Hirdetés

Titokzatos körülmények között eltűnt repülőgépek



|

Nyom nélkül eltűnt gépek és soha fel nem derített katasztrófák az elmúlt nyolcvan évből.

Hirdetés

Most, hogy továbbra is csak feltételezések vannak a Malaysia Airlines 370-es járatáról, különösen aktuális az a cikk, melyben a CNN az elmúlt évtizedek legismertebb repülős eseményeit gyűjtötte össze olyan szempontból, hogy vagy soha többé nem hallottunk sem a gépről, sem az utas(ok)ról, vagy pedig jóval az események bekövetkezte után sikerült megfejteni a katasztrófa okát. A CNN egyébként a cikkét az említett malajziai 777-essel kezdte, de mi ebbe nem mennénk bele, hiszen csakis feltételezések és jól-rosszabbul kitalált fantazmagóriák állnak rendelkezésre, az ismert tényeket pedig számtalan híroldal feldolgozta.

Hirdetés

2009 - Air France 447-es járat

Az Airbus 330 Rio de Janeiróban szállt fel 2009. május 31-én, majd ezt követően párizsi kurzusra állt rá, de néhány órával később az Atlanti-óceán felett eltűnt a radarról. Az irányítóközpont által ismert utolsó pozíció körüli kutatást nehezítette a vízmélység, de végül 2011. áprilisában sikerült megtalálni egy nagyobb roncsdarabot és egy fekete dobozt.

 

A rendelkezésre álló adatrögzítők nyújtotta információk alapján a katasztrófa lehetséges okaként azt állapították meg, hogy jegesedés miatt a műszerek nem megfelelő értékeket mutattak, majd sorozatos figyelmeztetőjelzések érkeztek a személyzet felé. Az eseményről igen részletes leírás található a vonatkozó wikipédia oldalon.

 

2003 - Boeing 727

A 727-es 2003. május 25-én az angolai Quatro de Fevereiro Nemzetközi Repülőtérről szállt fel és Burkina Faso felé vette az irányt, de érdekes módon üzemen kívül voltak a jelzőfényei és a válasz-jeladó berendezéssel is gondok akadtak. Érdekessége a sztorinak, hogy még azt sem lehet tudni pontosan, hogy mennyien voltak a fedélzeten, csupán annyi biztos, hogy a gépnek nyoma veszett és azóta sem tudni róla semmit. (A képen nem a kérdéses 727-es látható.)

 

1999: EgyptAir 990-es járat

A Boeing 767-es Kairóból tartott New Yorkba, amikor 36 másodperc alatt mintegy 14.000 lábat vesztett a magasságából, ami közel 4300 méter, tehát messze van attól, amit üzemszerű működésnek, vagy szokásos merülési sebességnek lehetne nevezni. Az Atlanti-óceánba zuhant gépen 217-en utaztak és bár a későbbiekben a roncsokat megtalálták, nem sikerült tisztázni, hogy mi okozta a balesetet.

Az üzemeltető szerint mechanikai hiba miatt következhetett be az esemény, míg sokak szerint a kapitány, vagy az első tiszt öngyilkossági akciója állt a háttérben, kibővítve azzal, hogy előtte kaotikus állapotok uralkodtak a pilótafülkében az irányítást illetően, ami a fenti képen látható.

 

1996: TWA 800-as járat

A Boeing 747-es a JFK-ről szállt fel, amikor 4000 méteres magasságban darabjaira robbant, ezzel kiváló alapot adva a konteósoknak arra, hogy azóta se szálljanak le a dologról. A vizsgálat szerint ugyanis elektromos szikra okozta a katasztrófát, míg a szemtanúk közül sokan azt állítják, hogy olyan volt, mintha a gépet rakétával szedték volna le.

A rakétás verziót egyébiránt Szaddám és díszes csapata vállalta magára, de az összeesküvés-elméletek kedvelői jobban szeretik azt a verziót, miszerint az  amerikai kormány áll a 230 halálos áldozatot követelő robbanás hátterében és hiába született azóta egészen megfelelő bizonyítás az elektromos zárlattal kapcsolatban, ez utóbbi elképzelés megőrizte népszerűségét.

 

1947: a brit Stardust

A CNN cikkében itt egy nagy ugrással a II. világháború utáni évekbe érkeztünk, mikor is a felszállás után a Chile felé tartó, Stardust nevet viselő gép 1947. augusztus 2-án nyomtalanul eltűnt az Andokban, a fedélzetén lévő 11 emberrel együtt. A legtöbben úgy gondolták, hogy a földönkívüliek keze (ha van nekik ilyen) lehet a dologban és valóban nehéz volt magyarázatot találni arra, hogy még egy tenyérnyi roncsdarabot sem lelt meg senki.

Ám végül 2000-ben egy gleccser mélyén találtak rá a maradványokra, így az ufós elképzelés megdőlt. A Stardust utolsó morzeadása egyébként az volt, hogy "STENDEC", aminek a jelentését azóta sem sikerült megfejteni.

 

1945: Flight 19

Talán az egyik legismertebb eltűnés az Avengereké, melyek 1945. december 5-én szálltak fel és szó szerint nyom nélkül eltűntek. A kötelék minden gépében rutinos repülő emberek ültek, ennek ellenére mégis eltévedtek, amikor az iránytű és a műszerek felmondták a szolgálatot és a pilóták semmilyen módon nem tudtak tájékozódni.

Tovább bonyolította a dolgot, hogy a kutatásra kiküldött repülőgép és a rajta lévő 13 ember szintén eltűnt, bár utóbbi esetében állítólag volt egy olajfolt a vízfelszínen. Mivel az eset a Bermuda-háromszögben történt, azóta is az egyik legnépszerűbb "tanmese" a megmagyarázhatatlan jelenségek példájára.

 

1942: P-40 Kittyhawk

1942. június 28-án a Szaharában eltűnt az Angol Királyi Légierő egyik P-40-es gépe, melynél úgy tűnt, hogy legalább annyira nyoma veszett, mint az előbb említett Flight 19-nek, ám 70 évvel később, vagyis két évvel ezelőtt egy olajtársaság melósa rábukkant a roncsokra.

Meglepő, de a Kittyhawk kimondottan jó állapotban vészelte át az évtizedeket, így a törzs, a szárnyak, a függőleges vezérsík, valamint a pilótafülke műszerein sem fogott annyit az idő, amennyit lehetett volna. Szakértők szerint akkoriban nem vitték túlzásba a túlélőcsomagokat, így ha a pilóta meg is úszta a balesetet, alighanem halálát lelte a sivatagban.

 

1937: Amelia Earhart

A repülés női úttörőjének eltűnése szintén a megmagyarázhatatlan dolgok közé tartozik, hiszen esetében sem találtak roncsokat, vagy bármi olyat, ami támpontként szolgálhatna az események megismerése érdekében. Utolsó felszállása 1937. július 2-ára esett, mely része volt a Földet körberepülő projektjének, ám navigátorával együtt örökre nyomuk veszett, de utolsó rádióadásaik egyikében még azt említette, hogy a Lockheed Electra üzemanyaga fogytán van.

Habár később egy - az útiránytól távolabb eső - szigeten találtak egy női csontvázat, nagy valószínűséggel nem Earharté volt, így azóta sem tudni, hogy mi lett vele, valamint navigátorával.

Ami ezekből az esetekből kiderülhet, hogy sokszor hosszú évtizedeknek kell eltelnie ahhoz, hogy a misztikusan köddé vált gépekre rábukkanjunk és meglehet, hogy egyszer az Avengerek is előkerülnek, de valahogy mindig vonzóbb azt gondolni, hogy dimenziókapu nyílt, mint elképzelni, hogy a repülőgép a földbe/vízbe csapódva szűnt meg létezni, elemésztve a benne ülőket is.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.