A Spotify a Music Weeknek számos érdekességet elárult, amelyekből az derül ki, hogy a zenestreamelő szolgáltatás valóban egyre nagyobb veszélyt jelent a hagyományos áruházakra, köztük az Apple iTunesra. Nagy-Britanniában például csak az elmúlt négy hónapban több mint 1 millió új aktív felhasználóval bővült a Spotify tábora.
A vállalat partnereinek a jelentése arról árulkodik továbbá, hogy a Spotify Európában már több árbevételt generál, mint az iTunes. A cég úgy látja, hogy mivel a klasszikus letöltéses vásárlások száma rohamos mértékben zuhan (erről árulkodnak az Apple iTunes Radióval és exkluzív albumokkal kapcsolatos erőfeszítései is), a streamelős szolgáltatások pedig ugyanilyen tempóban növekednek, rövid időn belül egész Európában maguk mögé utasíthatják az iTunest.
A statisztikák szerint az emberek szívesen előfizetnek az effajta szolgáltatásokra, ha cserébe nem kell hirdetésekkel megtöltött kiadást hallgatniuk. Pontos számokat sajnos nem tudni, a Spotify legutóbbi összesített adatai 2013 márciusából származnak. Akkor 24 millió aktív felhasználójuk, és ebből 6 millió előfizetőjük volt. Iparági források szerint eddig azért nem érkezett új adat, mert hamarosan elérik a 10 millió fizetős ügyfelet, és erre a mérföldkőre várnak.
Érdekesség, hogy a Spotify egyik legnagyobb húzópiaca Nagy-Britannia, ahol a teljes árbevételük több mint negyedét, 92,6 millió angol fontot szedtek össze már 2012-ben. 2013-ban a britek már kétszer annyi, összesen 7,4 milliárd dalt streameltek, ami az országban 103 millió fontos bevételt jelentett - a zeneipar bevételeinek mindez alig a 10 százalékát adta. A várakozások szerint ez az arány idén már 30-35 százalék lehet.
A Spotify érdekes módon nem is az Apple-től tart a versenyt illetően, hanem a YouTube-tól. A kiadók a gyakorlatban szeretik egy kalap alá venni a Spotifyt és az iTunest, majd miután az Apple-lel exkluzív szerződést kötnek, a YouTube-ra is kimennek. Tulajdonképpen a kiadóknak egyáltalán nem is érdeke foglalkozni a Spotify megoldásával, ugyanis szó szerint rettegnek tőle. Az iTunes 99 centes letöltéséből 69 cent jut a kiadónak, a Spotify esetében viszont csak 0,35 vagy 0,5. Ebből aztán még a zeneszerzőket is ki kell, hogy fizessék.
Amint arról a The Guardian is megemlékszik, Thom Yorke a Spotify-t egy döglődő holttest utolsó, kétségbeesett szellentésének nevezte, David Byrne pedig azt mondta, ha ilyen szolgáltatásokra kell hagyatkozzanak a zenészek, egy éven belül feladni kényszerülnek a munkájukat. A Spotify azzal próbálta nyugtatni a kedélyeket, hogy míg a letöltéseknél egyszeri díjat kapnak, a streamelésnél minden lejátszás után jár pénz. Ezt tavaly decemberben a weboldalukon is igyekeztek szemléltetni, a számításaik szerint pedig egy önjelölt zenész albuma havi 3300, egy világszintű slágeralbum havi 425 000 dollárt hoz a konyhára.
Miközben a Spotify gőzerővel próbálja a zenészeket lebeszélni az iTunes-exkluzivitásról, a pletykák szerint hamarosan egy világszinten elérhető iTunes Radio miatt is aggódhatnak.