Nem is olyan régen összegyűjtöttünk néhány hatalmas bukást a Kickstarterről, amelyek a közösségi finanszírozás jegyében 0 dolláros halálra lettek ítélve. Azonban az elbukott projektekből külön gyűjtemény is létezik. A Kickended például kifejezetten azokra szakosodott, amelyek egy fillért sem tudtak gyűjteni a felhasználóktól. Az oldal katalógusában bőven találunk projekteket, amelyek néha intő jelként, néha vicc tárgyaként szolgálhatnak bárki számára.
Ami senkinek sem kell
Érdekes módon elképesztően nagy számban lehet találni zenei projekteket is az archívumban. Mr. Blister például ZZ Top utódja lett volna, Anthony T. pedig szalszával akart hódítani. Akad azonban a listán sok filmötlet, animés találkozó, duplán mélyített V-nyakú férfi izompóló és olyan projekt is, ahol zenészekből akartak figurákat gyártani.
Immáron több mint 10 000 projekt gyűlt össze a Kickended oldalán. Ez persze nem is olyan rossz arány, ha hozzávesszük, hogy több mint 74 000 viszont sikert ért el a Kickstarteren. A Kickended a Kickspytól szerzi be az adatait, amely a projektet közötti keresést és követést hivatott segíteni. Silvio Lorusso az oldallal az elbukott kampányoknak akart egyfajta emléket állítani, ahol bárki megnézheti az ötleteket, de már úgy, hogy azoknak a tulajdonosai nem aggódnak a pénzgyűjtés miatt.
Sok hiba
Természetesen a projekteket böngészve sokat lehet tanulni, és sok végzetes hibát fel lehet fedezni. Rengetegnél nincs vagy csak nagyon rosszul kivitelezett videó van például. A leírásokkal is rendre baj szokott lenni, van, amelyik túl vagány, van amelyik semmitmondó, van amelyik túl rövid - ebbe például alig fért pár szó. Persze az is nehezíti az ötletgazda helyzetét, ha nincs egyetlen kép sem a leírásban, ami a projekt céljáról szólna.
Mindenki, aki közösségi finanszírozáson belül kampányt szeretne valaha indítani, jól teszi, ha körültekintő figyelmet fordít a gyűjteményben található kudarcok áttanulmányozására. Ezekből ugyanis meg lehet tanulni, hogyan ne indítson valaki projektet, és mi az, ami biztosan nem lesz célravezető.
Persze egy bukás után még nem kell feladni. Ha egy ötlet nem jött be, vagy a kivitelezés nem járt jó úton, esetleg a marketing gyenge volt, attól még a következő projekt jobban is vonzhatja a befektetőket. Sok példa akad a Kickstarteren is, aki például egy dollárt sem tudott gyűjteni, de folytatta az ötletgyártást, és azóta a projektjei többsége sikert ért el az oldalon.
Ti támogattatok már valamilyen projektet a közösségi finanszírozás világában?