Nem is olyan régen arról írtunk, hogy Heathrow egyre inkább kinövi a jelenleg rendelkezésre álló területet és valamilyen megoldást kell találni arra, hogy az egyébként szívcsakraként működő reptér kapacitását növelni lehessen. A derék angolok azt gondolták ki, hogy szigetre teszik a bővítményt, de erről bővebben itt lehet olvasni a vonatkozó cikkünkben. A kínai Sencsen (Shenzhen) Bao'an Nemzetközi Repülőtérnek azonban nincsenek ilyen gondjai, legalábbis ami a terminált illeti, mert felhúztak egy olyan 1500 méteres épületet, ami megjelenésében egyértelműen a jövőt idézi.
A mindössze 4 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő repülőtér a Wikipédia adatai szerint 2012-ben közel harmincmillió utast mozgatott, amihez két pálya tartozik, a 15/33 irányú, 3400 méteres, valamint a 16/34 irányú hosszabb, 3800 méteres beton.
Csak apró érdekességként jegyezzük meg, hogy ez utóbbival megegyező irányú a szegedi repülőtér 30 méter széles és szűk 1200 méter hosszú csíkja is. De most ne is ezzel foglalkozzunk, hanem ismerjük meg azt az új terminált, melyről a gizmag is beszámol a cikkében. A 1,5 kilométer hosszúságú épület közel 500.000 négyzetméternyi területet jelent, kinézete pedig a földről és a levegőből is olyan, mintha egy sci-fiből szalajtott űrhajó landolt volna. Ezt főleg a szokatlan forma és a furcsa, duplatextúrás külső miatt érezhetjük, ami utóbbi esetében egyfajta kültakaró benyomását kelti.
Átadása 2013. november 28-án történt, tervezője pedig Massimiliano Fuksas, aki például a bécsi ikertornyokat is tervezte (bár ez így kicsit negatívan hangzik), ugyanakkor ez volt az első repteres projektje. A gizmag rámutat, hogy ez Kína negyedik legnagyobb reptere, ahol ugyanakkor még mindig csak vízummal léphetnek be a külföldi látogatók, tehát valahol a múlt keveredik a jövővel, legalábbis ezen a téren.
Ugyanakkor maga a kivitelezés továbbra is bizonyítja, hogy az ország tudja, itt azért elég komoly nemzetközi forgalom van, illetve képesek magas színvonalú, látványos építészetre, bár ezt ebben eddig sem kételkedett senki. A hármas terminál elkészültével 45 millió utas fogadása és indítása válik lehetővé évente, akik jól elférnek majd a 80 méter szélességű főfolyosón, ugyanakkor ez a fajta növekedés egyértelműen a térség gazdasági életére is befolyással lehet.
De ezt el lehetne érni egy normál, tégla alakú építménnyel is, persze az sehogyan sem nézne ki, de ezzel a kínaiak nem elégedtek meg. A tervezés szerves részét képezi a méhsejt forma, mely a fém és üvegfelületeknél is testet ölt, ezért a megvilágítás egészen természetesnek tűnik, mindemellett pedig biztonságos és bensőséges érzést kölcsönöz a belső térnek.
Ennek a kialakításnak köszönhető az is, hogy a háromszintes előcsarnokban mindenütt természetes fényekkel találkozhat az utazó, akinek ez oldhatja egy kicsit a sok repülés miatt kialakult fáradtságát, fásultságát is. Az építészek szerint a hatalmas belső terek a fluiditást, valamint a mozgás és a megnyugvás ötletét hordozzák, ami mindamellett, hogy stimulálja a környezetet, valójában a segít felgyorsítani a feldolgozási időt, illetve könnyű tájékozódást nyújt nagyobb tömeg esetén is.
A hírek szerint egyébként a megrendelő, vagyis a Shenzhen Airport Group annyira elégedett a tervezéssel és a kivitelezéssel, hogy a Studio Fuksas dolgozhat a reptér fejlesztésének két további projektjén is, melyeknek befejezése 2025-ben és 2035-ben esedékes. Addig is azonban akinek van rá lehetősége, megéri ellátogatni Sencsen felé, mert külsőségében mindenképpen a jövőt idézi az új terminál.