A monitor-technológia, sőt, az egész iparág sokáig egy helyben topogott, egyszerűen nem törődtek vele a gyártók. Volt pár új modell, de alapvetően a TN-panel és a 20-24 colos kijelzők uralták a piacot. Aztán pár éve felébredtek a gyártók, megrázták magukat és belefogtak a fejlesztésbe. Ennek eredményeként ma már rengeteg új technológia, szolgáltatás és modell közül válogathatunk, amelyek valóban hasznos újdonságokat hoznak. De mik azok a tulajdonságok és szolgáltatások, amire érdemes kifizetni az extra felárat? Mutatunk néhányat.
Panel
Ha monitor, akkor a panel a legfontosabb, ez nem is kérdés. Hacsak nem a szuperolcsó, elavult és a raktárban véletlenül megtalált modellek piacán nézelődünk, mindenképpen sokkal jobb képminőséget kapunk, mint régi monitorunkkal. A legjobb betekintési szöget, a legszebb színeket és kontrasztot a PLS és IPS panelek adják, de ha belefutunk egy-egy rosszabb típusba, ez sem lesz tökéletes. Például jelentkezhet az IPS-glow, ami jelentősen lerontja a képminőséget az nem homogén színekkel és fényerővel, aztán a válaszidő sem biztos, hogy tökéletes - ilyenkor komolyabb input lagra is számítanunk kell, vagyis a játékot akár ki is zárhatjuk. Az IPS/PLS-technológiák ma már az olcsóbb monitoroknál is elérhetőek és nem is rosszak, de itt 6 bit/színes rendszerről beszélünk, amivel nem lesz tökéletes a színhűség - de azért annyira rossz sem.
Végül mindenképpen meg kell emlékeznünk a TN-panelekről. Ezek a TN-panelek már nem a régi, rossz panelek. Nagyon gyorsak, válaszidővel és input laggal szinte nem is kell számolnunk, ráadásul a frissítésben is sokkal gyorsabbak tudnak lenni, mint a PLS/IPS-modellek. A betekintési szög továbbra sem túl jó, de szemből nézve nagyon jó képminőséget kapunk kellően magas fényerővel és jó kontraszttal. Nem is csoda, hogy ezekért a TN-monitorokért jokat kell fizetnünk.
A felbontást is alapvetően meghatározza a panel: manapság érdemes még mindig a full HD-t választani 24 colig, de 27 colon már pixeles lesz ez a kép - itt már a WQHD (2560×1440) az ideális. A 4K leginkább munkára ajánlható és 28 col felett, játékra még nagyon erős GPU kell ennyi pixelhez, ami sokba fog kerülni.
Ha van pénzünk bőven monitorra, érdemes FHD vagy WQHD monitort választani 24-27 colos átlóval, a frissítés pedig lehetőleg minél nagyobb legyen, miközben a válaszidő (GTG) ne legyen több 5 ms-nál.
Vezérlés
Ezzel el is érkeztünk a következő fontos komponensig, a vezérlésig, vagyis elektronikáig. Ez határozza meg az input lagot és rengeteg minden paraméterre is hatással van. A kékfény-kibocsájtás is fontos, amit ma már igyekeznek minimálisra csökkenteni, hogy kíméljék szemünket.
A legfontosabb manapság a vertikális szinkronizálás, méghozzá az adaptív változat, amely a GPU sebességéhez igazítja a képernyő frissítését, így nem esik szét a kép, amikor új képkockát küld a monitornak a videokártya és a videokártyának sem kell várakoznia az aktuális kép frissítésére, ha a monitor netán lassan frissít. A kétféle megoldás az NVIDIA G-Sync és az AMD által támogatott Adaptive Sync. Előbbi technikai megoldás talán kicsit jobb, de egyedi, zárt szabvány és a monitorgyártónak speciális modult kell hozzá vásárolnia az NVIDIA-tól, plusz licencdíjat fizetnie, így egy G-Sync tulajdonság kb. 60 ezer forinttal növeli a monitor árát. Az AMD Freesync a DisplayPort 1.2a szabvány beépített adaptív sync tulajdonságára épül és nem igényel extra hardvert, ahogy licencdíjat sem számol fel, így sokkal több monitorban megjelenhet úgy, hogy az különösebb felárral nem jár. Viszont el kell mondanunk, hogy 40 Hz alatt nem hatékony a Freesync, ezért erősebb VGA-val van értelme, magas frissítésű monitornál.
Ha játékra választunk monitort, a videokártyánk alapvetően meghatározza, melyik adaptív szinkronizálást válasszuk. Ha csak szeretnénk előrelátók lenni, az AMD Freesync nem jár különösebb felárral, de a legjobban akkor járunk, ha törekszünk a minél magasabb frissítésre, például a 144 Hz-re.
Speciális extrák
A gyártók emellett számtalan, egyedi extrával igyekeznek feldobni monitorjaikat. A hasznos extrák közé sorolnánk az USB 3.0 HUB-ot, de sokan örülnek egy alapszintű hangszórónak is. A kellően részletes beállítómenü fontos, hogy a környezethez passzoló képbeállításokat adhassunk meg.
Megjelent a Qi-töltés is beépítve néhány monitortalpba, de eddig tökéletes megoldással nem találkoztunk. A monitornál előny a minden irányban állítható talp és zsanér, de az is fontos, hogy legyenek VESA furatok, így akár konzolra szerelhetjük, vagy mini PC-t rögzíthetünk a hátára.
A több bemenet ma már nem is kérdéses, amihez szintén tartoznak extra szolgáltatások, mint a kép a képben és a kép a kép mellett, hogy egyszerre több bemenet képét is láthassuk.
Neked mi a legfontosabb tulajdonság monitorválasztásnál (leszámítva az árát)?