A határozat egyben megteremti annak a lehetőségét, hogy a már huzamos ideje ADSL-t használó, de még mindig a korábbi magasabb árakat fizető ügyfelek előfizetési díjaiban is érvényesülhessen a piacon megfigyelhető árcsökkenés, jelentette be az NHH csütörtökön.
Az NHH az öt jelentős piaci erejű szolgáltatóra kirótt, kiskereskedelmi árakon alapuló nagykereskedelmi árszabályozással –- az úgynevezett retail minus módszerrel –- jelentősen javítja a szolgáltatók közötti verseny feltételeit, lehetővé teszi a kiskereskedelmi árak további csökkentését, illetve egyes területeken új szolgáltatók piacra lépését.
A Magyarországon újdonságnak számító szabályozási módszer bevezetésével az NHH Tanácsának az a célja, hogy mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató –- Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom (T-Com) és Monortel –- területén a hatékonyan működő internetszolgáltatók megfelelő árréssel vehessék igénybe a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal jelenhessenek meg.
A határozat szerint az öt kötelezett szolgáltatónak az internetszolgáltatók számára országos hozzáférést kell biztosítani, ami jelentősen megkönnyíti a verseny beindulását azokon a területeken, ahol ma még nincsenek jelen a helyi vezetékes szolgáltatótól független internetszolgáltatók.
A március végi adatok szerint Magyarországon 455 ezer ADSL-előfizetés volt, több mint 90 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén. Ez a két cég az internetszolgáltatók részére eddig is biztosított országos nagykereskedelmi hozzáférést.
A most kihirdetett határozat alapján a verseny a másik három szolgáltató -- az Emitel, a Hungarotel és a Monortel -- szolgáltatási területén is beindulhat, ezért elsősorban itt lehet számítani a kiskereskedelmi árak csökkenésére is. A szabályozás újdonsága, hogy hozzájárul a régebbi felhasználók előfizetési díjának csökkentéséhez is, mivel az új szerződések mellett a megújítottak nagykereskedelmi díjaira is kiterjed.
A határozat olyan árrést biztosít az internetszolgáltatóknak, amely az NHH Tanácsa szerint a kiskereskedelmi árak folyamatos csökkenése mellett is elegendő ahhoz, hogy a verseny az ADSL-szolgáltatások piacán élénküljön.
Az NHH féléves periódusokban vizsgálja felül a szabályozás alapját jelentő kiskereskedelmi árszintet. A jelenleg folyamatban lévő felülvizsgálat nyomán – várhatóan egy hónap múlva –- jelennek meg a 2005 második félévi, illetve még kora ősszel a 2006 első félévi kiskereskedelmi árakon alapuló új nagykereskedelmi árak.
A határozatban megállapított nagykereskedelmi árak árplafon jelleggel működnek, azaz a kötelezett szolgáltatók –- az egyenlő elbánás elvének betartása mellett –- olcsóbban is nyújthatják a szolgáltatást kiskereskedelmi partnereiknek.
Csökkenő árak az ADSL-piacon
Az NHH arra törekszik, hogy a hűséges ADSL előfizetők is jól járjanak.
Hirdetés
Hirdetés