Az elmaradott országok oktatási színvonalának szóba kerülésekor legtöbb Olvasónknak elsőként vélhetően a One Laptop Per Child program jut az eszébe, az ambiciózus kezdeményezés során eddig 42 ország 2,5 millió tanulója jutott tankönyvekkel előtöltött számítógépekhez.
Az Inter-American Development Bank legújabb felmérése szerint ugyan a projekttel alapvetően semmilyen probléma sincs, ám rövid távon egyértelműen kevés hasznuk van a szétosztogatott noteszgépeknek. A szervezet 319 perui iskola tanulóinak részvételével vizsgálta a diákok különféle képességeit: az egyik csoport hagyományos módon, míg a második tagjai már másfél éve az OLPC program keretében vették a leckéket.
A résztvevőkkel íratott dolgozatok alapján a két csoport közt matematikai és nyelvi készségek terén semmilyen lényegi különbség sem volt felfedezhető, viszont az OLPC-sek a kognitív képességeket mérő teszteken egy hajszállal jobban szerepeltek.
Maguktól az eszközöktől természetesen nem is kell csodát várni, ráadásul a felmérés szerint az oktatás minősége szimplán nem emelkedett, dacára a gépekre előtöltött 200 darab, aktualizált tudásanyagot tartalmazó tankönyvnek.