A Pinterest neve elég beszédes, az ugyanis a pinboard szóból származik, illetve ennek játékos formáiból, mint a „pin-up”, azaz falra kitűzött kép és „interest”, mint érdeklődés. Az elnevezés egy olyan közösségi oldalt takar, ahol a regisztrált közösség számára bárki megoszthat az érdeklődési körébe tartozó képeket, videókat és eladni kívánt termékeket (a Gifts fülben). A készítőknek nem titkolt célkitűzése volt, hogy a világ minden pontjáról ezen az oldalon keresztül összekössék az embereket, lehetőséget adva arra, hogy a tagok szabadon kommunikálhassanak, illetve inspirálhassák egymást.
Jelenleg az oldal több mint 10.4 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik és körülbelül 9 millióra tehető a Facebookról átjelentkezett felhasználók tábora. Nem csoda, hogy egy évvel ezelőtt a Time magazin „a legjobb weboldalak” listájában a Pinterest is helyet kapott és a 2011-es kezdése óta a leggyorsabban növekvő weboldalként ismerhetjük. Az inspiráló fotók és videók garmadája hihetetlenül csábító, talán a szolgáltatás ezért is közkedveltebb a hölgyek körében. A nemi eloszlás tekintetében a tagok 32 százalékban férfiak. 50 százalékuknak van gyermeke, és az életkori megoszlást tekintve, a 25-34 év közöttiek kedvelik legjobban az oldalt.
Azonban nem csak mi magunk regisztrálhatunk az oldalon, hanem cégek, üzletláncok, nagyvállalatok is képviseltetik magukat a weboldalon, és rajtuk keresztül egy piackutatás segítségével a regisztrált tagok szokásait is megismerhetjük.
Egy, 2012 februárjában comScore által készített kutatás arról ad információt, hogy milyen termékeket fogyasztanak, milyen készülékeket használnak a regisztrált tagok. Ezen belül olyan kategóriákat néztek meg, mint a kedvenc szupermarket, a tagok által használt telefon, az alkoholfogyasztásuk, a karrierjük, mi a szakmájuk, milyen újságot olvasnak, milyen kommunikációs eszközöket használnak, milyen bankkártyával fizetnek. Mik a politikai nézeteik, milyen autómárkát preferálnak, és szabad idejükben mivel foglalkoznak.
Néhány érdekesség a fent felsorolt kategóriákon belül: a regisztrált tagok 12,83 százaléka kedvenc szupermarketének tartotta az Aldit, mely Magyarországon is kedvelt bevásárló helyként van számon tartva. A mobilmárkák közül a Motorola 19,2 százalékkal a legjobban kedvelt márka, amit az LG, Samsung, Apple és a Nokia követ a top ötben. Az is kiderült a felmérésből, hogy a Pinteresten regisztráltak napi szinten jóval többet e-maileznek mobilon keresztül, mint egy átlagos internet felhasználó. Ennek tudatában nem meglepő, hogy a Pinterestnek is van saját mobil kiegészítője, mind Apple, mind Android mobilokhoz. A regisztrált tagoknak körülbelül negyede ezen alkalmazásokon keresztül éri el az oldalt.
Függőség kezdete
Sokan gyanakodva figyelik a Pinterest hihetetlen gyorsan növekvő táborát. Alaptalan ez a gyanakvás, vagy tényleg kell attól tartani, hogy olyan függőséget okozhat, mint a Facebook, vagy a Tumblr?
2011 szeptembere és 2012 februárja között felvett adatok alapján, kb. egy év alatt a regisztrál tagok száma tízszeresére növekedett. A felhasználókat havonta átlagosan 98 percet töltenek az oldalon, azt csak a Tumblr 2,5 órájával és a Facebook havi 7 órás látogatottságával tudta felülmúlni.
Jómagam is meglepődtem rajta, hogy a felmérések alapján pont az okozhatja a függőséget az oldal iránt, mint ami a legpozitívabb benne. Vegyük csak sorra! Itt van a könnyen áttekinthető kinézet, a letisztult, egyszerű design. Nyugodtan gyönyörködhetünk a képekben, bármikor kinagyíthatjuk és a Like illetve Repin gombok is rejtve maradnak addig, amíg nincs szükségünk rá.
Nem feledkezhetünk meg a képek mennyiségéről. Elkerülhetetlen, hogy megakadjon valamin a szemünk, elcsábuljunk az irányába és máris azon kapjuk magunkat, hogy az 50. Pinboardot nyálazzuk végig az adott témában. A nagyfokú szabadság is hamar a tagok fejébe szállhat. Míg a Facebookon vagy a Twitteren (jobb esetben) érzünk egy kis kontrollt, hogy nem töltsük fel egyhetes nyaralásunk 3572 képét, addig ezt Pinteresten szemtelenül elkövethetjük és senki sem fog ránk szólni, hogy köszönjük, most már elég volt belőled!
Korábban említett Pinterest Apps is lehetőséget ad arra, hogy függőségünk további tápot kapjon. Emellett meg kell említenem, hogy egy-két hónapja már letölthető a Pinterest oldaláról egy plug-in, hogy bármilyen weboldalon is jársz éppen, azonnal megoszthasd a Pinteresten a látott képet, linket. Mintha a Facebookot látnám. Már nincs olyan oldal, ahol ne lenne ott a kis f betű. Sok helyen most már a kis p betű is felütötte a fejét.
A Pinteresten lehetőséged van arra, hogy népszerű légy az általad megosztott oldalakon keresztül, főleg, ha az általad választott Pin rendkívül populáris és sokan keresnek rá. Sokaknak plusz motivációt jelent, ha minél több tagnak tetszenek a képeik, megosztják, repinnelik, kommentálják.Végezetül szólnék pár szót a DIY-jelenségről. Lakberendezés, ruha, ékszer, barkácsolás. Pinterets azt sugallja, hogy igen, te is képes vagy otthon megvalósítani ezeket az ötleteket. A többség tényleg elkészíthető, de aki egyszer belekóstol, lehetetlen leállni róla. Mindig lesznek újabb és újabb barkácsolási ötletek.
A kedves férfiolvasók se ijedjenek meg, hogy ez az oldal olyan, mint a Facebook, csak nőknek. Szó sincs erről. Hogy miért van annyi női tag Pinteresten, szerintem egy lehetséges magyarázat van: Facebookon is a nők inkább – főleg a 13-16 éves kislányok – akik telenyomják a nyilvános üzenőfalakat a képeikkel. Nos, az értelmesebbek inkább a Pinterestet választják. Csak ajánlani tudom a kreatív ötletekért rajongóknak. Nem fognak benne csalódni!
Regiszráció és fun
A Pinterest világába való belépéshez a legelső teendő a regisztráció, ami háromféleképpen végezhető el: ha van Facebookod vagy Twittered, ezt a fiókot hozzákapcsolhatod a készülő Pinterest fiókodhoz, vagy választhatod azt a verziót is, amikor egy általad megadott e-mail címmel regisztrálsz. Ha ezt az opciót választod, először egy várólistára kerülsz és az általad megadott mail címre küldenek egy linket, amin aktiválhatod a tagságod. Emellett arra is lehetőséged van, hogy barátaidnak, családtagjaidnak meghívót küldj.
A regisztrációt követően első lépésben ki kell választanod azokat az érdeklődési köröket, melyeket szeretnél a főoldaladon látni, ahányszor csak bejelentkezel. Személyes javaslatom az, hogy inkább hagyd későbbre ezt a lépést, fedezd fel, hogy melyik kategória (szám szerint 32) mit takarhat és csak olyan témákat válassz ki, amelyről biztos tudod, hogy szeretnéd nézegetni a vele kapcsolatos képeket az üzenő faladon.
Ha megvagy ezzel is, nincs más hátra, mint hogy készíts magadnak néhány pinboardot. Ez rendkívül egyszerű, az Add+ gombra kattintva máris három lehetőség adott:
- Create a Board: ha most regisztráltál, kezdd ezzel a lépéssel, készíts magadnak egy virtuális „parafatáblát”. Adj neki frappáns címet, válaszd ki a kategóriát, hogy milyen témakörben fogsz oda „pinelgetni” és ha szeretnél, pin-társat is választhatsz magadnak.
- Add a Pin: ha weboldalról szeretnél megosztani egy képet, katt rá és a link bemásolásával már mehet is a megosztás. Fontos, hogy legalább 120x120-as legyen.
- Upload a Pin: ezt abban az esetben válaszd, ha a gépedről kívánsz feltölteni.
Fontos szem előtt tartanod azt, hogy reflektálni szabad egyes képekre, sőt a feltöltők kifejezetten örülnek egy-egy lájknak vagy kommentárnak. Ha szeretnél magadnak megőrizni egy képet, a „Repin” gombbal a kép bal felső sarkában bármikor az általad kiválasztott Pinboardodra tűzheted.
Ha szeretnél egy-egy képednek, általad ajánlott oldalnak vagy terméknek nagyobb figyelmet, néhány fontos dolgot tarts mindig szem előtt. Ahogy a szemed letapogatja a monitort, az első kép, amit meglátsz, mindig a legfelső, középen elhelyezkedő. Ha például egy népszerű ruhamárka pinboardjára tévedsz, a figyelmed az egyes termékek között nem egyenlően fog eloszlani. Ez függ attól is, hogy csak nézelődni jöttél, vagy konkrét célod volt. Az arcok viszont mindenképpen magukra fogják vonni a figyelmet. Így ha reklámozni szeretnél valamit a Pinterest oldaladon, egyszerűbb, ha egy modell segítségével teszed.
A kedvenc képek megosztása mellett, számos hasznos, érdekes vagy éppen szórakoztató dologra is felhasználhatod a Pinterest nyújtotta lehetőségeket.
Van egy kedvenc sorozatod? Keress rá, meg fogsz lepődni, hány képet és ezeken keresztül hány fórumot, hírportált fogsz felfedezni. Például a Dexter sorozat készítői minden rész után a Pinboardjukra kitűzik az áldozatot. Csomó fanarttal találkozhatsz a közkedvelt Trónok Harca sorozat témájában. Gyönyörködhetsz többi játékos képernyőképeiben, az alkotók rajzaiban az ArenaNet Team oldalán.
Felújítanád az otthonod? Megdöbbentő ötleteket találhatsz, amelyek nem csak esztétikai szempontból szemet gyönyörködtetőek, de többségük pénztárcakímélő is egyben. Ráadásul rendkívül egyedi ötleteket találni. Régi, már kidobásra váró bútoraidból újat varázsolhatsz egy csipetnyi kreativitással.
Azok számára, akik a sportok, diéták kedvelői, nem kell elkeseredniük, az edzéstervek végtelen száma engem is nem kis csodálkozásra ragadtatott el. Glutén- és/vagy laktózmentes recepteket találhatsz percek alatt, a legjobb diétákat, melyek tényleg kipróbáltak, viszont érdemes a kommenteket elolvasni alatta, hogy kiknek mennyire vált be a dolog. Ha a számodra megfelelő alakot elérted, már kattinthatsz is tovább a stílus kategóriába, ahol megtalálhatod a számodra leginspirálóbb ruhakölteményeket.
Azonban a legőrültebb dolog, amit láttam Pinteresten nem volt más, mint az esküvőszervezés. Nem egy tag szervezte meg az egész ceremóniát, a dekorációt, a ruhát, a koszorúslányok ruháit, a fotózást, egyszóval mindent a Pinterest segítségével.
Követsz vagy követnek?
A követés egy kettős funkció a Pinterest világában. Azon kívül, hogy te magad töltesz fel képeket, vagy osztasz meg linkeket, illetve korábban említett módon Repin-eled, azaz a saját üzenőfaladra tűzöd valaki más által megosztott képet, még szorosabbra fűzheted a kapcsolatot a tagokkal úgy, hogy az általuk készített Binboardot követed a Follow gombra kattintva. Egymás tevékenységének követése oda-vissza folyamat. Tehát nem csak te tudsz mások üzenőfalára kapcsolódni, és így láthatod a főoldaladon a Pinners You Follow fülben kedvenceid legújabb frissítéseit.
Ami népszerű, azt utánozzuk
Mi bizonyítaná jobban a Pinterest egyre növekvő népszerűségét, mint az, hogy felépítését, alapötletét sokan mások szeretnék továbbfejleszteni. Így történt az Instagram és a Pinterest keresztezésekor is, melyet először két fiatal, név szerint Pek Pongpaet és Brandon Leonardo hoztak létre egy hétvége alatt és eredetileg viccnek volt szánva. Így született meg a Pinstagram, mely ötvözi a két weboldal minden pozitív tulajdonságát. Az Instagramtól átörökítette a fotómegosztás lehetőségét, a Pinteresttől pedig a megfelelő webes felületet, a könnyen áttekinthető designt. A belépés az Instagram felhasználónévvel történik, ezt követően ugyanúgy jelennek meg a fotók, lájkolhatóak és kommentálhatóak a tagok számára. És természeténél fogva megoszthatók a Pinteresten. Úgy hiszem ez a legkevesebb azok után, hogy egyszerre két oldal előnyeit is eltulajdonították a készítők.
Számba véve a Pinterest előnyeit és hátrányait, összességében elmondható, hogy egy nagyon jó, kreatív ötlet volt az alap, melyet 16 lelkes készítő hozott össze, de hogy mi lesz a kifutása és mekkorára fog a regisztráltak tábora növekedni, azt nehéz lenne megjósolni. Mindenesetre a Facebook kezdhet rettegni, hogy a Pinterest lassan túltesz rajta.