Hirdetés

Szalagról lemezre



|

Minden analóg videobemenes hardver dobozán ott áll, hogy képes VHS-felvételek rögzítésére. Régi, kopott VHS-kazettáink azonban nemcsak a hardvert, hanem a video- szerkesztő szoftvert is kihívások elé állítják.

Hirdetés

Sok minden megoldható ingyenesen, igaz, valamivel több fáradsággal. Tippjeinkhez jól jön a VirtualDub alap- vagy MPEG–2-es változata. Utóbbi nemcsak AVI, hanem MPEG–1 és MPEG–2 állományokat is képes megnyitni munkára. Letölthető a hopp.pcworld.hu/3040 címről, és egy tetszőleges mappába kicsomagolva bárhonnan futtatható.

 

Tippjeink alapvető felhasználói jártasságot feltételeznek a videovágó alkalmazások kezelésében, és jól jöhet, ha végeztünk már valaha valamilyen konverziót a VirtualDub segítségével.

 

A monó hang átka

Sok digitalizálóhardver mit sem törődik azzal, hogy a régi kamerákkal készült felvételeknek csak monó hangjuk van, sztereóban veszi fel a hangsávot. A DVD elkészülte után meglepődve tapasztalhatjuk, hogy csak az egyik hangcsatorna szól, a másik süket, ami roppant zavaró. Szerencsére van gyógyír: ráadásul a hang kétcsatornássá tétele még pénzbe sem kerül, csupán némi időbe és merevlemez-területbe.

 

 

VHSMonoVideo.jpg

Sok régi kamera és VHS-lejátszó/felvevő csak a monó hangot ismeri, ezért egyetlen RCA-kivezetést tartalmaz. Ezt a digitalizáló bal (fehér) csatornájába továbbítottuk példánkban

 

 

Digitalizáljuk a felvételt a megszokott módon AVI vagy MPEG formátumban, azzal a programmal, amelyikkel rendszerint szoktuk. Ügyeljünk arra, hogy a VHS, VHS-C vagy Video8 kamerából a monó hangkivezetést a bal hangcsatornára kössük be, azaz nem a piros, hanem a fehér színjelölésű RCA-aljzatba.

 

Indítsuk el az ingyenes VirtualDub alkalmazást, illetve annak MPEG–2 megnyitására alkalmas változatát, és nyissuk meg az anyagot. Az Audio menü Full processing mode kijelölésével válasszuk a teljes hangfeldolgozást.

 

VHSmono1.png
Az Audio → Conversion menü Channels szekciójában válasszuk ki a Left pontot, mivel a bal hangcsatornát akarjuk megtartani. A File → Save WAV... paranccsal mentsük el külön a most már egycsatornás hangot.

 

Válasszuk ki ezt az állományt hangforrásul az Audio → WAV Audio menüben, majd az Audio → Conversion menü Channels panelén állítsunk be most már Stereo hangot, amelyet a program a monó hang kettőzésével hoz létre – ezt minden DVD-lejátszó és szoftver csatornahelyesen adja vissza. Mentsük el a File → Save as AVI... menüben a kész állományt valamilyen szerkesztéshez használható videotömörítéssel (ezt előtte a Video → Compression listán állítsuk be; célszerű Indeo, XviD vagy PICvideo M-JPEG kodeket használni, lehetőségeink szerint). A kész AVI-állomány már álsztereó, azaz kétcsatornás monó lesz, s ezt minden DVD-összeállító program helyesen fogja kezelni.

 

Zajszűrés a képen

Számos családi felvétel eleve gyenge megvilágításban készült, s ezt csak ronthatja az idő múlása, így nem ritkaság, hogy zajos képanyaggal kell dolgoznunk. A zaj nemcsak esztétikai hátrányt jelent, hanem erősen visszafogja a MPEG-tömörítés hatékonyságát, mivel a tömörítő fontos részletnek véli, és megkísérli megőrizni a zajt is a valóban lényeges részletek rovására. A hopp.pcworld.hu/3041 címről letölthető a VirtualDubhoz való MSU Denoising Filter, amely nem kereskedelmi célokra ingyenesen használható. Az MSU filtere az egyik legalaposabban dolgozó zajszűrő, igaz, munkájához a felvétel hosszánál akár kétszer több időre van szüksége. A beépülőmodul a szokásos módon telepíthető: csak be kell másolni a VirtualDub plugins mappájába.

 

Nyissuk meg a zajtalanítani kívánt AVI- vagy MPEG-állományt (File → Open video file...), majd válasszunk teljes videofeldolgozást (Video → Full Processing Mode kijelölés). Adjuk hozzá a használt szűrőkhöz az MSU Denoisert a Video → Filters... dialógusban az Add gombra megjelenő listából.

 

VHSvideodenoise.png
Válasszunk ki egy előbeállított sablont, vagy próbálkozzunk saját beállításokkal: ebben a Preview (előnézet) sokat segíthet. A Temporal denoising funkció az időszakos, bevillanó zajokat kutatja fel, míg a Spatial denoising az állóképen belül is felfedezhető hangyásodást. Figyeljünk oda, nehogy túlszűrjük a képzajt, ekkor ugyanis a lényeges képrészletek is eltűnhetnek!

 

Nagyon jó hatást érhetünk el evvel a szoftverrel, de a hardveres, digitalizálás közbeni szűrés még jobb eredményt adhat. Sokat segít, ha saját szűrőt tartalmazó digitalizálóeszközt választunk, még ha ezek drágábbak is. Márkásabb DVD-felvevők is elláthatják ezt a funkciót: sokukban még az analóg felvétel időzítési és szalaghibáit korrigáló TBC (időalap-korrektor) áramköre is megtalálható, amely az ugráló képsorokat, képszéleket ugyancsak kordában tartja, ráadásul pluszidőre sincs szükségünk a hardveres szűréskor.

 

 

VHSDVDrecorderinput.jpg

Jobbfajta DVD-felvevők bemenetei zajszűréssel, sőt esetenként időalap-korrekcióval vannak felvértezve a jobb minőségű digitalizálás érdekében

 

A kamera remegésének megszüntetése

A mai videokamerák nagy része digitális képstabilizátort alkalmaz, a drágább modellek pedig akár optikai stabilizátorral is képesek ellentartani a kilengéseknek. Mivel a régi kamerák egyik megoldással sem élhettek, ezért a nem állványról vagy vállról felvett jelenetek idegesítően ugrálhatnak. A probléma kisimításához ezúttal is a VirtualDub MPEG–2-re és a Deshaker szűrőre lesz szükség. A szűrő letölthető a hopp.pcworld.hu/3039 címről; kicsomagolva helyezzük el a VirtualDub saját könyvtárán belül a plugins mappában, csak ezután lesz kiválasztható a programban. Példánkban mindent alapbeállításokkal végzünk – a Deshaker ugyan nagyon finoman hangolható, de ennek ismertetése messze túlnyúlna cikkünk keretein, ám némi kísérletezgetéssel felderíthetők a képességei. A Deshaker az egyik legnagyobb erőforrás-igényű VirtualDub plugin; az eredeti felvétel hosszának 3–4-szeres idejére is szüksége lehet a remegős felvételek rendbehozásához.

 

VHSdeshaker_pass0.png

 

1. Előkészületek

A Deshaker 2.2 utólagos digitális képstabilizátor szűrő: kismértékben ránagyítva a felvételre, figyeli a kameramozgást, és igyekszik középen tartani a képet, illetve zökkenőmentessé tenni a zoomot és a pásztázást. Elsőként nyissuk meg a rendbehozni kívánt videoállományt, majd adjuk a szűrőkhöz a Deshakert (a Video → Filters pontban az Add gomb után választható ki a listából). A beállításokban adjuk meg, hogy progresszív vagy váltott soros (interlaced) anyaggal dolgozunk-e, illetve milyen a képpontok oldalaránya. Győződjünk meg arról, hogy a Deshaker beállítóablakában a Pass 1 gomb van benyomva.

 

 

 

VHSdeshaker_pass1.png

2. Első futam: elemzés

Két menetben dolgozik a Deshaker: az első futamban csak felméri a kép mozgásvektorait, és ezek alapján készíti majd el a korrigált mozgóképet, a második futamban. Most, hogy a Deshaker szűrő aktív, és Pass 1 üzemmódban van, nincs más dolgunk, csak lejátszani a videoanyagot az Output Playback gombbal: ez a VirtualDub képernyő alján balról a második háromszög alakú lejátszógombbal indítható. A folyamat futása jól nyomon követhető, ha a Display output video opció aktív (ez az billentyűvel váltható.) Sajnos elég időigényes az elemzés.

 

VHSdeshaker_pass2.png

3. Leképezési opciók

A Video → Filters dialógusban ismét válasszuk ki a Deshakert, és annak Configure gombjával lépjünk be újra a beállításaiba. Váltsunk Pass 2 üzemmódba a jobb felső nyomógombbal. Ha a legstabilabb, remegésmentes képet szeretnénk, akkor hagyjuk a Resampling (átméretezés) beállítást Bicubic (Best) állásban, ha pedig a gyorsabb leképezés a lényeg, akkor választható a Bilinear vagy a Nearest neighbor opció is, utóbbi a leggyorsabb. Azt, hogy milyen mértékben nagyítsa ki az algoritmus a megtartandó részt, és hagyjon-e keretet, az Edge compensation beállításnál adhatjuk meg. Az alapértelmezett és ajánlott Adaptive zoom opció csak a szükséges mértékben közelít, a Fixed zoom viszont stabil nagyítást használ, de a képek széle mindig elvész.

 

 

 

VHSdeshaker_pass3.png

4. Második futam: mentés és tömörítés

Nincs más hátra, mint megadni a kívánt tömörítést, és elmenteni a korrigált állományt AVI formátumban. A Video → Compression pontban választhatunk tömörítést. Ha a lehető legprecízebb, későbbi feldolgozásra szánt munkára szánjuk az anyagot, akkor a helyigényes, minél kisebb tömörítést érdemes választani. Jó eredményeket érhetünk el az Indeo kodek használatával: ekkor ügyeljünk arra, hogy a Configure gomb mögött be legyen állítva a Quick Compress opció, és ne használjunk 85 százaléknál alacsonyabb beállítást a Quality csúszkán. A mára már fizetőssé tett Indeo kodek helyett használhatunk XviD-et is, ekkor az elérhető legnagyobb bitarányt válasszuk egymenetes tömörítés mellett. A stabilizálás és a mentés a File → Save as AVI menüponttal indítható.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.