A Logic pedigréje egészen régre, a nyolcvanas évek Atari ST korszakába nyúlik vissza. Az akkor még C-Lab Creator, később pedig C-Lab Notator néven ismeretes alkalmazás hamar óriási sikereket aratott. Csak a kilencvenes évek közepén - jelentős átdolgozás és fejlesztés után - lett belőle Logic, Windows- és Mac-változatokban egyaránt. Az Apple 2002-ben vásárolta meg a német Emagic fejlesztőcéget, természetesen rögtön megszüntetve ezzel a PC-támogatást. Azóta a Logic az egyik legnagyobb érv a Mac OS mellett.
Jelen verziójában az eredetileg egyedülálló Logic program egész sor kiegészítővel bővült ki egy teljes zenei programcsomaggá: ez lett az Apple Logic Studio 8. Cikkünk első részében azonban csak a névadó, ma Logic Pro 8-ra keresztelt alapalkalmazást mutatjuk be, a csomag apróbb részeire a jövő hónapban kerül sor.
A Logic programok egyik legnagyobb előnye mindig is a könnyű, intuitív kezelhetőség volt - a hanghullámok paramétereit gyakorlatilag kézzel rajzolhatjuk meg: elképzeléseinket nem kell potenciométerekre és billentyűkre lefordítanunk, egyszerűen elhelyezzük őket a zenében. Módosítások végrehajtása esetén az eredményt nemcsak hallhatjuk, hanem rögtön láthatjuk is. A programozók ezt a képességet igyekeztek az eddiginél még nagyobb tökélyre vinni: jelentős változáson esett át a felhasználói felület. Speciális, egyablakos dizájnt készítettek - így már nincs feltétlenül szükség több monitorra a bonyolult munkához. A szabadon alakítható „szervezőben" mindig csak az épp végzett feladatnak megfelelő kezelőfelület jelenik meg - ez talán kissé elvontan hangzik, de a valóságban meglehetősen jól működik.
Sokat alakult a könyvtár is, amelyben meglévő hangmintáinkat és virtuális hangszereinket tárolhatjuk és rendszerezhetjük. Látszik, hogy az Apple egy másik termékéből, az Ableton Live-ból merített ötleteket, ami egyáltalán nem baj. Újítás továbbá, hogy nincs már szükség az XSKey elnevezésű hardverkulcsra a program elindításához.
A beépített szintetizátorcsomagot megnyitva a bőség zavara fenyeget. A komplett, hat darabból álló ES csomag számos virtuális analóg hangkeltőt tartalmaz különböző célokra - a modern elektronikus zenétől a rockon át az egyszerű, instrumentális alkotásokig bármiben megállják a helyüket. A Vintage csomagból is érdekes hangokat hozhatunk ki: elektromos orgonát és zongorát is tartalmaz. A legizgalmasabb azonban a Sculpture elnevezésű, kombinált hangkeltő, amelyből kreativitásunk függvényében a szó szoros értelmében szinte bármilyen hangzást kicsiholhatunk.
Ütemek előállításához remek társ az Ultrabeat dobgép, valamint a beépített, jogdíjmentes Apple Loops gyűjtemény is - ha pedig további hangokra és zörejekre van szükségünk, az EXS24 sampler bevetésre kész. Effektusok terén sincs miért szégyenkeznie a Logicnak: a legutóbbi változtatásokkal együtt összesen 70-féléből válogathatunk, kezdve a legegyszerűbb delaytől a bonyolult hangzások létrehozására képes, de könnyen kezelhető Space Designer delay-reverb generátorig.
Mit sem érne azonban mindez, ha az elkészített hangokat nem tudnánk tökéletesre csiszolni némi utómunkálattal. A Logic beépített masterelő segédalkalmazásokat is tartalmaz: automatikus ekvalézereket, különböző kompresszorokat és vokálsávok hangszínkorrekciójához használható beépülőket is.
A Logic a legkiválóbb stúdióalkalmazás, amelyet jelenleg a számítástechnika fel tud mutatni. Nemcsak a könnyedén testre szabható, látványos, mégis egyszerűen használható felhasználói felülete kimagasló kategóriájában, hanem kiváló hangkeltőket, effekteket, valamint hangmérnöki masterelő csomagot is kapunk hozzá. Csillagos ötös.
Jó stúdióalkalmazást készíteni azonban csak a feladat egyik része a fejlesztők számára. A Logic Studio igazi erénye viszont a teljességben rejlik: a rendkívül rugalmas magalkalmazáshoz ugyanis számos kiegészítő tartozik, amelyekkel az komplett, valóban minden igényt kielégítő egységet alkot.
Az Apple előszeretettel emeli ki ismertetőiben a bevezetőben már említett Studio Instruments hangleképező és a Sound Library névre hallgató hangmintagyűjteményt, ám mi most nem ezekkel foglalkozunk, hiszen az ezekhez hasonló funkciók és könyvtárak manapság már minden rendes zeneprogramnak a részei. Legfeljebb a termékminőségről mesélhetnénk sokat, de ezt inkább érdemes kipróbálni!
MainStage
Bár a szintén a múlt hónapban bemutatott MAGIX Music Maker is rendelkezik hasonló képességgel, a Logicba épített rendszer sokoldalúbb és kifinomultabb. A MainStage nevű grafikus felületről van szó, amely élő fellépésekhez kínál remek szolgáltatásokat. Valójában sokkal többről van szó, mint egy egyszerű grafikus felületről: a kiegészítő programnak nemcsak a megfelelő vizuális kontrollról kell gondoskodnia, hanem a folyamatos, akadásmentes működésről is, hiszen elég sokat levesz a zene értékéből, ha például hangszerváltás közben a számítógép töltöget egy picit a gyorsítótárból.
A MainStage számos funkcióval segíti a munkát: úgynevezett Piano Rackeket hozhatunk létre: ezt úgy kell elképzelni, mint a színpadi szintetizátorállványokat. Több billentyűs hangszert is egymás fölé pakolhatunk, amelyek közül egy szempillantás alatt az előtérbe hozhatjuk az épp használni kívántat. Egy helyre többet is betölthetünk, ily módon kettéosztva master billentyűzetünket – ennek egyik fele az egyik, másik fele a másik hangkeltőt irányítja majd. Ha ahhoz van kedvünk, egy billentyűre több hangszert is köthetünk, speciális, polifónikus hangképeket hozva létre. Természetesen dobgépek vezérléséhez is remek felületet kapunk, és a MainStage beviteli eszközök tömkelegét támogatja. A gitárszóló sem akadály: a Guitar Amp Pro a hangok leképzésében segédkezik, a vizuális interfészen pedig mindent folyamatosan nyomon követhetünk.
SoundTrack Pro 2
Másik versenyzőnk a szintén a csomag részét képező SoundTrack Pro 2. Az alkalmazás jóval több holmi egyszerű hangszerkesztőnél – bár annak sem utolsó. A hangok megvágásán kívül a sztereó és surround mixelés, valamint masterelés sem akadály – vokálhangok és élő felvételek készítésére is tökéletesen alkalmas. Egyfajta hidat képez a hang és a kép között – képességei között ugyanis szerepel az a funkció, amellyel ripsz-ropsz a megvágott videóhoz igazíthatjuk a hangsávokat.
Természetesen a Logic szekvenszeréhez hasonló grafikus felületen kívül speciális eszközök is rendelkezésre állnak a munkához: többcsatornás hanghullámszerkesztő, spektrumanalizátor, hangszalagszerű előretekerés és visszajátszás, csak hogy párat említsünk. Párbeszédek mastereléséhez is remek lehetőségeket kínál a SoundTrack Pro – a külön felvett sávokat az EQ Stamp nevű eszközzel másodpercek alatt azonos hangzásra hozhatjuk, így a hallgatónak nem tűnik fel annyira a vágás. A beépített szűrők ugyancsak remekül használhatók, pillanatok alatt eltávolíthatók a pattogások, recsegések vagy épp a zavaró háttérzaj.
A térhangzás bekeverése sem gond: a grafikus eszközök segítségével nemcsak hallhatjuk, hanem láthatjuk is azt, hogy épp honnan – és milyen intenzitással – szólnak a hangok. Ha videóhoz készítjük a fájlt, szinkronizálhatjuk azt, így szerkesztés közben pontosan egymáshoz igazíthatjuk őket. A Logic Próban már megismert effekt pluginek és a hangkönyvtár természetesen közvetlenül elérhető itt is.
Adatok:
- Egyablakos, intuitív grafikus kezelőfelület
- Beépített szintetizátorok, effektusok, hangminták és mixer
- Élő fellépésekhez Piano Rackek
- Videosávot is kezelő, surround hangszerkesztő és keverő
- Minimális rendszerigény: 1,25 gigahertzes PowerPC vagy Intel Core Duo/Xeon processzoros Mac számítógép, 1 gigabájt RAM, Mac OS X 10.4.9
Értékelés:
Apple Logic Pro 8
Előny: remek hangminőség és kezelhetőség, szuper felszereltség
Hátrány: csak Mac OS-en működik
Teljesítmény: 94
Szolgáltatás: 97
Minilexikon: Zenei és stúdióalkalmazások
Sáv (track): sávoknak hívjuk a zenei programokban a hangforrásokat tartalmazó, effektusokkal „felszerelhető” egységeket – általában külön csatornával rendelkeznek a fő keverőpulton.
Szekvenszer (sequencer): a fő „szervező”, amely az összes sávot tartalmazza. Itt állíthatjuk be, hogy melyik sáv mikor és mennyi ideig szólaljon meg.
Keverőpult (mixer): az összes sáv itt található meg, itt szabályozhatjuk hangerejüket, illetve különböző utólagos effektusokat aggathatunk rájuk.
Szintetizátor (synth): bármely hangkeltő eszköz, amely nem előre felvett hangokat játszik le, hanem különböző algoritmusokkal generálja azokat.
Sampler: tetszőleges hangkeltő eszköz, amely előre felvett hangfájlokból állít elő újabb hangokat, vagy egyszerűen csak lejátssza azokat. Léteznek speciális, kombinált sampler szintetizátorok is, a dobgépek jellemzően ilyenek. Utóbbiak gyakorta beépített miniszekvenszerrel is rendelkeznek.
Hagminta (sample): a samplerek által felhasznált hangminták. Ide tartoznak a különböző loopok, azaz folyamatosan ismétlődő hangminták is.
Piano roll: elsősorban szintetizátorok esetében használatos nézet/eszköz. Virtuális MIDI-billentyűzetként itt rajzolhatjuk vagy pötyöghetjük be a kívánt dallamot.
Effektusok (FX): a keverőpultról helyezhetünk ilyeneket a hangsávokra. Ide tartozhatnak az egyszerű visszhangok, de a rendkívül bonyolult késleltetések is. Bizonyos szintetizátorok saját, beépített effektusokat is kínálnak, amelyeket kedvünk szerint használhatunk – ezeket azonban nem a keverőpultról, hanem a szintetizátor saját kezelőfelületéről érhetjük el.