Diana Tamir, a Harvard Egyetem kutatója és csapata végzett el egy kísérletet nemrég, amelynek keretében azt vizsgálták, hogy miért osztanak meg bizonyos emberek mindent magukról a Facebookon, miért lett egy közösségi oldalból kultusz. Egy szakítás, egy új ruha, egy jó ebéd, a reggelihez sütött bacon formája, egy érdekes cipő, amelyet az utcán láttunk valakin - bármi jó indok lehet arra, hogy megosszuk Facebookon. Tamir fMRI segítségével vizsgálta meg közel 300 ember agyi tevékenységét, miközben azok kedvenc időtöltésüknek hódoltak: meséltek magukról a világ egyik legnépszerűbb közösségi oldalán.
Kiderült, hogy maga az élmény (amikor az ember megoszthat másokkal információt, és visszajelzést kap lájkok formájában) az ugyanolyan hatást képes elérni, mint a szex, vagy egy kiváló étel elfogyasztása. Az úgynevezett "oversharing" jelenség lényege pont az, hogy függés alakul ki a jutalmazástól (hasonlóan írják le a játékfüggők betegségét is szakértők), így a Facebook-függők egyre gyakrabban osztanak meg felesleges információkat a neten, és persze azt várják, hogy minél több lájkot kapjanak.
Az ember átlagosan beszédének egyharmadát is arra használja, hogy saját magáról és élményeiről meséljen a körülötte élőknek, ez a közösségi oldalakon még jobban kiütközik. A megosztás és a pozitív visszajelzések önjutalmazást adnak, ez pedig további önkifejezésre készteti az embert. Az egyik tesztalany, Laura Keesee PR területen dolgozik, ő úgy gondolja, hogy élete minden területe érdekes lehet mások számára. "A túlzott megosztás már a személyiségem része, majdnem mindent azonnal kirakok Facebookra, akár a kapcsolatomról van szó, akár egy enyhe hasfájásról" - teszi hozzá.
Diana Tamir, a kutatás vezetője szerint az emberek most új játszótereket kaptak az önkifejezésre, ez tehát nem is a közösségi oldaktól való függőség, csupán a már eddig is bennünk élő "magamutogatás" kiteljesedése, virtuális erősödése. Pusztán azért, mert jól esik.