Az Apple és a Samsung minden képzeletet felülmúló csatározása – amely, mint tudjuk, nem csak a piacon, hanem a bíróságokon is tetten érhető – végeredményben egyáltalán nem meglepő, hiszen mindkét mamut domináns pozíciót vívott ki magának a piacon méltán körülrajongott, minden földi jóval felszerelt felsőkategóriás okostelefonjaival. Az iPhone 5 és a Galaxy S3 (illetve a helyét fokozatosan átvevő Galaxy S4) magabiztosan vezeti a népszerűségi listákat, az egymással farkasszemet néző két gyártó pedig együttesen az okostelefon piacnak több mint a felét tartja ellenőrzése alatt, és szinte az összes profitot ők ketten zsebelhetik be.
A legfrissebb pénzügyi jelentéseik azonban már számos figyelmeztető jelet hordoznak, és világosan megmutatták, hogy a legfelső kategória feletti uralom többé már nem nyújt garanciát a növekedés hosszú távú fenntarthatóságára. Egyre nehezebb tehát megkerülni azt a tényt, hogy ha az Apple és a Samsung a jövőben is úgy akar szárnyalni, ahogy az elmúlt években tette, akkor bizony sokkal agresszívabban kell fellépnie az olcsóbb okostelefonok szegmensében – különösen a fejlődő piacokon, ahol a célközönség nagy része még csak most vásárolja meg első mobiltelefonját.
Megkerülhetetlen az alsó szegmens
Az Apple 2013 első naptári negyedévében már veszített piaci részesedéséből, és a cégvezetés arra figyelmeztetett, hogy a második negyedév eladási eredményei a Wall Street-i várakozások alá fognak süllyedni. Az olcsóbb kategóriák megkerülhetetlenségét egyértelműen jelzi, hogy az egyébként mindig is prémium gyártóként ismert Apple-nél 28 dollárral csökkent az iPhone-ok átlagos eladási ára az első negyedévben, mivel a legfrissebb iPhone 5 és a 4S helyett egyre többen választják a még mindig gyártásban lévő és jóval olcsóbb iPhone 4-es modelleket. A Samsung mindeközben a vártnál jobb első negyedévi eredményeket hozott, növelni tudta piaci részesedését, és növekedési ütemével maga mögött hagyta riválisát, de nagy örömre így se volt okuk a koreaiaknak – legfeljebb az Apple gyengülő mutatói csalhattak kárörvendő mosolyt az arcukra –, mivel az év első három hónapjában vége szakadt a rekord nyereségek öt negyedéven át tartó boldog időszakának, és Samsung illetékesei is figyelmeztettek, hogy „keményebb versenyre számíthatunk a mobil üzletágban a közép- és alsókategóriás okostelefon piac bővülésének hatására”.
Az eladási árak általános csökkenését és az olcsóbb készülékek térnyerését mutatja az is, hogy a mobil eszközök oroszlánrészét – köztük az iPhone 5-öt és a Galaxy S4-et – a legkülönfélébb chipekkel ellátó Qualcomm arról számolt be, hogy 2012 utolsó három hónapjában az átlagos eladási árak 227 dollárról 217 dollárra apadtak. A fejlett nyugati piacok mára szinte teljesen telítetté váltak okostelefonokkal, de ugyanez korántsem mondható el olyan hatalmas országokról, mint Kína vagy India – pedig Kína nemrégiben előzte meg az Egyesült Államokat, mint a világ legnagyobb okostelefon piaca, és egyedül India lehet az az ország, amely valamikor a jövőben maga mögé utasíthatja.
A napnál is világosabb, hogy a gyártók számára mesés kitörési lehetőséget kínálnak e szédületes méretű és dinamikusan fejlődő piacok, ugyanakkor az is közismert tény, hogy arrafelé csak egy igen szűk réteg engedhet meg magának 6-800 dolláros eszközöket (ami különösen az Apple-nek okozhat fejtörést), és az emberek inkább a 200 dollárnál olcsóbb termékeket keresik, nagyban elősegítve ezzel a szegmens gyors növekedését a felsőkategóriával szemben. Az ABI Research szerint míg 2012-ben az okostelefonok egynegyede volt 200 dollárnál olcsóbb, és 27 százalékuk 400 dollárnál drágább, addig idén 4 százalékkal nőhet a belépő szint részesedése – igaz, a legfelső kategória továbbra is 27 százalékot hasíthat ki a tortából. (Az összegek a mobilszolgáltatók által fizetendő nagykereskedelmi árra, nem a kedvezményekkel csökkentett végfelhasználói árra vonatkoznak.)
2017-re azonban az elemzőcég becslései szerint már a szállítmányok 42 százaléka lehet alsókategóriás készülék, és a high end modellek részesedése 23 százalékra mérséklődhet. A legalsó szegmens gyors növekedésében rejlő lehetőségeket a nyugati gyártók közül eddig talán az a Nokia tudta a legjobban kiaknázni, amely a fejlett piacokon nem volt képes felvenni a versenyt legfőbb riválisaival (konkrétan: az Apple-lel és a Samsunggal) szemben. A finnek egymás után dobják piacra belépő szintű okostelefonjaikat Oroszországban, Indiában vagy éppen Kínában, és termékeik – köztük például a 180 dolláros Lumia 520 – játszva legyőzik az iPhone-t olyan régiókban, ahol a szolgáltatók jellemzően nem adnak kedvezményt a telefonokra.
Mennyire lehet olcsó egy iPhone?
Vajon mit tud kezdeni az Apple és a Samsung az új helyzettel? Nos, az biztos, hogy mindkét vállalat döntéshozói tisztában vannak vele, hogy választ kell adniuk a piac alsó régiójának kiszélesedésére, és ennek megfelelően igyekeznek is erőfeszítéseket tenni – de egyáltalán nincs könnyű dolguk. Az Apple nagyon sokáig azt hirdette, hogy nem engedheti meg magának egy olcsó iPhone életre hívását, hiszen azzal feláldozná az imázsához tartozó magas minőséget, de az utóbbi időben a cég egyre több magas rangú tisztségviselője tesz olyan kijelentéseket, amelyek igazolni látszanak az olcsó – vagy legalábbis olcsóbb – almás okostelefon érkezéséről szóló pletykákat.
Addig is, amíg az elérhető(bb) iPhone megjelenik a színen (már ha egyáltalán megjelenik, hiszen még nem vehetjük biztosra) az Apple az eddigieknél nagyobb kedvezményekkel kínálja régebbi termékeit az Egyesült Államokban és külföldön. „Kínában szokatlanul nagyszámú »első okostelefon« vásárló van” – mondta Tim Cook, a harapott alma vezére a befektetőknek tartott konferenciahívásán. Cook így folytatta: „Ezt [a lehetőséget] nem szalasztottuk el. Kiemelkedő érdeklődést látunk arrafelé az iPhone 4 iránt, és nemrégiben még elérhetőbbé tettük, hogy még vonzóbbá váljon az »első vásárlók« előtt. Bízunk benne, hogy ez segítheti az iPhone eladásokat a jövőben”. Akármilyen kedvezménnyel kínálják is azonban, az iPhone-ok még mindig lényegesen drágábbak a kínai gyártók (vagy éppen a Samsung…) olcsó modelljeinél.
Még ha az Apple történetesen el is készítene egy okostelefont kifejezetten az alsó szegmens számára, akkor is nagyon valószínűtlen, hogy egy almás logót viselő eszközt mondjuk 99 dollárért haza lehessen vinni, hacsak az amerikai gyártó nem köt jelentős minőségbeli kompromisszumokat – márpedig az elejtett megjegyzések arra utalnak, hogy csak egy továbbra is magas minőségű termék jöhet számításba. Úgy tűnik tehát, hogy még az a bizonyos „olcsó” iPhone is széles rétegek számára lesz elérhetetlen. „Összességében véve, az Apple még csak a középkategóriát sem súrolta az árszint tekintetében” – mondta Michael Morgan, az ABI Research elemzője.
Meddig bír a Samsung a kínaiakkal?
Mindeközben a Samsungnak vannak bizonyos ütőkártyái az Apple-lel szemben, ha a kedvező árú eszközökre kerül a sor. A koreai vállalat először is a felhasznált alkatrészek többségét saját maga, „házon belül” fejleszti és állítja elő, így sokkal jobban kézben tudja tartani a költségeket, és legalább ilyen fontos, hogy nem függ annyira egyetlen eszköztől, mint az Apple, hiszen stratégiája éppen a széles termékkínálatra épül, és minden árkategóriában, illetve méretosztályban fel tud mutatni valamit. A Samsung emellett máris stabilan megvetette a lábát a fejlődő piacokon: tavaly a legnagyobb okostelefon gyártóvá lépett elő Kínában, miután eladásai a Strategy Analytics szerint majdnem megháromszorozódtak a távol-keleti országban.
A kulcskérdés most az, hogy a Samsung képes lesz-e megőrizni pozícióját a szédületes tempóban felemelkedő kínai vetélytársakkal szemben… Egy magas rangú Samsung vezető így vázolta a cég fejlődő piacok megnyerésére vonatkozó stratégiáját: „Árgus szemekkel fogjuk figyelni a piaci igényeket és a környezetünkben bekövetkező változásokat, és fel vagyunk készülve arra, hogy alkalmazkodjunk a környezet és a vásárlói szükségletek bárminemű változásához. A továbbiakban mindent meg fogunk tenni azért, hogy kiterjesszük felhasználóink körét, és a legmagasabb értéket nyújtsuk számukra.”
Egyik út sem könnyű
Az okostelefon piac alsó harmadának bevételére irányuló erőfeszítéseket illetően talán az a legnagyobb különbség az Apple és a Samsung között, hogy mennyit hajlandóak feláldozni az alacsonyabb árszint oltárán. Az Apple mindig is azt mondta, hogy számára az a legfontosabb, hogy „kitűnő termékeket” alkosson, és nem hajlandó nagy kompromisszumokat kötni az árak letörése érdekében. A Samsung másképp közelíti meg a kérdést: készít csúcskategóriás, magas minőségű, igen fejlett eszközöket, amelyekről a vásárlók nagy része csak álmodozhat, de ugyanúgy gyárt kedvező árú készülékeket is, amelyeket már egy jóval szélesebb réteg is megengedhet magának.
Ez természetesen azt is kell jelentse, hogy az ilyen okostelefonok minősége esetenként jócskán elmarad a drágább modellektől – cserébe viszont sokkal több ember kezében láthatunk Samsung gyártmányú eszközöket. Mindezek ellenére a koreai óriás nincs könnyű helyzetben, hiszen ahogy már említettük, minden erejét össze kell szednie ahhoz, hogy megtartsa pozícióját a fejlődő piacokon, vagy legalábbis ne engedjen át túl sok részesedést a kínai gyártóknak. Bármilyen nehéz is kimondani a márka rajongói előtt, nagyon úgy tűnik, hogy a prémium gyártóként jegyzett Apple-nek komolyan el kell gondolkodnia azon, hogy nem volna-e időszerű néhány dologban a Samsung példáját követni. Természetesen az almás vállalat számára is van más út, de akkor nagyon könnyen lemaradhat a fejlődő piacokat jelképező hatalmas hajóról…