Nemrég a Tokiói Autószalonról adtunk hírt, most pedig Los Angelest vesszük górcső alá, ahol nem csak a kiállított verdákat lehetett megtekinteni és információmorzsákat elcsippenteni a közeljövő négykerekűiről, hanem egyéb megmérettetések is vártak azokra, akik kiállítói oldalon vettek részt az eseményen. Ilyen volt például az a kihívás, ami a Biomimicry & Mobility 2025 - Natures Answer to Human Challenges címet viselte és ahogyan neve is mutatja, a természetből lopott ötleteket kellett belegondolni a jövő közlekedésébe.
A főleg dizájneri munkát igénylő feladatra kilenc jelentkező volt, így többek között a Subaru, a Mazda, a Toyota, a Qoros és a BMW is adott be elképzelést, sőt, utóbbi rögvest kettőt is, de minden egyes koncepció érdekes volt minden jelentkező esetében, így a zsűrinek nem lehetett könnyű dolga (hogy egy kis közhelyet is csempésszünk a mondatba).
Az elmúlt években is hasonlóan futurisztikus őrületekkel álltak elő a gyártók, melyek közül volt olyan, ami aztán meg is épült, de természetesen nem tömeggyártott módon, szóval várható volt, hogy idén is mindenki kitesz magáért. Az idei biomimikri és mobilitás témakör főleg arra koncentrált, hogy miként lehetne biztonságosan és fenntarthatóan kiküszöbölni az olyan közlekedési problémákat, mint a zsúfoltság és a környezetszennyezés.
Az elbírálásnál fontos szempont volt a természetben található helyváltoztatási módszerek kreatív felhasználása, illetve beépítése a koncepciókba, ami aztán egyes gyártóknál teljesen új távlatokba vitte az emberi közlekedést. Végezetül a SAIC Motor nyerte a megmérettetést a Mobilianttal, a hangya-trombitafa kapcsolatot véve alapul.
Az együléses, átlátszó fedéllel rendelkező közlekedési alkalmatosság a hangyák kitinvázát utánozza, lényege pedig abban van, hogy elnyeli a levegő szennyező anyagait és azokat az úgynevezett "Ekoházakba" továbbítja, ahol aztán ilyen-olyan varázslat folytán az üzemanyagcellákba visszatermelhető delejjé válik. Ez így persze eléggé mórickavázlatnak tűnhet, de akit bővebben érdekel a téma, az látogasson el gizmagékhoz, ahol van egyébként a többi jelentkező koncepciórajzaiból is egy halom.
De ha ez még nem lenne elég, akkor érdemes megemlíteni a SAIC falmászó verdáit, melyek a "Cilium Layer Advanced Wheel System" segítségével úgy mászkálnak a függőleges felületeken, mint a hangyák. Ezt főleg a valódi 3D-s úthálózat kialakításában lehetne kihasználni, de ehhez azért olyan autók kellenek, melyekben így nem kell adott esetben fejen állva ülni.
"A kreatív csapatunk a közvetlen környezetünkből merítették az ihletet. A világban drámaian gyorsan növekszenek az agglomerációk, ami a tervezőket is új megoldások kialakítására késztetik", mondta Anthony Williams-Kenny, a SAIC Motor Corp. tervezői igazgatója.
De az összes többi résztvevőnek is nagyon érdekes elképzelései vannak a lehetséges jövőről, mert például a Subaru koncepciója a Suba-Roo elnevezést kapta, ahol a kötőjel utáni három betű a kenguru angol elnevezésére utal.