Az elkövetkező hónapokban bizonyos szempontból az eddiginél jelentősen színesebbé fog válni az internet, ugyanis a megszokott általános felső szintű domainek tábora – ilyen például a .com, .net, .org, .info – közel 2000 taggal fog bővülni. A domainrendszer 1983-es papírra vetése óta soha nem történt még ilyen radikális mértékű bővítés, jelenleg csupán 22 különféle TLD (top-level domain) létezik.
Az elkövetkező hónapokban fokozatosan elérhetővé váló TLD-k garantáltan felkavarják majd az állóvizet, szemléltetésül íme néhány – félig hasra ütéses alapon kitalált – példa a lehetséges új webcímekre: free.email, google.glass, morse.codes, japanese.ninja, car.repair, tax.guru, etterem.budapest.
Az új végződések döntő többsége a nagyobb domainregisztrátoroknál idővel bárki számára elérhető lesz, a tulajdonosaik két csoportra oszthatóak: a Google-höz és Microsofthoz hasonló vállalkozások tipikusan a saját szolgáltatásaikat kívánják teljesen egyedi webcímre költöztetni, míg a zseniálisan elnevezett Donuts Inc. és társai haszonszerzési célból jöttek létre, a TLD-jük használatát bárki számára felkínálva szeretnének pénzhez jutni. Utóbbiban semmi kivetnivaló sincs, különösen annak fényében, hogy egyetlen TLD megadásáért 185 ezer dollárt kért a domainrendszer szabályozásáért felelős ICANN, plusz évente – és újfent darabonként – 25 ezer dollár adminisztrációs díjat is be kell fizetniük a végződések tulajdonosainak.
De mit jelentenek a változások az internet népe számára? A nyilvánvalóval kezdve az új végződésekkel rengeteg kreatívkodásra nyílik majd lehetőség, amely különösen a friss vállalkozásoknak adhat majd esélyt a tömegből való kiemelkedésre, lévén az érdekes és funkcionális webcímeket mostanra elhappolták mások. Az új típusú címek elsőre mindenképp nagyon furcsa benyomást fognak kelteni a netezőkben, ám mivel a struktúrájuk nem tér el a jelenleg használt doménekétől – például http://freemail.com/ vs. http://free.email/ –, így feltehetően kevesek fognak zavarba jönni tőlük.
Természetesen nem mindenki van elragadtatva TLD-k robbanásától. Fadi Chehade, az ICANN vezérigazgatója a CNET-nek adott interjúja szerint elsősorban a védjegybirtokosok aggódnak az új lehetőségek miatt, hiszen minden áron meg kívánják a szellemi tulajdonokat, viszont minden új TLD alatt – akár több variációban – bejegyeztetni magukat óriási pénzbe kerülne.
A probléma megoldása érdekében az ICANN létrehozta a Trademark Clearinghouse portált, amelyen bármely birtokos jelentheti a védjegyével való visszaéléseket, humoros és fiktív példával élve így a Coca Cola felléphetne a Pepsi „coca-cola.sucks” webcíme ellen.
A legelső új TLD-k február elején válnak majd elérhetővé a legnagyobb regisztrátoroknál, a GoDaddy weboldalán megtekinthető bő 900 darab; néhány esetében már előzetes regisztrációra is lehetőség van.
(Fotó: ICANN)