Igazi jelenkori legenda a Facebook, mely 2010. júliusában már félmilliárd felhasználót mondhatott magáénak, messze maga mögött hagyva versenytársait. Szárnyalását erős nemzetközi terjeszkedése táplálta - 3,3 magyar fiók erősíti jelenleg is a brandet, mely továbbra is erőteljesen tör előre. Sokan 2010-ben még úgy gondolták, hogy közel már a 700 milliós nemzetközi tábor, de a növekedés valamiért megtorpant.
Legalábbis ezt mutatják az Inside Facebook adatai, ezek szerint az óriás növekedése 2011 májusban és júniusban észrevehetően lelassult. 11,8 millió új felhasználó regisztrált májusban, holott áprilisban még 13,9 millióan csatlakoztak - mindeközben 2010-ben az átlagos havi növekedés 20 milliós volt.
Ha két egymást követő hónapban lassulás mutatkozik, az már sejtet valamit, ha a trend kibontakozik, akkor - legalábbis a 2008-as induláskor robbanásszerűen növekvő országokban - megtorpanásnak lehetünk majd tanúi. Persze szó nincs összeomlásról, visszaesésről, pusztán a legtelítettebb piacokon már nincs hova terjeszkedni - közben nemzetközileg folytatódik a növekedés, az Inside Facebook szerint közel már a 700 milliós álomhatár.
Konkrétan számszerűsítve a Facebook május elején még 155,2 millió felhasználóval dicsekedhetett Amerikában, de a hónap végére már csak 149,4 millióan rendelkeztek aktív előfizetéssel. Kanada ugyanazon időszakban 1,52 millióval, az Egyesült Királyság pedig 100 000-el kevesebb Facebook felhasználóval dicsekedhet.
A Facebook szóvivője e-mailben nyilatkozott, miszerint a cég gyakorlatilag elégedett a cég saját növekedésével: „Időről időre felröppennek sztorik arról, hogy a Facebook felhasználókat veszít itt vagy ott. E jelentések némelyike a reklám motorunkból származik, ami nem erre a célra szolgál, pusztán durva becsléseket tesz lehetővé a várható reklámforgalmat illetően." A szószóló kiemelte, hogy büszkék felhasználói táborukra és a regisztráltak mintegy fele napi rendszerességgel használja is a szolgáltatást.
Sokan a közösségi lufi kezdődő eresztését látják a lassuló növekedés és az amerkai felhasználószám csökkenés mögött, de ezt egyelőre nagy túlzás lenne így kijelenteni. Dan Olds, a The Gabriel Consulting Group elemzője szerint természetes jelenséggel szembesülünk épp. Eleve kimerül az érintett területek felvevőképessége, no és azok is mostanság iratkozhattak le, akik csak kipróbálták a Facebookot, de nem érdeklődnek igazán a közösségi élet ezen formája iránt.