Ahogy az okostelefonpiac szépen kinőtte magát, egyre inkább jellemzővé vált az a trend is a gyártók között, hogy egy-egy terméket célzottan egy meghatározott korosztály számára álmodnak meg, és a készülékhez tartozó marketinghadjáratot is ehhez szabják. Általában persze nem a csúcskategóriás telefonok promóciójára jellemző ez a stratégia - mivel azokat az új képességeikkel univerzálisan lehet hirdetni -, sokkal inkább a középső és a belépő szegmensben akadnak olyan modellek, amelyekkel egy szűkebb korosztályt igyekeznek megszólítani a cégek.
Természetesen korántsem új keletű ez a megoldás, más területen már jó ideje bevett szokás a generációs marketing, és a mobilpiacon sem az okostelefonokkal kezdtek először hasonló hadjáratba a gyártók. Már az ezredforduló utáni évek nagy telefondömpingje során is beskatulyáztak egy-egy jól körülírható felhasználói réteg tagjai körében népszerű eszközt, amire aztán a cégek is ráerősítettek.
A Sony Walkman mobiljaival a fiatalokat vette célba, a Nokia kommunikátorai pedig a technológia iránt elhivatott, üzleti felhasználókat próbálták a vásárlóik közé csábítani. A korai időszakban még nehéz dolguk volt a gyártóknak, és egyértelműen úgy kellett matekozniuk a különféle funkciókkal, hogy a kiszemelt célközönség biztosan lecsapjon a készülékre. Ma már a komponensekkel vastagon megpakolt modellekből könnyedén kidomboríthatják azt a néhány extrát, ami egy kiválasztott csoport figyelmét azonnal megragadja. Ha pedig ez nem jön be, akkor lehetőségük van más irányból megközelítve új célpontot választani.
Mivel a legtöbb készülék kompromisszumok eredménye (hiányzó komponensek kontra magas ár), egy adott életkorhoz tökéletesen passzoló telefont nehéz találni, főként, ha mindenki más-más funkciókat részesít előnyben, de azért kapaszkodókra rábukkanhatsz, ha kissé alaposabban megvizsgálod a felhasználói szokásokat.
Az például bátran kijelenthető, hogy igazán nem lőhet mellé egy cég, ha a fiataloknak szánt telefon kamerás képességeit helyezi előtérbe, vagy ha egy időseknek szánt mobilban extraként megemlíti a pluszgombok, a zseblámpa vagy az FM-rádió jelenlétét. Az is jelentősen megnehezíti a mobilvadászatot, hogy az ügyes marketinget folytató cégek általában nem a legjobb ár-érték aránnyal dolgozó telefonokat akarják a zsebedbe tuszkolni, a hatalmas piacon pedig egészen széles skálán mozognak az árak: nagyjából 30 és 600 ezer forint között több száz, frissen megjelent telefonból válogathatsz.
A legtöbb felhasználó viszonylag egyszerűen el tudja dönteni, hogy a saját igényei alapján milyen készülékre van szüksége, más a helyzet azonban akkor, ha ajándéknak szán egy mobilt. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy az egyes korcsoportok milyen funkciókat részesítenek előnyben okostelefon vásárlása során, és mutatunk néhány mobilt, amelyekkel nem lőhetsz mellé.
Z generáció
Kezdjük is mindjárt listánk legfiatalabb tagjaival, a digitális bennszülöttként számontartott Z generáció képviselőivel. Az aktuális diáksereget az általános iskolásoktól a középiskolásokon át egészen az első diplomájukért küzdő főiskolai vagy egyetemi hallgatókig magában foglaló csoport már önmagában is elég heterogén. Azt azonban mégis elmondhatjuk, hogy lényegében itt a legnagyobb az aránya azoknak a felhasználóknak, akik nem feltétlenül a saját keresetükből jutnak hozzá a mobilkészülékeikhez, így pedig komolyabb beleszólásuk sincs mindig arra irányulóan, hogy milyen telefon kerüljön végül a zsebükbe.
Persze elvárások azért akadnak, a közösségi média korában született fiataloknak ugyanis kiemelten fontosak a kamerás képességek, elvégre ezek segítségével oszthatják meg életük legfontosabb pillanatait a barátaikkal a TikTok/Snapchat/Instagram felületeken. Ezenfelül a dizájn is erősen szerepet játszik a választás során: fontos, hogy a készülék külleme is megfeleljen a legújabb trendeknek (ezért nem túl meglepő, hogy a csúcsligás kialakítást a hazánkban ismeretlen kínai gyártók azonnal lekoppintják). A folyamatos multimédiás tartalomfogyasztás, valamint az okostelefonos játék miatt a Z generáció számára szintén elengedhetetlen a méretes kijelző, és a nap közben lemerülő akkuról hallani sem akarnak, ezért a fogyasztási mutatóknak is érdemes kissé utánaolvasni vásárlás előtt.
A generáció ismérvei:
- Kedvező ár: Igyekeznek a legjobb ár-érték arányú modellt levadászni
- Minőségi kijelző: A játékok és a multimédiás tartalmak hibátlan megjelenítéséhez
- Használható kamerák: Ez a közösségi oldalak tartalommegosztásához elengedhetetlen
- Trendi kialakítás: Kiemelt szerepet kap a színvilág és a csúcsligás formaterv
Samsung Galaxy A51
A Samsung mesterien szabta a Z generáció igényeire a Galaxy A51-est, amely teljesítményében ugyan nem veszi fel a versenyt a csúcskategóriás készülékekkel, de küllemét egyértelműen a topmobilok inspirálták. Emellett az üzemidő is rendben van, a hátlapi kamerával pedig a 4K-s rögzítés is lehetséges.
- Ár: 102 990 Ft
- SoC: Exynos 9611
- RAM/tárhely: 4 GB/128 GB
- Kijelző: 6,5", Super AMOLED, 1080×2400
- Hát-/előlapi kamera: 48+12+5+5 MP/32 MP
- Akkumulátor: 4000 mAh
- USB: Type-C 2.0
Nokia 3.4
Kedvező árazásával, ízlésesen elhelyezett körgyűrűs kameráival és tökéletesen optimalizált Android One rendszerével hibátlan első mobil lehet a fiataloknak a Nokia friss készüléke.
- Ár: 56 990 Ft
- SoC: Snapdragon 460
- RAM/tárhely: 3 GB/64 GB
- Kijelző: 6,39", IPS, 720×1560
- Hát-/előlapi kamera: 13+5+2 MP/8 MP
- Akkumulátor: 4000 mAh
- USB: Type-C 2.0
Xiaomi Poco X3 NFC
Ár-érték arányban igazi bajnok a Xiaomi készüléke, amely quadkamerás hátlapi képalkotójával és 120 Hz-es kijelzőjével csúcsligás funkciókat kínál, az 5160 mAh-s telep pedig bírja a gyűrődést.
- Ár: 109 990 Ft
- SoC: Snapdragon 732G
- RAM/tárhely: 6 GB/128 GB
- Kijelző: 6,67", IPS, 1080×2400
- Hát-/előlapi kamera: 64+13+2+2 MP/20 MP
- Akkumulátor: 5160 mAh
- USB: Type-C 2.0
Y generáció
Az Y generáció tagjai együtt cseperedtek fel a mobilokkal, így jó eséllyel az első telefonjuk sem egy okoskészülék volt. Ennek megfelelően kellő nosztalgiával tekintenek vissza azokra az időkre, amikor még a kagylómobilok uralták a piacot, és a színes kijelző egészen komoly extrának számított. A fejlődést folyamatosan végigkövetve azonban tisztában vannak vele, mekkorát hízott a piac az elmúlt évek során, és csodálják ezt a gigantikus előrelépést, amelynek végeredményeként egy miniatürizált számítógépet varázsoltak a zsebükbe a gyártók.
Az Y generációnak tehát jóval többet jelent az okostelefon, mint egy egyszerű kiegészítő, már-már státuszszimbólumként tekintenek rá (nagyjából hasonlóan, mint az X generációsok az autókra), ezért a teljesítmény mellett kiemelten fontosnak tekintik azt is, hogy milyen logó virít a készülék hátulján. A kamerás képességek mellett az általános készülékteljesítményt is szem előtt tartják, emellett egy kis kísérletezéstől sem riadnak vissza, amennyiben az izgalmas technológiai újítással kecsegtet. Éppen ezért nem meglepő, hogy ebben a szegmensben már az 5G-s modellekkel is számolnunk kell. Ha persze egy új funkció érkezik, akkor szívesen váltanak, vagyis az Y generáció nem fordít komolyabb figyelmet a frissítések kérdésére, hiszen mire a természetes elavulás bekövetkezne, valószínűleg már egy újabb készüléket nyúznak.
A generáció ismérvei:
- Státuszszimbólum: A mobil több, mint egy kiegészítő, látszódjon a logó
- Prémium, minden téren: Kizárólag az aktuális csúcskomponensek jöhetnek szóba
- Kísérletező kedv: A legújabb technológiák iránt (például az 5G) is nagy a kereslet
- Folyamatos használat: Kiemelt szempont a gyorstöltés és az akkuméret
- Gyakori modellváltás: A frissítések fontossága felértékelődik
OnePlus 8T
Néhány perces töltést követően birtokba vehető a OnePlus 8T: 65 W-os gyorstöltőjével 40 perc kell csupán a teljes töltöttséghez. Ezenkívül topligás komponensekből épül fel, kellően fiatalos a dizájnja, és természetesen az 5G-s hálózatok kezelésére is képes.
- Ár: 279 990 Ft
- SoC: Snapdragon 865
- RAM/tárhely: 12 GB/256 GB
- Kijelző: 6,55", fluid AMOLED, 1080×2400
- Hát-/előlapi kamera: 48+16+5+2 MP/16 MP
- Akkumulátor: 4500 mAh
- USB: Type-C 3.1
Apple iPhone 12
Már csak státusszimbólum jellege miatt sem maradhatott ki a felsorolásból az Apple legújabb mobilja, amely komoly színválasztékot és 5G-s képességeket is kínál.
- Ár: 371 990 Ft
- SoC: Apple A14 Bionic
- RAM/tárhely: 4GB/128 GB
- Kijelző: 6,1", Super Retina XDR OLED, 1170×2532
- Hát-/előlapi kamera: 12 MP+12 MP / 12 MP
- Akkumulátor: 2815 mAh
- USB: Lightning
Samsung Galaxy Note 20 Ultra
Prémium fémborítása mellett egy csúcsligás, minden igényt kielégítő kamerarendszert is kínál a Note 20 Ultra, ha pedig ez nem lenne elég, beépített stylus is a felhasználók rendelkezésére áll.
- Ár: 484 990 Ft
- SoC: Exynos 990
- RAM/tárhely: 12 GB/256 GB
- Kijelző: 6,9", Dynamic AMOLED 2X, 1440×3088
- Hát-/előlapi kamera: 108+12+12 MP/10 MP
- Akkumulátor: 4500 mAh
- USB: Type-C 3.2
A cikk folytatódik a következő oldalon, lapozz tovább!