A Verbatim a Mitsubishi Kagaku leányvállalataként, mint adathordozó gyártó ismert már 1969 óta, így mint az elmúlt idők tanúja talán mondhat néhány szót a várható jövőről is. A cég régiós képviselőjével, a magyar származású Maria Csiliccsel beszélgettünk az adathordozók jelenéről és jövőjéről. Angol nyelvű beszélgetésünket lefordítva és minimális mértékben szerkesztve közöljük.
Hogy alakul az adathordozók piaca?
A piac változóban van, világszerte visszaesik a kereslet az optikai adathordozók irányába, viszont a külső merevlemezek és USB háttértárak (flash) iránt folyamatosan nő. 2010-re 5 milliárd dolláros európai forgalmat várnak a külső merevlemezek piacán, körülbelül ugyanennyit az optikai adathordozókén és 21 milliárd dolláros piacra számítanak a flash alapú adathordozók területén. Látható, hogy az adattároló médiák piacának ma már nagy részét teszi ki a flash.
Mit jelent ez a Verbatim számára? A cég megváltoztatta stratégiáját, ma már erősen fókuszál az USB flash meghajtókra és külső merevlemezekre. Ezért is vásárolta meg a tavalyi év során az Észak-amerikai külső merevlemez piacon jelentős szerepet játszó Smart-Disk céget. Ily módon nem csak a technológiák kerültek a Verbatim fennhatósága alá, de könnyebben biztosíthatják a vásárlók számára az optikai média tekintetében már megszokott jó minőséget.
A Verbatim mint vezető gyártó bizonyosan szembe kell nézzen a hamisítókkal, hogyan védekeznek ellenük?
Ha felfedezünk hamis termékeket, akkor azonnal megtesszük a szükséges jogi lépéseket. Ellenőrizzük a termék származását, már két éve szorosan együttműködünk az európai vámhatósággal. A vámhivatal nyilvántartja az Európai Únióba érkező és onnan távozó szállítmányokat és ezek jegyzékeit a Verbatim rendelkezésére bocsátja. Emellett a vámosok ellenőrzéskor képesek felismerni a hamis szállítmányokat.
Megelőző lépésként továbbfejlesztettük az érintett termékek csomagolását, így nehezebben kivitelezhető és drágább is lett a csomagolóanyagok gyártása. (Ez megnehezíti az olcsó hamisítást.) Ha a vásárló kételkedne az adott csomag eredetiségében, a DVD belső körébe írt azonosító alapján a Verbatim ügyfélszolgálata személyesen ad információt, hogy az illető termék az ő gyártmányuk-e.
Mire fókuszál a cég az elkövetkező néhány évben?
Fókuszban marad az optikai média, továbbra is lépést tartunk az új technológiákkal, kínáljuk a legújabb nagy sebességű médiákat, most a négyszeresen írható Blu-ray generációnál tartunk. A harmadik negyedévben piacra dobjuk a kétrétegű újraírható Blu-ray lemezeket. Befektetünk a jövő technológiáiba is, Japánban a cég kutatói részt vesznek a holografikus média fejlesztésében.
Elsők kívánunk lenni a külső merevlemezek terén is úgy designban mint kapacitásban. Kínálunk flash memória termékeket professzionális felhasználásra, a legfelsőbb sebességosztályban (Class 6) is indítottunk SDHC és CF memóriakártyákat. Hasonlóan az USB flash meghajtók terén sem csak átlagos felhasználásra kínálunk termékeket, hanem Executive kategóriában is, adattitkosítással és nagyon magas adatátviteli teljesítménnyel. Néhány héten belül indítunk egy harmadik kategóriát, a USB Secure-t. A speciális üzleti felhasználásta (bankok, kórházak, katonaság) termékek kiemelt adatbiztonságot nyújtanak majd.
Beszéljünk kicsit a Blu-rayről és a jövőről.
A Blu-ray biznisz épp csak elkezdődött, az európai eladások 2007-ben másfél millió darab körül alakuiltak, de idén már 8 millió eladott darabra számítunk, a 2009-es évre pedig 25 milliót prognosztizálunk. Hogy egy kis rálátást adjunk, írható DVD-ből csak ebben a negyedévben 464 millió darabot forgalmaztunk és a Verbatim 43 százalékos szeletet jelent az írható DVD tortából, uralva a DVD piacot. Összehasonlításként CD-R-ből 423 millió kelt el, ezen a részpiacon 33 százalékkal dicsekedhet a cég. Látható, hogy a CD már kisebbségben van a DVD-hez képest, ami még mindig növekvőben van, de jövő évre már a DVD is visszaesésbe fog. A Blu-ray eladások tehát még kezdeti stádiumban vannak de jelentős növekedést várunk a következő néhány évre.
Meglepően sok CD fogy még mindig, vajon meddig húzza ez a média?
Talán egyszer majd „kihal" ez az adathordozó, de még mindig nagyon nagy üzletet képez világszerte. Csökkenni fog, de nem fog eltűnni egyhamar, hiszen még mindig a legolcsóbb adathordozó, darabárban nem hasonlítható össze továbbra sem a flash memmóriakártyákkal vagy USB meghajtókkal. A napi adatcserében így a CD továbbra is egy nagyon fontos tényező. Olyannyira, hogy új fejlesztésekkel is találkozhatunk, például az új 5 darabos többszínű LightScribe pakk (egy-egy piros, sárga, bíbor, kék és zöld korong) nem csak DVD+R és DVD-R, hanem CD-R médiával is megjelent.
Még mindig árulnak floppy lemezt?
Igen, még mindig árulunk hajlékonylemezt és ez még mindig egy fontos üzlet számunkra. Tavaly még mindig 50 millió hajlékonylemezt el tudtunk adni. A forgalom nagy részét Oroszország veszi fel. Természetesen gyorsan csökkennek az eladások, hiszen a mai asztali gépekből, noteszgépekből már hiányzik a floppy meghajtó, de egy két éve még igen erős tényező volt az ős-adathordozó.
Melyik évre várható vajon, hogy az írható Blu-ray média eladott mennyiségben átvegye a DVD helyét?
Nem számítunk erre az elkövetkezendő 5 évben.
Ha már optikai adathordozóban vezető a Verbatim, nem tervezi, hogy belépjen az optikai meghajtók (Blu-ray és DVD írók) piacára is?
Továbbra is a médiára fókuszálunk és nincsenek ilyen terveink.
Mit üzennek a vásárlóknak?
Egyértelműen szeretnénk elmondani, hogy a Verbatim többé nem csupán egy optikai média gyártó. A cég történelme során először floppy lemez márkaként volt közismert, jó ideig írható CD/DVD gyártóként gondoltak ránk, de szeretnénk ezen is túllépni. Négy oszlopon áll a vállalat, az optikai adathordozók, a flash alapú termékek, a merevlemezek és a kiegészítők. Utóbbi kategóriában olyan apróságokat kínálunk, melyekre szüksége lehet annak, aki termékeinket használja: táskák, egerek, fejhallgatók, kártyaolvasók, toner, papír.