A Google birodalom alapjában véve kutató projektként jött létre, ezért aztán szinte beléjük van kódolva a felfedezés, az új technológiák kutatása. Ezekhez a projektekhez sok pénz kell, és jó szakemberek, és úgy látszik a Google számára mindkettő rendelkezésre áll. Lássuk melyek azok a projektek amelyek lassan piacra léphetnek.
Android
A „gPhone” ugyan sosem valósult meg, a Google kitalált helyette valami mást, az Androidot, ami nem más mint egy operációs rendszer mobil telefonokhoz. Az Android egyrészt a Windows Mobile ellenfele, másrészt egy kísérlet a nyílt forráskódú fejlesztések terén. A közelmúltban a Google egy versenyt is meghirdetett amely során a Androidhoz kellett innovatív programokat fejleszteni. A versenyen 1700 programozó vett részt, és olyan megoldások születtek, mint például a „taxi finder” ami a beépített GPS segítségével taxit keres nekünk a környéken.
Arcfelismerő keresés
A képkeresés egy siralmasan kiaknázatlan, ám igen ígéretes piaci lehetőség. A Google keresőbe beütve a „Paris Hilton” nevet, csak olyan képeket kapunk eredményként, amit már valamelyik felhasználó felcímkézett. A jelölgetés azonban lélekölően unalmas feladat, ezáltal rengeteg olyan kép nem jelenik meg amely felcímkézetlen állapotban van tárolva. „Amit megtett a Google a szöveges adatokkal, megteszi a képekkel is” – nyilatkozta Shumeet Baluja kutató. A technológia elméletben a következőképpen fog kinézni: öt éven belül, mikor mindenki minden fotóját az interneten tárolja majd, indíthatunk olyan keresést ami olyan adatokat vesz figyelembe, mint például az orr formája, a szemek egymástól való távolsága. Elsőre ugyan bonyolultnak hangzik, ám a Google állítása szerint másodpercek alatt találhatjuk majd meg a nekünk fontos arcokat.
A fordító programok
A direkt fordítást kínáló technológiák már jelen vannak néhány éve, példának okáért az AltaVista keresőmotor is alkalmazza. A Google itt is jelentős haladást ért el. A fordítások már orosz, arab, és legújabban hindi nyelven is elérhetőek. A gépi fordítások persze még gyerekcipőben járnak, és hatalmas számítási igényeik vannak, főleg azért mert egyre több szabályt alkalmaznak a pontosabb fordítási eredmények érdekében. Az olyan nyelvek közötti fordítás jóval nehezebb ahol a nyelv fejletlenebb a modern kifejezések terén – mint például a hindi – és nagyon kevés egymásnak megfelelő szó akad a két nyelvben. Jóval egyszerűbb a hosszú történelmi múlttal rendelkező, vagy közös gyökerekkel bíró nyelvek közötti gépi fordítás – például angolról franciára.
Az energia-kérdés
A Google egyelőre csupán "használója" a környezetbarát energiáknak. Főhadiszállásukon az összes energiaszükséglet 30 százalékát napkollektorokból nyerik, de például a céges autóik egy része is hibrid meghajtású, melyeket szintén napenergiával ellátott garázsokban tartanak.
Az persze, hogy ilyen szinten környezettudatos a vállalat, még nem jelentene semmit, de a Google fejlesztéseit előre megjósolni próbáló látnokok már ezzel kapcsolatban is jóslásokba bocsátkoznak. Lesz-e vajon valamilyen "Google Energy"-szerű névre hallgató nagy fejlesztés? Ki tudja. Az tény, hogy a vállalat az informatika különböző jelentős szereplőivel dolgozik együtt különböző környezettudatos célokért. Többek között az Intel és a HP vesz részt a Climate Savers Initiative nevű kezdeményezésben, mely szintén a Google-től indult, de olyan nem informatikai láncok is bekapcsolódnak a projektbe, mint a nemzetközileg elismert Starbucks kávézó-franchise.
Univerzális keresés
Bármilyen Google-keresés tulajdonképpen univerzális, hiszen nem csak webcímeket kapunk, hanem egy fajta mixet képekkel, videókkal, blogbejegyzésekkel vagy akár audió fájlokkal. Azonban a Google folyamatosan azon dolgozik, hogy az univerzális keresési eredményeket valamilyen szofisztikáltabb formában jeleníthesse meg.
A cél a fejlesztők szerint az, hogy elrugaszkodjanak a jelenlegi szöveg-alapú kereséstől, hiszen így a képek, videók és egyéb tartalmak csupán fájlnév vagy szövegkörnyezet alapján kerülnek be a keresési eredmények közé. David Bailey, a cég vezető szoftvermérnöke szerint teljesen újszerű megjelenítésre kell törekedni a találatok esetén, akár külön szekciókkal a különböző találattípusok számára - például a videókról már eleve kis előnézeti ablak jelenhetne meg a fontosabb adatokkal és a felhasználói értékeléssel együtt.
A pletykák
Igen, a meglévő projektek mellett a Google - már csak méretéből és piaci fontosságából következően is - a pletykák melegágya. Egyes kijelentések, kiszivárgott és félreérthető részletek alapján folyamatosan születnek az új csoda-projektekről szóló híresztelések.
Folyamatosan jelen van például az a hír, miszerint a vállalat adatközpontokkal szórja tele a világ minden szegletét, amivel "világuralomra tör". A cég erre mindig ugyanazt reagálja: Természetesen több tucat szerverközpontjuk van a világ több pontján, ezekre azonban a gyors és innovatív fejlesztések miatt van szükség. De persze ott van az az összeesküvés-elmélet is, miszerint a Google a CIA egyfajta internetes alosztálya, és minden keresést, online dokumentumot vagy levelezést az amerikai Hírszerzés "monitoroz". A cég reakciója szerint az internet szabad, kereshet rajta magánember, cég vagy akár állami szerv is, de ők mindannyiuknak ugyanolyan jogokat biztosít ehhez.
Pletykálnak még arról is, hogy a Google "lefoglalna" egy bizonyos vezeték nélküli spektrumot egy második generációs Wi-Fi szabvány számára. E félreértést egy olyan kijelentés okozta, amikor a vállalat fejlesztői arról beszéltek, a tévéadások sugárzási spektruma egyáltalán nincs kihasználva és akár ebből is "lecsíphető lenne" erőforrás valamilyen jövőbeli technológia számára.
És persze ott vannak a cég által válaszra sem méltatott híresztelések, miszerint megvásárolnák a Skype-ot az eBay-től, webes operációs rendszert készítenek, a Dell segítségével hardveres szintre is lépnek a Google telefon elkészítésében, és hasonlók...
Egy biztos, a vállalat folyamatosan fejleszt, hiszen piaci előnyét csak így tarthatja fent. És amíg fejlesztenek, mindig is lesznek téves híresztelések arról, milyen "elvetemült" dolgokra készülnek valahol, egy eldugott katakombarendszerben...