Az őrizetbe vett 13 ember 1999 óta foglalkozott profi szinten az illegális filmterjesztéssel, és egy nemzetközi hálózat tagjai voltak. Az FBI szerint ez a csoport állt a kézi kamerával felvett, az USA-ban terjesztett illegális másolatok 50%-a mögött, míg világszerte az ilyen jellegű kalózmásolatok 25%-a származott a banda tagjaitól. A rendőrség több mint hároméves nyomozás után egy nagyszabású razzia keretében, több helyszínen csapott le a filmkalózokra. A csoport tagjai akár fejenként öt évet is kaphatnak.
„Fájlmegosztó programok segítségével nemzetközileg is terjesztették a kamerával felvett filmeket: Pakisztán, Szingapúr, Hong Kong, Malajzia és más országok is a terjesztés célpontjai voltak” – mondta el Michael Robinson, a jelentős hollywoodi stúdiókat tömörítő Motion Picture Association of America kalózkodással foglalkozó tisztségviselője.
A csoport tagjai már a filmek hivatalos premierje előtt terjesztették a kalózkópiákat, ami arra utal, hogy jelentős segítséget kaptak olyan szakmabeliektől, akiknek bejárásuk van a premier előtti vetítésekre. Például az Amerikában nemrég bemutatott Superman visszatér is jóval a premier előtt megvolt már a kalózoknak.
Módszerük az volt, hogy míg az egyikük kamerára vette a filmet, addig őt több biztosító ember vette körül, akik fedezték. A felvett nyersanyagot aztán DVD-n sokszorosították, és eredetinek tűnő borítót készítettek neki. A filmeket darabonként 19 dollárért árulták az utcai terjesztők.
A kézi kamerával, mozivetítéseken másolatokat készítők állnak a „kalózpiramis” csúcsán, hiszen a premierek előtt feketepiacra kerülő filmek jelentős százaléka ilyen forrásból kerül az utcákra és az internetre. Az illegális DVD-kereskedelem nagyon jövedelmező, szakértők szerint összehasonlítható egyéb illegális tevékenységekkel, mint például a kábítószer- és fegyverkereskedelem – ha ugyan nem jövedelmezőbb – miközben a filmtolvajoknak sokkal kevesebb büntetéstől kell tartaniuk.
Az adatok szerint 2005-ben a kalózkodás 18 milliárd dollár kárt okozott Hollywoodnak. A kalózkodás azonban nem csak az USA problémája, az ASVA számításai szerint Magyarországon 2005-ben a filmkalózkodásból származó veszteség a szűken vett filmiparnak 102 millió dollár, a nemzetgazdaságnak (benne az elmaradt állami bevételek, a kereskedő cégek bevétele) 199 millió dollár volt. A magyar filmeket ért veszteség ennek 4,7%-a, azaz tavalyi árfolyamon is 2 milliárd forint. A magyar filmek zömét, 90%-át a premier napján kamerázzák le a moziban, s ez a verzió kerül először illegális forgalomba: piacokra és az internetre.