközök újabb generációi, úgy kapunk egyre jobban megépített készülékeket, amelyek jobban bírják a mindennapos strapát. A védőborításoknak már meg sem kottyan a karc, az alumínium készülékházak nem recsegnek, hajlanak, törnek, vagy legalábbis nem olyan könnyen. A jobb tervek és alapanyagok mellett a garanciában is előre léptek a gyártók és egyre többször kapunk 1 helyett 2-3 év garanciát, sőt, olyan cég is akad, amelyik néhány hónapos casco-t is vállal prémium eszközeire. Ennek ellenére még mindig nagyon könnyen törnek, repednek vagy hibásodnak meg a mobilok, sőt, sok esetben az is félreérthető, hogy az adott készülék ténylegesen vízálló-e vagy csak a fröccsenést bírja elviselni. A komoly gond akkor kezdődik, amikor a hibát nem lehet garanciában javítani, vagy a garancia már lejárt, de a készülék még jól kiszolgálna minket akár 1-2 évig is.
Kijelző aranyáron
Az egyik leggyakoribb gond a kijelző repedése, törése. Miután ez a készülékek elsődleges beviteli eszköze is, nagy gond, ha a teljes előlapot beborító borítás megsérül. Ha olyan készülékünk van, amelyiknél teljesen szétválasztott az érintőpanel és a kijelző, még reménykedhetünk az olcsó javításban. Ilyenkor - ha a kijelző nem sérült és a kép hibátlan, az érintőpanelt kb. 7-15 ezer forintból cserélik, de persze vannak olyan modellek, ahol ez az ár 25-30 ezer forintig is felszökhet. Ez függ a gyártótól, az érintőpanel minőségétől stb.
Nagyobb a gond, ha egyben, mondjuk ragasztva van az érintőfelület és a kijelző, mert ilyenkor csakis egyben lehet cserélni a két meghibásodott komponenst. Az ár ebben az esetben mindjárt megugrik és 20-40 ezer is lehet, sőt, akár még ennél többet is elkérhetnek.
Drága javítás, garancia sehol
Legyen az kijelzőhiba, alaplaphiba vagy egyéb, más gond, a javítás sohasem olcsó. A komponenst sokszor a szerviznek is külföldről kell rendelnie drága pénzért és a szerelés is igen aprólékos. A szervizek éppen ezért nem is dolgoznak olcsón, de a magas árak indokoltak is (persze nem minden esetben). Egy 2-3 éves tabletnél például 30 ezer forint is lehet egy berepedt érintőpanel. Ennyi pénzért tény, hogy visszakapjuk megszokott készülékünket, sőt, adataink, fiókunk is ott lesz, azonban semmi sem garantálja, hogy a javított tablet vagy készülék másik komponense nem adja-e fel a szolgálatot pár napon, héten, hónapon belül. Ilyenkor felesleges is volt megjavítani a készüléket.
Persze a jövőbe nem látunk, de javíttatás előtt érdemes megnézni, egy hasonló tudású, de új, vagy használtan még garanciális, új generációs eszköz mennyibe kerülne. Sokszor azzal a megdöbbentő ténnyel fogunk szembesülni, hogy kevesebb pénzből kijövünk, ha az újabb, jobb, fejlettebb (mondjuk Android 4 helyett Android 6 OS-sel működő), erősebb készüléket választjuk, a régit pedig tényleg kidobjuk vagy eladjuk alkatrésznek.
Amikor a casco drágább
A Casco-t sem éri meg túl sokáig egy-egy eszközünkön fizetni. Például egy iPhone 6-nál újonnan indokolt volt a termékbiztosítás, sőt, ha az első évben saját hibánkból meghibásodik, megsérül, még egészen jól megússzuk akkor is, ha a havi törlesztőrészletet is beleszámoljuk. Ugyanakkor két éves távlatban már nagyon nem éri meg a termékcascot fizetni: ilyenkor a már fele-harmadáron beszerezhető eszköz garancián túli, casco-által fizetett javításához még önrészt is fizetnünk kell. Ez az iPhone 6 esetében 30 ezer forint, amihez ha hozzászámoljuk még a két éven keresztül fizetett havi 3 ezer forintot, máris 90 ezret kapunk, amennyiért már garanciális, újabb készüléket kapunk mondjuk kéz alatt.
Ugyan mindenkit arra buzdítunk, hogy ha nem muszáj, ne váltsa le egyébként jól működő eszközét, mégis, azt kell mondanunk, hogy van jó pár olyan eset, amikor jobban kijövünk akkor, ha nem ragaszkodunk régi, hibás eszközünk javításához, helyette újabb, jobb eszközt vásárolunk a javítási költséggel megegyező összegért.