Hirdetés

Élet a Google-on túl: kereső kerestetik!



|

Akár szöveget, akár videót, képet vagy hírt keresünk az interneten, a Google-on kívül még számos lehetőség közül választhatunk. De vajon érdemes-e mást választani?

Hirdetés

Vitán felül a Google a keresők királya: a Nielsen/NetRatings 2007. januári felmérése szerint az Egyesült Államokban a keresések fele ezen a szolgáltatáson keresztül történt. A második legnépszerűbb rendszerre, a Yahoo Searchre a kereséseknek csupán kevesebb mint negyede jutott.

 

Vajon a Google tényleg rászolgált erre a népszerűségre, vagy csupán a hírnevéből él? Lehet, hogy csak azért használják olyan sokan, mert nem ismerik – vagy lusták kipróbálni – a többi keresőt? A következőkben összehasonlítjuk a Google-t legnagyobb vetélytársaival, a Yahoo-val és a Microsoft Live Search-csel valamint a kisebb nevekkel, az AlltheWeb és az AltaVista keresőkkel, az Ask.com-mal. Mindemellett néhány olyan speciális keresővel is összevetjük, mint például a Picsearch kép- és a TubeSurf videokereső. Cikkünkben felhívjuk a figyelmet néhány érdekes új eszközükre; tanácsokat adunk, mikor melyik rendszert érdemes használni; bemutatjuk a legújabb fejlesztési megoldásokat, és a legizgalmasabb új keresőszolgáltatásokat.

 

kereso1.png

A felület, amely történelmet írt

 

Vizsgálatunk tapasztalatait a következőkben részletesen ismertetjük, de annyit azért előrebocsátunk, hogy a tesztek nagy meglepetést nem okoztak: a szöveges keresésekben a Google valóban megelőzi a másik két nagy szolgáltatást. Indexelése alaposabb, átfogóbb, és naprakészebb, mint a Yahoo-é vagy a Microsoft Live Searché. És a Google nem csak a szövegekben kiváló: a speciális – vagyis meghatározott állománytípusokra, például képekre, videókra, hírekre irányuló – keresésekben is az egyik legjobb, és gyakran még a speciális keresőket is maga mögé utasítja.

 

A verseny azonban nagyon éles, és a Google fejlesztői nem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon, ha meg akarják őrizni vezető helyüket. A riválisok ugyanis számos olyan ötletes új felületi megoldást alkalmaznak, amelyek az internetezők életét kellemesebbé, az információk feldolgozását pedig kezelhetőbbé teszik, mint a Google puritán eredményoldala. Ezen a téren különösen az Ask.com jeleskedik, de a Microsoft Live Search is büszke lehet egy-két praktikus megoldására.

 

kereso5.png

A Microsoft Live Search Scratchpadjére munka közben áthúzhatjuk az érdekesnek tűnő képeket. Ráadásul nem kell lapozgatnunk az új miniatúrákért, mert a hely automatikusan betölti őket

 

A vitathatatlan bajnok

Ha rendszeresen használjuk a Google-t, és elégedettek vagyunk a teljesítményével, semmi sem indokolja, hogy más szolgáltatásra váltsunk. A Google kétségkívül kiváló keresőeszköz. A szöveges információktól a képek, videók, hírek kereséséig minden műfajban kiemelkedőt nyújtott, és bár nem mindegyik kategóriákban végzett az élen, a többi szolgáltatás átlagteljesítménye meg sem közelítette a Google-ét.

 

Az Ask.com például használhatóságával és képkereső képességeivel lelkes csodálatunkat vívta ki ugyan, ám a szöveges keresésekben nem brillírozott. A Yahoo pedig, amely a legtöbb kategóriában jól szerepelt, a képkeresésben mutatkozott gyengébbnek.

 

kereso7.png

A TubeSurf video-metakereső a Google, a MySpace, a YouTube és a Yahoo találatait kombinálja

 

A nagyágyúk mellett számos olyan szolgáltatás létezik, amely nem általános keresésre, hanem valamilyen meghatározott információtípus (képek, hírek, blogok) felkutatására szolgál. A TubeSurt.com videós metakereső például a Google, a MySpace, a Yahoo és a YouTube párhuzamos „meghajtásával” kutat videók után, és megtakarítja nekünk a fáradságot, hogy egymás után végig kelljen látogatnunk az említett helyeket. Azonban tapasztalatunk szerint a nagy keresők általában ugyanolyan – sőt, olykor jobb – eredményt adnak, mint a kishalak.

 

Sokszor hallani azt a panaszt, hogy a keresők találati listái kísértetiesen hasonlítanak egymásra. Ez néha – mondjuk, amikor friss hírekre keresünk rá – akár igaz is lehet, de például képeknél és videóknál egyáltalán nem áll: a tesztekben teljesen más találati listákat kaptunk az egyes szolgáltatásoktól, mikor ezekre az információtípusokra kerestünk rá.

 

kereso2.png

A Yahoo felülete pontosan az ellenkezője a Google-énak: harsány és mozgalmas. Vizuális szempontból nem a keresősáv játssza a főszerepet az oldalon


Van új a nap alatt

A legtöbb internetfelhasználó ma már alig emlékszik a Google előtti korszakra, pedig bármilyen hihetetlen, volt idő, amikor az AltaVista uralta a terepet, azt megelőzően pedig a Magellan volt a keresők királya. A web története azt mutatja, hogy a felhasználók szempillantás alatt hátat fordítanak a régi szolgáltatásnak, és új keresőre váltanak, ha pontosabb, megbízhatóbb eredményt remélnek tőle, és könnyebben boldogulnak a használatával. Ezt a keresők fejlesztői is tudják, és mindent megtesznek, hogy szolgáltatásaikat csúcsra járassák. „A versenyből a felhasználók profitálnak” – állítja a Microsoft Live Search vezető termékmenedzsere, Justin Osmer, aki szerint mindegyik keresőszolgáltatás tulajdonosa arra készül, hogy ő rukkoljon ki a Következő Nagy Dobással.

 

kereso6.png

Az egyik legújabb tendencia, hogy a keresők képeket kevernek a szöveges találatok közé

 

A fejlesztések elsősorban a találatok megjelenítésére irányulnak. A felhasználók többsége megelégszik kedvenc keresőjének alapszolgáltatásával, és viszonylag kevesen vannak azok, akik a hír-, kép- és egyéb információtípusokra specializálódott keresőeszközöket is használnák. Ezért a fejlesztők igyekeznek intelligensebbé tenni a keresőalgoritmusokat, hogy azok megpróbálják „kitalálni”, mire is kíváncsi voltaképp a felhasználó. Ha például a Google keresőmezőjébe azt a szót írjuk be, hogy „Mount Everest”, a találatok fölött néhány fotót is láthatunk a világ legmagasabb hegyéről. A Google ugyanis rájött, hogy a felhasználók az ilyen dolgokról általában képet szeretnének. Ezt a megoldást az Ask.com és a Yahoo is igyekszik követni, a Microsoft Live Search pedig gyakran a Related Searches részben közöl olyan hivatkozást, amellyel további képekhez juthatunk. (Ez a lehetőség – a Live Search más fejlett szolgáltatásaihoz hasonlóan – a magyar nyelvű kezelőfelületen nem jelenik meg; ha használni szeretnénk, állítsuk angolra a felület nyelvét.)

 

kereso3.png

Számos ötletes megoldást alkalmaz az Ask.com felülete. A látcső eszköz azonban inkább látványos, mint használható: betekintőképe szöveges oldalaknál teljesen olvashatatlan

 

Amikor a felhasználók valamilyen hírre keresnek rá, általában a témával kapcsolatos legfrissebb információkra vadásznak, és a keresőktől azt várják, hogy ezeket tegyék első helyre. Ezen a téren az Ask.com jár az élen. Ami viszont a filmes témájú kereséseket illeti, a Google és a Yahoo egy hajszállal megelőzi vetélytársait. A Warner Brothers a tesztelések idején mutatta be új filmjét, a „300”-at, és amikor ezt a számot írtuk be a keresőmezőbe, a Google és a Yahoo is az eredményoldal elejére tette a film trailerére és kritikáira mutató hivatkozásokat.

 

Trükkök a felületen

A találatokat megjelenítő oldalak közül azok a legjobbak, amelyeken akkor is megleljük a keresett információkra mutató hivatkozásokat, ha nem pontosan fogalmaztuk meg a keresőkérdést. A „gondolatolvasásban” segíti a keresőrendszert, ha némi információval rendelkezik rólunk. Nem feltétlenül bizalmas adatokra van szüksége: elég lehet tudni, hogy milyen országban élünk. Ha egy amerikai felhasználó a „civil war” kifejezésre keres rá, akkor – noha polgárháborúból sajnos rengeteg volt az emberiség története során – igen valószínű, hogy az amerikai polgárháborúra kíváncsi, és ekkor a jó keresőrendszer a témára vonatkozó hivatkozásokat (történelmi összefoglalók, térképek stb. webhelyeit) csoportosítja a találatok listájának elejére.

 

kereso4.png
Az információk és hivatkozások praktikus megjelenítésében az Ask.com nyújtja a legjobb teljesítményt. Ha egy általános témára, mondjuk a második világháborúra keresünk rá, a találati oldal jobb szélén futó, Narrow Your Search feliratú oszlopban témák szerint szűrhetjük, pontosíthatjuk a keresést. Például rákereshetünk térképekre, kronológiákra, vagy akár a háborús propagandával foglalkozó helyekre is. Hasonló eszközöket a Yahoo és a Live Search is kínál, de ezek nem olyan átfogóak és könnyen kezelhetők, mint az Ask.com megoldása.

 

Más helyek másfajta technikákkal igyekeznek javítani a felhasználói élményt. A Live Search a képek keresését például egy úgynevezett Smart Scroll funkcióval segíti. Amikor egy miniatúrakollekción görgetünk végig, az oldal automatikusan újratöltődik, és görgetés közben új képekkel egészül ki, vagyis az új képek betöltéséhez nem kell egy hivatkozásra kattintani. A Live Search Scratchpad remek vizuális könyvjelző eszköz: a miniatúrák közül közvetlenül tudunk áthúzni ide képeket, és saját gyűjteményt állíthatunk össze belőlük. Amikor képek százai között kell bogarásznunk, ez az intelligens vázlatfüzet sokat segít abban, hogy ne vesszünk el a hatalmas anyagban, és pillanatok alatt összeválogathassuk a bemutató vagy jelentés számára a fotókat.

 

Előfordul azonban, hogy bármilyen látványos is egy felületi megoldás, a gyakorlatban fabatkát sem ér. Az Ask.com például bizonyos találatok mellé távcső ikont tesz: ha rávisszük az egeret, az oldal megnyitása nélkül betekinthetünk a lap tartalmába. Sajnos azonban szövegeknél ez a kisméretű betekintőkép nem elég részletes ahhoz, hogy megítélhető legyen belőle az oldal hasznossága, vagyis nem tudjuk megspórolni a hely tényleges betöltését.

 

Az emberi tényező

A keresők mindinkább törekednek arra, hogy a steril keresési eredményeket emberi véleményekkel egészítsék ki. Tegyük fel például, hogy nyaralásunkhoz a weben szeretnénk szállodát választani. A keresőrendszerek hagyományosan egy száraz listát tálalnak fel a megcélzott városban lévő szálláshelyekről, pedig mennyivel jobb lenne, ha egy megbízható személy mindjárt véleményezné is a helyeket, és ajánlana közülük (vagy lebeszélne némelyikről).

 

kereso11.png

A Yahoo egyik ötletes megoldása, hogy Yahoo Answers posztokkal bővíti a találatokat, így a keresési eredmények személyes véleményekkel egészülnek ki


A fenti problémára az egyik megoldás az „emberi szakértelem” hozzáadása az automatikus keresési eredményekhez. A Yahoo saját adatforrással rendelkezik ezen a téren: a Yahoo Answers egy olyan internetes közösség, ahol a felhasználók kérdéseket tehetnek fel különböző témakörökben. Újabban a Yahoo azzal próbálkozik, hogy a találatokat ilyen Yahoo Answers posztokkal egészíti ki, amelyekből hivatkozások mutatnak a Yahoo Answers felhasználóinak ajánlataira.

 

A kritikusok persze nem mulasztják el megjegyezni, hogy ez a szolgáltatás csupán a Yahoo saját tartalmai között irányítja ide-oda a felhasználót, és a látogatottságot növeli. Ez kétségtelenül igaz, de az is tény, hogy az említett posztok sok hasznos és elfogulatlan információt tartalmaznak, amelyeket érdemes elolvasni. A gond inkább az, hogy a legtöbb felhasználó egyelőre észre sem veszi a lehetőséget. Mindenesetre a Yahoo azt ígéri, hogy ha a megoldás beválik, agresszívebb módszerekkel fogja felhívni rá a látogatók figyelmét.

 

Más módon is kamatoztatja az emberi tapasztalatot a Yahoo. A kereséseknél gyakran megjelenik egy Also try lista, amely más felhasználók kutakodásaiból szemezget. Ha például beírjuk, hogy „muffin”, a receptektől a muffinfajtákig számos hivatkozást találunk, amely a kapcsolódó tartalmakhoz vezet el bennünket.

 

Mobilizált keresés

Ha az ember mobiltelefonnal vagy más kézi eszközzel akar kutakodni a weben, sok jóra ne számítson. Az aprócska gombok eleve nem könnyítik meg például az utcanevek vagy irányítószámok pontos begépelését, és maga az internetkapcsolat is akadozhat.

 

Ennek ellenére minden nagyobb keresőrendszer kínál speciális szolgáltatásokat mobil- és PDA-használók számára. A Google mobilos használat esetén mobilképernyőre adaptálja az oldalakat, és lehetőséget nyújt arra, hogy a kereséseket kizárólag mobiltelefonokra optimalizált oldalakra szűkítsük. Természetesen élvezhetjük a Google Maps szolgáltatásait, de – sajnos ez is természetes – részletes forgalmi információkat a hazai címekről egyelőre nem kapunk.

 

A Microsoft Live Search for Mobile még a Google-nál is Amerika-centrikusabb: térképes keresései csak bizonyos Egyesült Államokban található területekre működnek megfelelően. De a Microsoft ígéri, hogy idővel más országok térképeivel és forgalmi adataival is bővíteni fogja adatbázisát. A szolgáltatás használatát a Google-hoz és a Yahoo-éhoz képest kissé bonyolítja, hogy a főhely nincs mobilokra optimalizálva: nekünk kell átmennünk böngészőnkkel a kifejezetten mobilos használatra szánt m.live.com oldalra.

 

Mi újság a blogvilágban?

A speciális keresők legjobb példái a blogkeresők, ezeket jól illusztrálja a két legnépszerűbb, a Blogdigger és a Bloglines. A Blogdigger a Google lényegre törő filozófiáját követi, a Bloglines viszont RSS-hírolvasóját és különböző blogeszközeit is felkínálja a felületen, és maga a kereső periférikus helyre, az oldal csücskébe szorul.

 

kereso_5BOX_1.png

Angol nyelvű blogok keresésére kiváló a Google és az imént említett két kereső, aki azonban a hazai webnaplókra kíváncsi, az jobban jár egy magyar blogkeresővel, mondjuk a Blogsearch.hu-val. A hely kellemes megjelenésű, több hazai blogrendszert ölel fel, és keresései részletesen szabályozhatók: a találatokat szűrhetjük idő szerint, és rendezésükhöz is több szempont (népszerűség, időrend stb.) közül választhatunk.

 

 

A Google titka

Vajon miért képes a Google folyamatosan az élen járni, és megőrizni vezető szerepét ebben az öldöklő versenyben? A válasz az átfogó indexelésben, és a cég tökéletességre irányuló, már-már mániákus törekvésében rejlik. A Google-nál a keresés ma is szent ügy, és a fejlesztők folyamatosan tökéletesítik az algoritmusokat, hogy minél tökéletesebb találatokat adjanak vissza.

 

Kulcsfontosságú az indexek naprakészen tartása. Elmúltak azok az idők, amikor a keresőket elég volt havonta frissíteni: ma már naponta módosítják az index kisebb-nagyobb részeit, és hetente teljesen frissül az egész.

 

kereso9.png

A Google Video miniatúrákat mutat a fellelt mozgóképekről

 

A kisebb keresők általában a nagyobb szolgáltatások indexeit licencelik: ezeket gyúrják össze a házi fejlesztésű algoritmusaik által szolgáltatott eredményekkel. Terjed az emberi indexelés is, amelynek az Ask.com volt az egyik úttörője, de ma már a többi keresőszolgáltatás is előszeretettel használja. A Yahoo tulajdonában lévő AlltheWeb és AltaVista egyaránt a gazdacég indexét használja, a Lycos az Ask.com-ból él, az AOL Search pedig valójában egy álruhás Google.

 

kereso8.png

Átfogó és naprakész az AOL Video Search médiakeresője

 

Miért látogatják a felhasználók a kisebb keresőket, ha ezek egyszerűen csak a nagy rendszerek eredményeit tükrözik? Például azért, mert a felületüket jobban szeretik. A Google jellegzetes, minimalista megközelítése ma már valósággal iparági szabványnak számít, és az Ask.com, valamint a Live Search is ezt követi. Középen a keresősávot láthatjuk, körülötte szemnyugtatóan nagy, üres felület húzódik (semmi izgő-mozgó hirdetés!), maximum a képernyő szélén kaphatnak helyet azok a hivatkozások, amelyek különféle, a keresést segítő eszközökhöz nyújtanak gyors hozzáférést.

 

Az AlltheWeb honlapja ugyancsak nyugalmat sugall: az oldal java részét a keresőmező, valamint a speciális keresésekre (képekre, hírekre, videókra stb.) átkapcsoló fülek foglalják el. Az AlltheWeb tulajdonosának, a Yahoo-nak a honlapja viszont ennek épp az ellenkezője: hemzseg a hirdetésektől, főcímektől és más szolgáltatásokra mutató hivatkozásoktól, úgyhogy a képernyő tetején lévő keresőmezőt az új vendég alig találja meg. Ha tehát a találatokban nincs is igazi különbség, a tálalásukban igen, és a felhasználó választhat, melyik dizájn felel meg inkább az ízlésének.

 

kereso16.png

A keresés jövője

A keresőhelyek folyamatosan új vizuális megoldásokkal próbálkoznak, amelyek aztán vagy bejönnek, vagy nem – s ha sikert aratnak, idővel mások is utánozni kezdik őket. Az Ask.com Ask X felülete például három részre osztja a találatokat: középen a megszokott szövegeket és hivatkozásokat helyezi el, balra a keresés szűkítésére, bővítésére szolgáló hivatkozásokat, jobbra pedig a kapcsolódó szótár- és lexikon címszavakat, illetve vásárlási hivatkozásokat.

 

 

kereso12.png

Az Ask.com jövőképe, az új Ask X felület

 

Eltérő megoldást alkalmaz a Snap: baloldalt a találatok listáját helyezi el, jobboldalt pedig az első eredmény előnézetét jeleníti meg. Emellett mindegyik találathoz mellékel egy Preview gombot, amelyre kattintva betekinthetünk az oldalba. Vagy kattinthatunk a Next Result gombra is, amelynek segítségével egymás után végighaladhatunk a találatok előnézetén.

 

kereso13.png

A Snap érdekes új megoldása: baloldalt a találatok láthatók, jobbra pedig az előnézetük

 

A változatos felületi megoldások ellenére a keresések tengelyében a szokásos adatbeviteli mező áll. Ez egyhamar nem is fog változni, bár a helyek némelyike dolgozik a beszéddel vezérelhető keresések kifejlesztésén is. A Google-nak már van is egy kísérleti stádiumban lévő szolgáltatása, a Voice Local Search, amely azonban egyelőre csak az Egyesült Államokból érhető el.

 

kereso14.png

A Google hangvezérelt keresője ma még csak az Egyesült Államokban és kizárólag angol nyelven működik, de talán rövidesen forradalmasítani fogja a kereséseket


 

Új keresőszolgáltatások

A testre szabható szolgáltatásoktól a web mélyére hatoló keresőkön át az emberi indexelésen alapuló rendszerekig számos izgalmas megoldással találkozhatunk a feltörekvő új szolgáltatások között. Lássuk a legérdekesebbeket!

 

Rollyo: a nagy keresők kiválóak mindennapos használatra, de mi van, ha valamilyen különleges információra vagyunk kíváncsiak? A megoldás a Rollyo. Itt olyan testreszabott keresőt, úgynevezett searchrollt állíthatunk be, amely az általunk kiválasztott helyekről (ezek száma maximum 25 lehet) szolgáltat találatokat.

 

kereso3_box1.png

Ránézésre közönséges keresőnek tűnik a Rollyo, de itt mi állíthatjuk be, milyen helyeken működjön a szolgáltatás, emellett mások keresési összeállításait is hasznosíthatjuk

 

Az indulás egyszerű: nevezzük el valahogy searchrollunkat, adjuk meg a helyek címét (a Rollyo szerint 5-15 helyre működik legjobban a szolgáltatás), és a lenyíló listából válasszunk ki egy kategóriát (egészség, tudomány, utazás stb.). Adjunk meg néhány címkét vagy kulcsszót, ha azt szeretnénk, hogy mások is megtalálják összeállításunkat. Az igazi szórakozást ugyanis mások searchrolljainak böngészése jelenti: vajon a különböző egzotikus témákban ki milyen helyekről gyűjti információit? A hely listát ad a népszerű, illetve újonnan hozzáadott searchrollokról, és kulcsszavak alapján tudunk rákeresni a bennünket érdeklő témákra.

 

Congoo Netpass: hallottak már valaha a „sötét webről”? A kifejezés baljósan hangzik, pedig ártalmatlan dolgot fed: a webnek azt a részét, amelyet a nagy keresők nem indexelnek. Ide tartoznak a fizetős webhelyek (mondjuk a Wall Street Journal internetes mutációja), valamint a jelszóval védett, illetve kormányzati adatbázisok. Vannak aztán olyan helyek is, amelyek azért maradnak ki az indexelésből, mert nincsenek a tartalmukra irányuló hivatkozások, vagy mert az internetcímük túl hosszú és bonyolult a keresőrendszerek számára.

 

kereso_3BOX_2.png
A Congoo NetPass ingyenes segédprogramja a fizetős helyeket teszi – korlátozott mértékben – hozzáférhetővé számunkra. 35 népszerű fizetős hely anyagában kereshetünk (olyanok szerepelnek a listán, mint a Billboard magazin, az Encyclopaedia Britannica vagy a pénzügyi életben megkerülhetetlen Wall Street Journal). Havonta 4-15 látogatást tehetünk; az ingyentúrák száma helytől függ. Ha elértük a havi limitet, a program felszólít az előfizetésre, mivel a vizitek gyakoriságából úgy ítéli meg, hogy hasznosnak találtuk a helyet.

 

A Congoo NetPass eszköztára letölthető Internet Explorerhez és Firefoxhoz is. Ugyanúgy kell használni, mint más eszköztárakat: beírjuk a kulcsszót, aztán leütjük az Enter› billentyűt. A szolgáltatás a hagyományos keresésekhez a Yahoo-t használja, ám a fizetős tartalmak felkutatásában saját indexére támaszkodik. Ha más kereső eszköztárat is használunk, és úgy érezzük, hogy a Congoo telepítése után túlságosan összezsugorodott a hasznos munkafelület, a jobb egérgombbal kattintsunk a Congoo eszköztárán, és állítsuk kijelöletlenre a fölösleges lehetőségeket.

 

PreFound: saját meghatározása szerint ez egy hatalmas keresőblog, ahol a felhasználók elmenthetik és megoszthatják egymással kereséseik eredményét. Tetszőleges témakörökben saját csoportokat hozhatunk létre, amelyek a legjobb információforrások hivatkozásait tartalmazzák, és megnézhetjük, egy-egy témában mit találtak a hely „főkeresői”, akik között élsportolótól az egyetemi tanárig sokféle szakértő akad.

 

kereso15.png

 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.