A Business Insider az Andreessen Horowitz elemzőjének, Benedict Evansnek a legfrissebb munkáját foglalta össze, és emlékeztetett arra, hogy bármilyen furcsán hangzik is, az Android platform a szegény embereknek való. Mindez azt jelzi, hogy a Google az Apple-lel szemben merőben eltérő taktikát folytat a piaci fölény megszerzéséért. A számok alapján úgy tűnik, mindkét stratégiának megvannak az előnyei és a hátrányai.
Az első és legnagyobb ellentmondás abban mutatkozik meg, hogy bár az iOS platformnak csak 470 millió felhasználója van, az Android táborának pedig 1 milliárd, az Apple mégis csak az appok fejlesztőinek kétszer annyi pénzt fizet ki.
A háttérben az áll, hogy az Apple-lel szemben a Google sok esetben kifejezetten az alacsony bevétellel rendelkezők kegyeire utazik. A jövőben ez a trend tovább fokozódik, elegendő csak az Android One-ra gondolni, aminek a célja, hogy igazán olcsó robotos okostelefonokat dobhassanak a piacra a gyártók. Míg Indiában egy ilyen készülék már 100 dollárért hazavihető lesz, addig ott a legolcsóbb iPhone még mindig többe kerül, mint 600 dollár.
Az összkép ott válik érdekessé, hogy Európa és az Amerikai Egyesült Államok lakossága együttesen is alig haladja meg az 1 milliárd főt. Eközben csak Indiában megközelítőleg 1,2 milliárd, Kínában pedig 1,35 milliárd fő él, a többi fejlődő szektorról nem is beszélve. Természetesen a régiókon belül az állampolgárok éves jövedelme hatalmas eltérést mutat, Indiában egy ember éves keresete a tizede sincs egy amerikai bérének.
Az eltéréseket és azt, hogy az Apple és a Google milyen célcsoportokra utazik, az alkalmazásboltok számai is tükrözik. Az Apple a maga 30 százalékos levonása után az elmúlt évben 10 milliárd dollárt fizetett ki a fejlesztőknek, míg a Google mindössze 5 milliárdot. Mindezt úgy, hogy az Apple világszintű részesedése megközelítőleg 18 százalékon van a folyamatos csökkenés közben; az Androidé pedig 76 százalékon áll.
A Google a jövőben megpróbálja egységesíteni a maga részét, hiszen az Android One mellett az Android 5.0 is az egységesítést szorgalmazza, illetve a gyártók számára a Google összes rendszerét tilos lesz egyedi felületekkel átszabni.
Benedict Evans mindenesetre arra emlékeztet, hogy az Android piaci részesedése ott a legerősebb, ahol a kereseti szintek alacsonyabbak. Ennek ellenére hosszútávon mégis fordulhat a kocka. A statisztikák szerint a Play áruház letöltéseiből származó árbevétel sokkal nagyobb ütemben növekszik minden periódusban, mint ahogyan bővül az árbevétel az Apple App Store-jában eladott appok után.
Miközben a Google stratégiája mindenképp csak hosszabb távon lehet kifizetődő, addig ezzel egyszerre aggodalomra ad okot az Apple-nek. Amennyiben néhány éven belül nem csak a felhasználók számában, hanem az appok utáni árbevételben is jelentős mértékben lekörözi az Apple-t, az iOS-t és az App Store-t a Google, akkor könnyedén előfordulhat, hogy a fejlesztők is inkább az Android rendszerre állnak át. Míg az első iPhone-t a legtöbben a mai okostelefonok első fecskéjének és a kategória megalapítójának tekintik, addig az almás cég számára most egyre nagyobb mértékű az a veszély, hogy a termékei végül csak prémium kisebbséget alkossanak a piacon.