Senki előtt nem titok, hogy az elmúlt évek nagyjából eseménytelenül teltek a videokártyák piacán – minden újabb modell csak egy jól álcázott ráncfelvarrása volt a 3 évvel ezelőtt kifejlesztett videochipeknek. Aztán megérkezett a Maxwell.
A valóban új generáció
Az NVIDIA mérnökeinek nagyon nehéz dolguk volt, ugyanis a chipgyártó TSMC nem váltott gyártástechnológiát, vagyis a 3 évvel ezelőtti 28 nm-en kellett ismét csodát művelni. A GPU fejlesztésénél kitűzött cél a számítási teljesítmény/fogyasztás mutatónak a növelése volt, illetve a 3D teljesítmény jelentős javítása. Emellé a mérnökök frissítették a már meglévő technológiákat (például PhysX) és újakat is kifejlesztettek, amelyek kiemelik az új GPU-kat a kínálatból.
DirectX 12: Az MS alapjaitól újraírt programozási felülete a hírek szerint komoly változást hoz a játékok világában, mert az AMD Mantle-höz hasonlóan a játékmotorok így alacsonyszinten férhetnek hozzá a hardveres erőforrásokhoz, ami látványos gyorsulást és szebb látványt ígér. Hasonlóan a DX12-höz az OpenGL 4.4-et is támogatja az új GPU.
Dynamic Super Resolution: A marketingosztály megőrülhetett ezért, ugyanis a DSR „4K-szintű látványt ígér Full HD-ben is”. A valóságban a kártya UHD-ben rendereli a képet, majd leskálázza Full HD-re. A GeForce Experience segítségével ezt ki/be kapcsolhatjuk a játékoknál.
Multi-Frame Sampled AA: Az MFAA lényegében egy alternatívája az MSAA-nak, annyi különbséggel, hogy 4×-es hatás mellett 2×-es terhelést jelent csupán.
Voxel Global Illumination: A VXGI valós időben számítja ki, hogy az egyes felületeken pontosan hogyan is kell a fénynek megtörnie, megcsillannia. Ehhez Volume pixeleket használ (vagyis voxeleket), amelyek 3D-s tulajdonságokkal rendelkeznek. Az eredmény fotorealisztikus megjelenítés, akár a mozifilmekben.
VR Direct: A manapság felkapott virtuális sisakok (Occulus Rift) és a PC közti kommunikációt hivatott javítani az új API, aminél az NVIDIA a mostaninál sokkal alacsonyabb késleltetést ígér.
Maxwell: nem éhes, de erős
Mindehhez a tesztünkben szereplő GTX 980-as kártyák a Maxwell GM204-es GPU legerősebb változatát kapták. Ez 5,2 milliárd tranzisztort jelent, ami ugyan 1,9 milliárddal kevesebb, mint a GK110 esetében (GeForce GTX 780), mégis sikerült jelentősen nagyobb számítási teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást elérniük. A GigaThread Engine a terhelést négy klaszterre osztja le (ezek a GPC-k) és az itt található gyorsítótárak méretét megnégyszerezte (2 MB-ra) az NVIDIA. Klaszterenként 4 stream processzor (SMM) dolgozik, ahol egy-egy PolyMorph Engine 3.0-t is találunk (teszelláció, Transform engine stb.). A stream processzor modulok további 4 SMX-re osztódnak saját regisztertárral és vezérlőegységekkel, amikhez 32 CUDA mag férhet hozzá. Ezeknek a magoknak a teljesítményét azonos fogyasztás mellett megduplázta az NVIDIA. Ha ezeket összeadjuk, máris kijön, hogy a GTX 980 összesen 2048 CUDA maggal dolgozik, amihez 128 textúrázó egység és 64 raszter modul (RoP) csatlakozik.
A GM204 GPU és a 4 GB GDDR5 fedélzeti memória között 256 bites buszon közlekedik az adat, a relatív szűknek tűnő sávszélességet (224 GB/s) pedig új, veszteségmentes adattömörítéssel és az elérhető legmagasabb órajelekkel ellensúlyozta az NVIDIA. Ez esetünkben effektív 7 GHz-et jelent.
A video kimenetekben is történt változás: megjelent a HDMI 2.0 (UHD@60 Hz) és az új GeForce-ok képesek egyszerre, kártyánként három Ultra HD kijelzőt kezelni, vagy kisebb felbontással akár ötöt is.
Ezek nagyon jól hangzanak, de tesztünk alapján el kell szomorítanunk azokat, akik egy VGA-s 4K-t vártak a GTX 980-tól: ebből is minimum kétkártyás SLI kell, ha játszható sebességet szeretnénk UHD felbontásban.
Twin Frozr V: Dizájn és teljesítmény (és műanyag)
Ahogy a többi gyártó, úgy az MSI is azonnal rávetette magát a legújabb NVIDIA GeForce GPU-ra, és azután, hogy piacra dobta az átmatricázott referenciakártyát saját dobozában, hamar elkészült saját fejlesztésével is. Ez lett a Gaming szériás GTX 980, ahol a fő hangsúlyt természetesen a hűtés kapta. Ez a Twin Frozr V, ahol sikerült a tervezőknek folytatniuk az elődöknél megkezdett dizájnvonalat, de azért tovább is fejlesztették a hűtést. Például újfajta ventilátorokat alkalmaztak, amelyek kisebb fordulatszám mellett is hozzák a szükséges légszállítást, valamint a hőcsövek elhelyezkedésén is változtattak. A Gaming széria „kabalaállata” továbbra is a sárkány, ami már messziről jól felismerhető a dobozon, valamint maradt a fekete-piros színösszetétel is.
Csúcskártya létére meglepően kompakt és könnyű az MSI GTX 980, ennek ellenére a kinézete abszolút jól sikerült, nem fog olcsó komponensként hatni egy csúcsPC-ben. Az, hogy a többi GTX 980-hoz mérten könnyűre sikeredett az MSI kártyája, a Twin Frozr V borításának köszönhető. A gyártónak szerencsésen sikerült mind a 4 GB GDDR5 memóriát egy oldalra zsúfolnia, ami hűtés szempontjából mindenképpen jó hír, ugyanakkor a fém hátlap lemaradt. Ez a mechanikai behatásoktól is védené a kártyát, valamint a hűtésbe is aktívan besegítene – ha lenne. A másik könnyítés a borítás anyaga, ami teljes egészében műanyag. Ahol a konkurensek fémet használtak, ott az MSI műanyagot, ami elsőre kiábrándítóan hangzik, de azért az anyagminőséggel nem volt gondunk és a dizájn és formavilág is jól sikerült, így nem bántó, hogy kicsit több a műanyag.
Félpasszív hűtés
De térjünk vissza a Twin Frozr V hűtésre, aminek van egy nagyon érdekes újdonsága. Ez pedig a félpasszív üzemmód. A gyári beállítások szerint a kártya 2D üzemmódban, vagyis alacsony terhelés mellett nem igazán termel extra hőmennyiséget, így ezt a hűtőborda passzívan is képes elvezetni. Ez azt jelenti, hogy amíg nem töltünk be valami hardverigényes 3D játékot, igazából egy passzív hűtésű videokártya dolgozik gépünkben, aminél természetesen dinamikusan az órajelek és a feszültségszintek is kellően alacsonyra vannak leszabályozva. Teszt közben ugyan a legtöbbször pörgött a két ventilátor, de még emellett is sikerült teljesen halkan, szinte zajmentesen dolgoznia a kártyának, ami nagyon jó eredmény.
Mindehhez közepesen erős gyári tuning jár, ami érinti a GPU alapórajelét és a Boost értékeket is, ám a fedélzeti memóriához nem nyúltak, így az a referencia szerinti effektív 7 GHz-en dolgozik. Mindez bőven elegendő arra, hogy a kártya gond nélkül elfuttasson minden játékot Full HD vagy akár WQHD felbontásban.
|
|||
|
|
||
|
|
||
Thief (VH) | 84,8 fps | ||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
Összegzés
Az MSI GTX 980 Gaming 4G úgy tud nagyon erős videokártya lenni, hogy közben meglepően takarékosan fogyaszt, nagyon csendes és nem is kerül félmillió forintba. A dizájn és a Twin Frozr továbbfejlesztése tetszett, de a műanyag itt-ott lehetett volna fém is és a hátlapnak is örültünk volna. Mindezek azonban szőrszálhasogatások, így csak ajánlani tudjuk ezt a kártyát azoknak, akik nagyon erős játékgépet építenek, és megelégszenek WQHD felbontással, ugyanis 4K-hoz ebből a kártyából kettőt kell választani.