Hirdetés

MSI GTX 980 Gaming 4G teszt



|

Végre megmoccant a GPU-világ! A legújabb GeForce nemcsak gyors, de keveset is fogyaszt - leteszteltük.

Hirdetés

Senki előtt nem titok, hogy az elmúlt évek nagyjából eseménytelenül teltek a videokártyák piacán – minden újabb modell csak egy jól álcázott ráncfelvarrása volt a 3 évvel ezelőtt kifejlesztett videochipeknek. Aztán megérkezett a Maxwell.

Hirdetés

A valóban új generáció

Az NVIDIA mérnökeinek nagyon nehéz dolguk volt, ugyanis a chipgyártó TSMC nem váltott gyártástechnológiát, vagyis a 3 évvel ezelőtti 28 nm-en kellett ismét csodát művelni. A GPU fejlesztésénél kitűzött cél a számítási teljesítmény/fogyasztás mutatónak a növelése volt, illetve a 3D teljesítmény jelentős javítása. Emellé a mérnökök frissítették a már meglévő technológiákat (például PhysX) és újakat is kifejlesztettek, amelyek kiemelik az új GPU-kat a kínálatból.

 

 

DirectX 12: Az MS alapjaitól újraírt programozási felülete a hírek szerint komoly változást hoz a játékok világában, mert az AMD Mantle-höz hasonlóan a játékmotorok így alacsonyszinten férhetnek hozzá a hardveres erőforrásokhoz, ami látványos gyorsulást és szebb látványt ígér. Hasonlóan a DX12-höz az OpenGL 4.4-et is támogatja az új GPU.

Dynamic Super Resolution: A marketingosztály megőrülhetett ezért, ugyanis a DSR „4K-szintű látványt ígér Full HD-ben is”. A valóságban a kártya UHD-ben rendereli a képet, majd leskálázza Full HD-re. A GeForce Experience segítségével ezt ki/be kapcsolhatjuk a játékoknál.

Multi-Frame Sampled AA: Az MFAA lényegében egy alternatívája az MSAA-nak, annyi különbséggel, hogy 4×-es hatás mellett 2×-es terhelést jelent csupán.

Voxel Global Illumination: A VXGI valós időben számítja ki, hogy az egyes felületeken pontosan hogyan is kell a fénynek megtörnie, megcsillannia. Ehhez Volume pixeleket használ (vagyis voxeleket), amelyek 3D-s tulajdonságokkal rendelkeznek. Az eredmény fotorealisztikus megjelenítés, akár a mozifilmekben.

VR Direct: A manapság felkapott virtuális sisakok (Occulus Rift) és a PC közti kommunikációt hivatott javítani az új API, aminél az NVIDIA a mostaninál sokkal alacsonyabb késleltetést ígér.

 

 

 

Maxwell: nem éhes, de erős

Mindehhez a tesztünkben szereplő GTX 980-as kártyák a Maxwell GM204-es GPU legerősebb változatát kapták. Ez 5,2 milliárd tranzisztort jelent, ami ugyan 1,9 milliárddal kevesebb, mint a GK110 esetében (GeForce GTX 780), mégis sikerült jelentősen nagyobb számítási teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást elérniük. A GigaThread Engine a terhelést négy klaszterre osztja le (ezek a GPC-k) és az itt található gyorsítótárak méretét megnégyszerezte (2 MB-ra) az NVIDIA. Klaszterenként 4 stream processzor (SMM) dolgozik, ahol egy-egy PolyMorph Engine 3.0-t is találunk (teszelláció, Transform engine stb.). A stream processzor modulok további 4 SMX-re osztódnak saját regisztertárral és vezérlőegységekkel, amikhez 32 CUDA mag férhet hozzá. Ezeknek a magoknak a teljesítményét azonos fogyasztás mellett megduplázta az NVIDIA. Ha ezeket összeadjuk, máris kijön, hogy a GTX 980 összesen 2048 CUDA maggal dolgozik, amihez 128 textúrázó egység és 64 raszter modul (RoP) csatlakozik.

 

 

A GM204 GPU és a 4 GB GDDR5 fedélzeti memória között 256 bites buszon közlekedik az adat, a relatív szűknek tűnő sávszélességet (224 GB/s) pedig új, veszteségmentes adattömörítéssel és az elérhető legmagasabb órajelekkel ellensúlyozta az NVIDIA. Ez esetünkben effektív 7 GHz-et jelent.

A video kimenetekben is történt változás: megjelent a HDMI 2.0 (UHD@60 Hz) és az új GeForce-ok képesek egyszerre, kártyánként három Ultra HD kijelzőt kezelni, vagy kisebb felbontással akár ötöt is.

Ezek nagyon jól hangzanak, de tesztünk alapján el kell szomorítanunk azokat, akik egy VGA-s 4K-t vártak a GTX 980-tól: ebből is minimum kétkártyás SLI kell, ha játszható sebességet szeretnénk UHD felbontásban.

 

 

Twin Frozr V: Dizájn és teljesítmény (és műanyag)

Ahogy a többi gyártó, úgy az MSI is azonnal rávetette magát a legújabb NVIDIA GeForce GPU-ra, és azután, hogy piacra dobta az átmatricázott referenciakártyát saját dobozában, hamar elkészült saját fejlesztésével is. Ez lett a Gaming szériás GTX 980, ahol a fő hangsúlyt természetesen a hűtés kapta. Ez a Twin Frozr V, ahol sikerült a tervezőknek folytatniuk az elődöknél megkezdett dizájnvonalat, de azért tovább is fejlesztették a hűtést. Például újfajta ventilátorokat alkalmaztak, amelyek kisebb fordulatszám mellett is hozzák a szükséges légszállítást, valamint a hőcsövek elhelyezkedésén is változtattak. A Gaming széria „kabalaállata” továbbra is a sárkány, ami már messziről jól felismerhető a dobozon, valamint maradt a fekete-piros színösszetétel is.

 

 

Csúcskártya létére meglepően kompakt és könnyű az MSI GTX 980, ennek ellenére a kinézete abszolút jól sikerült, nem fog olcsó komponensként hatni egy csúcsPC-ben. Az, hogy a többi GTX 980-hoz mérten könnyűre sikeredett az MSI kártyája, a Twin Frozr V borításának köszönhető. A gyártónak szerencsésen sikerült mind a 4 GB GDDR5 memóriát egy oldalra zsúfolnia, ami hűtés szempontjából mindenképpen jó hír, ugyanakkor a fém hátlap lemaradt. Ez a mechanikai behatásoktól is védené a kártyát, valamint a hűtésbe is aktívan besegítene – ha lenne. A másik könnyítés a borítás anyaga, ami teljes egészében műanyag. Ahol a konkurensek fémet használtak, ott az MSI műanyagot, ami elsőre kiábrándítóan hangzik, de azért az anyagminőséggel nem volt gondunk és a dizájn és formavilág is jól sikerült, így nem bántó, hogy kicsit több a műanyag.

 

 

Félpasszív hűtés

De térjünk vissza a Twin Frozr V hűtésre, aminek van egy nagyon érdekes újdonsága. Ez pedig a félpasszív üzemmód. A gyári beállítások szerint a kártya 2D üzemmódban, vagyis alacsony terhelés mellett nem igazán termel extra hőmennyiséget, így ezt a hűtőborda passzívan is képes elvezetni. Ez azt jelenti, hogy amíg nem töltünk be valami hardverigényes 3D játékot, igazából egy passzív hűtésű videokártya dolgozik gépünkben, aminél természetesen dinamikusan az órajelek és a feszültségszintek is kellően alacsonyra vannak leszabályozva. Teszt közben ugyan a legtöbbször pörgött a két ventilátor, de még emellett is sikerült teljesen halkan, szinte zajmentesen dolgoznia a kártyának, ami nagyon jó eredmény.

 

 

Mindehhez közepesen erős gyári tuning jár, ami érinti a GPU alapórajelét és a Boost értékeket is, ám a fedélzeti memóriához nem nyúltak, így az a referencia szerinti effektív 7 GHz-en dolgozik. Mindez bőven elegendő arra, hogy a kártya gond nélkül elfuttasson minden játékot Full HD vagy akár WQHD felbontásban.

                                              
MSI GTX 980 Gaming
3DMark13
11795/28446/173943 pont
Metro Last Light Redux (VERY HIGH)
89,9 fps
                Thief (VH)                 84,8 fps                            
Dirt Showdown (Ultra)
137,3 fps
Unigine Heaven/Walley (ExHD)
1696/2896 pont
Hitman Absolution (Ultra)
52,2 fps
Alien Isolation (Max Detail)
152 fps
Shadow Of Mordor (Ultra)
98,6 fps

 

 

 

Összegzés

Az MSI GTX 980 Gaming 4G úgy tud nagyon erős videokártya lenni, hogy közben meglepően takarékosan fogyaszt, nagyon csendes és nem is kerül félmillió forintba. A dizájn és a Twin Frozr továbbfejlesztése tetszett, de a műanyag itt-ott lehetett volna fém is és a hátlapnak is örültünk volna. Mindezek azonban szőrszálhasogatások, így csak ajánlani tudjuk ezt a kártyát azoknak, akik nagyon erős játékgépet építenek, és megelégszenek WQHD felbontással, ugyanis 4K-hoz ebből a kártyából kettőt kell választani.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.