Május közepén – gondolom, több ezer sorstársammal egyetemben – szembetalálkoztam a hazai antispam (levélszemét-ellenes) törvény gyakorlati implementálásával. Egy, az ügy szempontjából gyakorlatilag lényegtelen, hogy melyik üzletlánc hírlevele pottyant be a postaládámba, amelyben a központi motívum egy óriási gomb képe volt: „Regisztráció megerősítése, klikk ide” felirattal. Magyarázó szöveg is lapult alant, mégpedig:
„Tisztelt Vásárlónk!
Tájékoztatjuk, hogy a 2008. évi XLVIII. törvény 6. §-a alapján 2009. május 31. napját követően elektronikus hírlevelünket csak abban az esetben juttathatjuk el Önnek, amennyiben - nevének és lakcímének feltüntetésével - ehhez előzetesen hozzájárul. Kérjük, hogyha továbbra is értesülni szeretne a legfrissebb ajánlatainkról, szíveskedjen a MEGERŐSÍTÉS gombra kattintva az oldalon található nyilatkozatot kitölteni. Ezen nyilatkozat hiányában sajnos törölnünk kell levelezési rendszerünkből. Adatait törvényi felhatalmazás alapján célhoz kötötten kezeljük, és harmadik fél számára nem adjuk át. A törvény értelmében hozzájáruló nyilatkozata bármikor korlátozás és indokolás nélkül ingyenesen visszavonható.”
Nem tudtam nem észrevenni, hogy a reklámlevél küldője a jövőben csak akkor folytathatja(!) a küldemények szórását irányomba, ha én megadom neki a nevemet ÉS lakcímemet. Igen, kérem, a törvényalkotók szerint ennek kellene távol tartania a spammereket a levelesládámtól. Eddig is csak olyanoknak küldhetett egy cég legálisan reklámlevelet, akik határozottan beleegyeztek ebbe – azaz bepipálták a megfelelő rubrikát, most viszont az egyszerű pipa már nem elég. Vajon ki számít közülünk arra, hogy 2009. május 31. napját követően kongani fognak az ürességtől a levelezőszerverek, mert az intézkedés hatására a spam mint műfaj feloszlatja magát? Hát én nem, hiszen zömmel eddig sem olyanoktól kaptam levélszemetet, akiknek én adtam meg a címemet.
De abban biztos vagyok, hogy az, aki eddig egy, kilétére nem utaló e-mail fiókot használt az ilyesfajta, esetenként hasznos információkat is tartalmazó küldemények fogadására, nem fogja megadni a lakcímét. Én sem fogom, mert igazából úgy gondolom, ehhez a teljes mobilitásra törekvő 21. században senkinek semmi köze. Azaz nem kapom majd tovább a hírlevelet.
Mit „nyerünk” tehát a törvénnyel? Kevesebb legális reklámlevél-forgalmat, így az internetalapú direkt marketing érezhető meggyengülését, miközben a spam burjánzik tovább. Hiába, gazdasági válságra is jó orvosság egy ilyen intézkedés, hajrá, csak így tovább, előre a döngölt földes információs szupersztrádán!