A kínai piacvezető kereső a NASDAQ által is jegyzett Baidu. Sikerét elsősorban annak köszönheti, hogy illegális zenéket és videókat is indexel - ez olyan szolgáltatás, amellyel a Google nem tud - és nem is akar - versenyezni.
Úgy tűnik viszont, hogy nem csak a zeneletöltés hozza a kínai felhasználókat a Baidunak, biztosra akartak menni - így már ISP szinten eldől a dolog.
Kína ugyanis blokkolja a nagy, nemzetközi keresőket (Google, Yahoo, Microsoft), a kéréseket pedig a Baidu felé irányítja. A Digital Marketing Blogon terjedelmes bejegyzésben olvashatjuk, hogy a Yahoo.com, illetve aloldalai felé irányuló kéréseket mind átirányítják a Baiduhoz.
A Google Blogscoped fórumán azt olvashatjuk, hogy a Live.com, és a blogsearch.google.com is a Baidura van irányítva. Sőt, úgy tűnik, ha egy URL tartalmazza a „search" kifejezést, automatikusan a kínai keresőhöz jutunk.
Hogy miért van ez így, azt persze csak találgathatjuk. Egyes vélemények szerint a Dalai Láma amerikai kitüntetése tette be a kaput a kínai kollégáknál, mások szerint már régóta készül a dolog -a Kínai Nagy Tűzfal frissítéséről, befolyásának növeléséről lehet szó.
Elképzelhető, hogy a kínai kormányzat gazdasági előnyszerzésre is fel akarja használni a Tűzfalat, nem csak a cenzúra eszközének tekinti - ez a legújabb húzás mindkét célt kiszolgálja. Ha egyszerű cenzúráról lenne szó, valószínűleg csak „Az oldal nem található" üzenetekkel találkoznánk. Az átírányítás a kínai tulajdonban lévő Baidu számára nem kevés anyagi hasznot hoz - így a kérdés még a WTO elé is kerülhet, hiszen a kínai kormány elvárja, hogy szabadon versenyezhessen nyugaton, az ottani cégek piacszerzését viszont állami eszközökkel lehetetleníti el.