Kissé humorosnak mondható résszel jelentkezett az Edward Snowden által kiszivárogtatott dokumentumokból mazsolázó The Guardian, The New York Times és ProPublica trió NSA-tudósítása, ugyanis beszámolóik alapján a mindenhonnan adatokat szerezni próbáló amerikai és brit hírszerzések már orkok és avatarok uralta virtuális világokba is betörtek. Az ilyen irányú erőfeszítéseik úgy tűnik valamikor még 2008 tájékán kezdődtek, továbbá ismeretlen mértékben jó eséllyel a mai napig tartanak.
Az NSA és GCHQ megfigyelései szerint egyes célpontjaik már megszerzett aktivitásaiból kitűnt, hogy azok látszólag nem vetették meg a virtuális valóságokat, így felmerült a gyanú, hogy azok talán online világokban kommunikálnak egymással, próbálnak új tagokat toborozni. A személyek közt megtalálhatóak voltak kínai hackerek, iráni atomtudósok, továbbá a Hamász és Hezbollah tagjai.
Természetesen az illetékesek azonnal megpróbáltak kezdeni valamit a helyzettel: egyrészt vizsgálták a szóban forgó termékek által használt kommunikációs protokollokat, másrészt pedig ügynököket küldtek a játékokba. Az információk alapján a World of Warcraft és Second Life álltak a figyelmük középpontjában, ráadásul az utóbbiban egy ideig annyira sok emberük volt, hogy a fennakadások elkerülése végett központilag kellett koordinálni a tevékenységüket. Ezen felül az ügynökségek az XBOX Live szolgáltatást is célkeresztbe vették, állítólag ennek esetében sikerült beékelődniük más felhasználók csevegései közé is.
World of Warcraft
A „téglák” fő feladata a gyanús személyek és közösségek felderítése, továbbá a célpontok által esetlegesen használt jelzések és kommunikációs metódusok megismerése volt. Az NSA dokumentumai szerint a játékokban való kémkedés komoly információforrás lehet, lévén így nem csak a célpontok chatelését lehet esetleg megszerezni, de a barátlistáik segítségével a kapcsolati hálójuk is felderíthetőnek tűnik, sőt: hang- és videoátvitel esetén akár biometrikus adatokat is tudnának gyűjteni róluk. Ezen felül a kémkedésüknek hála 2009 elejére számos az ügynökségeknél dolgozóról kiderült, hogy a megfigyelt játékokban mulatják az idejüket, néhányukat megpróbálták beszervezni informátornak.
Sajnos a dokumentumokból nem tiszta, hogy hírszerzési szempontból sikerült-e bármilyen használható információra szert tenni, ám 2008-ban a Second Life-ban való szimatolás után a GCHQ információi alapján a brit rendőrségnek sikerült lekapcsolnia egy lopott bankkártyaszámokat áruló bűnbandát.
Second Life
A papírok szerint 2009 során az ügynökségek komoly energiát fektettek a Second Life megismerésébe, ugyanis megállapításuk szerint annak regulázatlan belső pénzügyi rendszere kiváló lehetőséget teremt a pénzmosásra; esetlegesen lebuktatott bűnözőkről nincs hír.
A World of Warcraftot fejlesztő Blizzard szerint nem tudtak az ügynökségek akcióiról, míg a Linden Lab, Microsoft, NSA és GCHQ nem kívánták kommentálni a ropogós beszámolókat.