A TIME magazin 2010-ben Mark Zuckerberget, a Facebook alapítóját választotta az év emberének, mivel indoklásuk szerint napjainkban átalakulóban van az emberek közötti kapcsolattartás módja, amely változás egyik motorja az említett közösségi oldal. E csendes forradalom valóban zajlik: ismerőseinket már nem SMS-ben köszöntjük fel, hanem a közösségi oldalon írunk a falukra. Folyamatosan osztjuk meg az általunk kedvelt (modern szóhasználattal élve: like-olt, avagy „lájkolt”) termékeket, szolgáltatásokat és cikkeket, valamint státuszfrissítéseinkkel mi is generáljuk a barátainknak a fontos személyes híreket.
Ma már sokan emiatt a kedvenc hírportáljuk mellett rendre a Facebook, az iWiW, a Twitter vagy például a Tumblr profiljukat is felkeresik, hogy megtudják, aznap milyen fontos események történtek a nagyvilágban. E trendnek köszönhetően az utóbbi időben az interneten elkezdtek szaporodni a közösségi hírportálok, illetve az azokat generáló aggregátor alkalmazások. E szolgáltatások ugyanis egy jól áttekinthető, magazinos formában adják át nekünk a partnereink által megosztott híreket, így a nagyvilág hírei mellett a barátaink életével is tisztában lehetünk, illetve egy helyen megnézhetjük az általuk kiemelt eseményeket.
PostPost
E logikához talán a legközelebb a PostPost áll, amely a címlapján ügyes szójátékkal alakítja át a New York Times híres jelmondatát, amely szerint minden hír, ami nyomtatásra alkalmas (All the News That's Fit to Print), csak éppen esetében a nyomtatás helyett a megosztás (post) szót használják. A szolgáltatás a Facebookhoz való csatlakoztatás után kigyűjti a közösségi portálról az ismerőseink által generált híreket, hogy azokat hírlapként a saját felületén tálalja (nagyjából úgy, ahogy a Live Messenger teszi). Mindössze ennyit csinál, és kizárólag Facebook-profillal használható.
...ami megosztásra érdemes
Funkcionalitás terén a szolgáltatás nem éppen erős, hiszen a like-olás, a kommentálás és az újraosztás mellett csak a tartalom szűrésére, illetve a szolgáltatások és felhasználók letiltására van lehetőségünk. Az így generált személyes PostPost újságot ráadásul nem tudjuk megmutatni másoknak, azaz esetében valóban egyedi magazinról beszélhetünk, mivel azt maximum képernyőkép formájában tudjuk továbbítani másoknak.
Paper.li
Egy most induló svájci cég, a SmallRivers közösségi hírportálja a PostPostnak majdhogynem az ellentéte. A Paper.li ugyanis nem a barátaink személyes megosztásaiból próbál meg újságot szerkeszteni, hanem az ismerőseink által fontosnak vélt hírekből mazsolázza össze az aktuális webes kiadvány tartalmát. A rendszer logikájából adódik, hogy a hírgyűjtő nem a Facebook, sokkal inkább a Twitter felhasználóit célozza meg. Habár rendelkezik Facebook-funkcióval, az meglehetősen csökevényes, mivel a szolgáltatás csak a közösségi oldal publikus megosztásai között keresgél kulcsszó alapján. Vagyis esetében ne számítsunk személyes újságra (nem is kérdez rá, hogy kik vagy mik vagyunk).
Elsősorban nem Facebookra termett
A Twitter mellett azonban a jelenleg még alfa-állapotú szolgáltatás meglehetősen jól használható. A Paper.li ugyanis egy adott személy és az általa követettek, egy kiválasztott #tag, vagy egy lista alapján összeállít egy egyedi újságot, amelynek a tartalma a Twitter-felhasználók által megosztott hírekből, képekből és videókból áll össze.
Twitter bejegyzések napilapjént
Mivel a Twitter-profilok alapbeállításon teljesen nyilvánosak, ezért a szolgáltatás minden esetben egy egyedi URL-t generál (például paper.li/pcworldhu) amelyet utána könnyedén megoszthatunk követőinkkel, illetve beállíthatjuk azt is, hogy működjön a Paper.li rikkancs funkciója, amint megjelenik a közösségi napilapunk „legújabb száma”.
Montage
A Microsoft Fuse Labs kísérleti projektjét már sokan hasonlították a fenti két szolgáltatáshoz, annak ellenére, hogy csak meglehetősen távoli rokonságról beszélhetünk. A Montage szerkesztője által létrehozott oldalt ugyanis nehéz lenne újságnak titulálni, sokkal inkább tűnik egy kulcsszó vagy téma köré csoportosuló rajongói oldalnak.
Készül a Seagel oldalunk
A szolgáltatás minden esetben igényli egy felhasználó iránymutatását, azaz durván fogalmazva nem sokban különbözik a linkgyűjtő oldalaktól: esetében is a közösség szerkeszti a weblapokat. Azaz ha saját Montage oldalt szeretnénk, akkor ki kell választanunk a témát, a felületen alkalmazott elrendezést, majd elkezdhetjük feltölteni a táblázat elemeit. Konfigurálhatunk kulcsszó alapján folyamatosan frissülő kép, hír, YouTube- és Twitter-dobozokat, sőt utóbbi szolgáltatásnál egy csiripelésalapú térképet és idővonalat is elhelyezhetünk az oldalon. Végezetül RSS-t és statikus szöveget tartalmazó boxokat is beállíthatunk. Tehát egy kis csalafintasággal akár egy személyes oldalt is alkothatunk, amennyiben beállítjuk blogunk RSS-csatornáját, a Twitter-mezőnél a saját felhasználói nevünket adjuk meg kulcsszóként és így tovább.
Utolsó ingyenes alkalmazásunkat nagy valószínűséggel nem kell bemutatnunk az iPad-tulajdonosoknak, ám mindenki másnak igen. A megoldás ugyanis egyelőre csak az Apple eszközére érhető el, PC-re sajnos nem. Mégis helyet követel a listánkon, mivel egy remek programról beszélhetünk, amely látványos formában képes megjeleníteni a web különböző zegzugaiból összegyűjtött híreket.
Közösségi iPad újság
Így például a Flipboard le tudja kérni a Google Reader, a Flickr, a Facebook és a Twitter szolgáltatásokon megtalálható híreket, amelyeket úgy olvashatunk – az iPadnek köszönhetően –, mintha egy valódi újságot tartanánk a kezünkben. Remélhetőleg egyszer PC-n is elérhető lesz, igaz, érintéssel történő vezérlés hiányában valószínűleg sokat vesztene az élvezhetőségéből.