A Fury X igazi előrelépés a videokártyák világában – még akkor is, ha a gyártástechnológia továbbra is 28 nm-es és az alapvető GCN-felépítést is csak egy résznél bolygatta meg igazán az AMD. A kulcs a HBM, ami a GPU-hoz sokkal közelebb hozta a fedélzeti memóriát, így sokkal nagyobb sávszélességen kapcsolódik a 4 GB GDDR5 RAM. Ez konkrétan 512 GB/s, amit kiválóan ki is használ a GCN (Graphics Core Next) 1.2-es GPU. Ebben 4096 shader, 64 RoP és 256 textúrázó dolgozik, ami szintén komoly előrelépés – de fejlesztés, optimalizálás helyett nyers erő használatával. Mindehhez kisebb kártyaméret is jár, ami pont beillik a PC-k csökkenő méretébe. Akkor mi itt a gond?
Egy kártya nem váltja meg a világot
A Fury család három modell is tartozik már induláskor, vagyis okosan bánik a „kishibás” GPU-kal az AMD és többféle hűtést is kínál többféle ársávban. Ugyanakkor még a legolcsóbb Fury is nagyon drága, itt abszolút felsőkategóriában utazunk 250 ezer forintnál, ráadásul aki itt vásárol, az az fps értékeket nézi, nem feltétlenül azt, hogy mekkora a kártya, vagy hogy miként oldották meg, hogy 4K-ban is meglegyen a 120 fps. Ja igen, és 4 GB ma már kevés ebben a kategóriában, 4K-hoz meg főleg.
A HBM 1.0-ja szuper megoldás és kudos az AMD-nek, hogy sikerült sorozatgyártásba vinniük mindezt, de egyelőre Fury kártyát itthon még az sem vásárolhat, akinek megvan rá a pénze és hajlandósága. Emellett a kis méret sem teljesen fedi a valóságot, ugyanis a kis kártya mellé egy komplett vízhűtő radiátor is tartozik, amely a kicsi helyre összezsúfolt, melegedő komponenseket tartja hidegen. Márpedig a Fury X nagyon sok hőt termel és ehhez sokat is fogyaszt – többet, mint az eddigi Radeonok.
Aki ma erős VGA-t szeretne Magyarországon, annak ott az ismét átnevezett, sokéves Radeon R9-széria, esetleg a méregdrága, nehezen beszerezhető, de CFX-ben erős R9 295X2. Vagy az NVIDIA.
Hol a körítés, hol a támogatás?
Érdemes az AMD driver-letöltési oldalát meglátogatni: decemberi az utolsó, stabil driver. Ezután áprilisban és júniusban jelent meg driver, azok is bétásak és a legújabb játékoknál nem mindig kapunk tökéletes optimalizálást. Ha ez lenne a bevett, még el is fogadnánk, hogy legalább fut az adott játék, de a másik oldalról nem ezt kapjuk. Az NVIDIA egyre több játékban bukkan fel a beállítási panelen, így a HQ beállítások után még ott egy NVIDIA-opció, ahol extra effekteket kapcsolhatunk be, amiktől tényleg jobb lesz a látvány. Mindehhez havonta akár több kiadást kapunk driveroldalon, mindig naprakész optimalizálással. Persze az új játékokhoz, menő és látványos effektekhez erős VGA kártya is kell, csak hát az a helyzet, hogy NVIDIA-ból meg is tudjuk ezt vásárolni – persze a kellően sok pénzünkért cserébe.
De térjünk vissza az optimalizálásokra és speciális, egyedi effektekre. Ezeket az AMD kártyái is simán tudnák futtatni, a GCN-architektúra van olyan fejlett, hogy ne okozzon gondot neki egy Hairworks például. Sőt, az AMD-nek még egy kicsit jobb is a megoldása TressFX néven, ha éppen erről az extráról van szó, csak hát az NVIDIA egyfolytában kilincsel a játékfejlesztőknél, 100 százalékon pörgeti a marketing gépezetet, ezért nem is csoda, ha egyre több olyan beszélgetést csípünk el, ahol temetik az AMD-t.
Pedig ezt nem szabad, sőt, senkinek sem lenne jó – már most is nagyon rossz, hogy így legyengült a Radeonok atyja. Nehéz tanácsot adni, de mi mégis megpróbáljuk: gyakoribb driverfrissítés, elérhető új(!) kártyák, jobb optimalizálás, jobb együttműködés a játékfejlesztőkkel, több marketing, hogy ne írják le a céget és talán jó ötlet lenne PC-s oldalon kihasználni, hogy mindkét játékkonzolban AMD hardver van. Hajrá AMD, nem lesz egyszerű!