Konzolos téren nem remekeltek tavaly a Microsoft sajtósai, hiszen az XBOX One bemutatása után a potenciális vásárlók alaposan lehúzták a vállalatot az eszköz megkötései miatt, például folyamatosan online állapotban kellett volna lenni a játékhoz, plusz a szoftverboltjának eredeti publikálási szabályai sem kedveztek a kicsi és független fejlesztőknek. A redmondi vállalat szerencsére hallgatott a sirámokra, a konzol elérhetővé válásának idejére a legvitatottabb pontok esetében visszakozott és módosított.
Úgy tűnik ennek ellenére a Microsoftnál tovább sem sikerült teljesen észhez térni, ugyanis az Ars Technika beszámolója alapján a redmondi cég titokban Youtube-os tartalomkészítőket fizet: amennyiben a videóikban található legalább 30 másodpercnyi XBOX One-on felvett anyag, továbbá megemlítik, hogy a mutatott játék az ő konzoljukon futott, akkor 1000 megtekintésenként 3 dollár bónuszt kapnak. Az akcióban való részvétel úgy tűnik jelenleg csak a Machinima videobloggerei számára érhető el.
A fizetett hirdetés nem az ördögtől való, a problémát jelen esetben az jelenti, hogy a szerződés szerint a tartalomkészítőknek teljes titokban kell(ett volna) tartaniuk az akciót, azaz a termékelhelyezésnél is sunyibb megoldásról van szó, a hónapok vagy évek alatt megszerzett hitelességük eladására lettek megkérve. Ráadásul nem először, állítólag novemberben – a konzol piacra kerülésének idején – is volt már egy efféle lehetőség a Machinimánál.
Végül érdekes, hogy az Egyesült Államokban etikai mellett jogi problémát is felvet az akció, lévén a versenyhatóság szabályai szerint a fogyasztók esetleges megtévesztésének elkerülése végett a fizetett hirdetés még a videokészítők esetében sem tűnhet megszokott tartalomnak.
A Machinima és Microsoft hírünk írásának idejéig nem kommentálták a beszámolót.
[Frissítés] A Machinima állítása szerint nem magát a promóciót kellett titokban tartaniuk a partnereinek, hanem annak pontos feltételeit nem hozhatták volna nyilvánosságra. Ezek közt viszont megtalálható volt az is, hogy a termékekkel kapcsolatos negatívumokat nem szabad említeni a videókban.
A Microsoft állítása szerint nem voltak tisztában a Machinima szerződési feltételeivel, így megkérték a vállalatot egyrészt az akció befejezésére, másrészt a benne részt vett videók egyértelmű megjelölésére. Amennyiben utóbbi megtörténik, azzal számos tartalomkészítő partner kerülhet kellemetlen helyzetbe.
Végül megemlítendő, hogy az Electronic Arts is folytatott lényegében azonos kampányokat. Legutóbb a Battlefield 4 és Need for Speed Rivals játékok PlayStation 4-es változatának mutogatásáért fizettek komolyabb összegeket, de a Madden NFL 25, FIFA 14 és Plants vs. Zombies 2 esetében is biztosan volt efféle akció.