Egy-egy új mobil megjelenésekor - különösen, ha az csúcsmodell - az iFixit mindig szétcincálja az adott terméket és amellett, hogy részletesen bemutatja a lépéseket és komponenseket, osztályozza a tervezők munkáját, hogy milyen egyszerű a javíthatósága az adott eszköznek. Ahogy a telefonok, tabletek, hibrid gépek egyre kisebbek, egyre több és bonyolultabb hardvert zsúfolnak a borítás alá, annál nehezebbé válik a szervizelése is, különösen akkor, ha a gyártó csak roncsolással bontható kötéseket alkalmaz. Ez azonban nem mindig van így és sokszor némi kutatás és felkészülés után kisebb hibákat magunk is kijavíthatunk egy-egy elromlott, vagy elhasználódott mobil eszközön.
Felkészülés
Pár óra alatt merül családtagunk kedvenc mobilja? A hangerőszabályzó nem mindig érzékel? Az integrált hátlap nagyon karcos lett? Az apróbb hibákat általában könnyedén és biztonságosan, akár otthon is szervizelhetjük. Az első és legfontosabb, felkészülni a legrosszabbra, hogy tönkre tesszük a készüléket: bár erre kicsi az esély, ha körültekintően járunk el, de azért előfordulhat egy váratlan helyzet, így lehet, hogy végül csak a szervizben kötünk ki, ahol a mi hibánk miatt sokkal többet kell majd fizetnünk.
Ha lélekben felkészültünk a szerelésre, következhet a tényleges munka. Elsőként keressünk rá a neten a pontos típus szerelési tippjeire. Érdemes a Youtube-on körülnézni - rengetegen töltenek fel szervizes videókat, ahol egy-egy mobilkészüléket, notebookot stb. szednek atomjaira. Nem mindegyik videó szakszerű, de amikor már 2-3-at megnéztünk, tudni fogjuk, hol kell vigyázni a műanyag karmokkal, hol nem szabad feszegetni a házat, milyen csatlakozókat kell keresni és a legfontosabb, hogy milyen szerszámokra lesz szükségünk. Ezekből érdemes egy jobb minőségű csavarhúzókészletet rendszeresíteni, továbbá szükségünk lesz még néhányféle csipeszre és műanyag spaklira is, amellyel a műanyag borításokat tudjuk óvatosan, karcok és törés nélkül felpattintani.
Hátra van még az anyagbeszerzés. Sok komponenst hazai nagykerektől is beszerezhetünk, ahol általában vásárolhat magánszemély is, némi regisztráció, esetleg kedves telefonhívás után. Ha mégsem, érdemes külföldi segítséget hívni, ahol pár dollárért megkapjuk a legtöbb kapcsolót, hátlapot, átalakítót stb. Az egyedüli gond, hogy ilyenkor 1-2 hét is lehet a szállítási idő.
Szerelés
A szerelést a videókon látottak alapján már némi magabiztossággal elvégezhetjük. Nagyon fontos, hogy csak addig bontsuk a készüléket, amíg a hibás, elhasználódott alkatrészig nem jutunk, ott álljunk meg, cseréljünk és szereljünk is vissza mindent, pontosan a bontással ellentétes sorrendben. Hasznos tanács, hogy ilyenkor a kiszerelt csavarokat és alkatrészeket egy A4-es fehér papírra a helyüknek kb. megfelelő sorrendbe tegyük le, sőt, sokan ilyenkor mobiljukkal vagy egy külön kamerával fel is veszik a szerelést, hogy ha bármit elfelejtenének, visszanézhessék a lépések sorrendjét.
És hogy miért is fontos ez a téma? Nemrég egy régebbi, de még mindig kiváló telefonunknak a beépített akkumulátora gyengült el a végletekig, de a szervizben olyan árat mondtak, hogy az majdnem egy új készüléké lett volna. Ehelyett némi keresgéléssel hivatalos alkatrészeladónál megtaláltuk a gyári akkumulátort a szervizes ár töredékéért, majd néhány Youtube-videó megnézése és a fent leírt felkészülés után pillanatok alatt, hibák nélkül cseréltük az akkumulátort. Az eredmény: a szerviz által felkínált javítási összeg kevesebb, mint feléért ismét egy jól, egy töltéssel akár 1,5 napig működő telefonunk lett, valamint a dicsőség, hogy mi magunk is meg tudtuk oldani a javítást. Fontos még a végén leszögeznünk, hogy komolyabb gonddal mindenképp inkább szervizt keressetek fel, de az árat megtudva ellenőrizzétek azt is, hogy nem lenne-e olcsóbb mindjárt inkább cserélni a készüléket.
Te javítottad már telefonod / tableted?