A gamer PC-k szépek, nagyon erősek, a játékok száguldanak rajtuk, de mindezért sok-sok pénzt is kell fizetnünk. A notebookok sokáig teljességgel alkalmatlanok voltak játékra és a legtöbb, mai kapható általános konfiguráció továbbra is csak rengeteg szódával ajánlható a legegyszerűbb játékra is, de azért már olyan modelleket is lehet kapni elérhető áron, amiken szépen futnak a játékok. A gond csupán az, hogy hiába a folyamatos, megfeszített tempójú fejlesztés, ezen gépek teljesítménye egy ideje nem változott. Pedig lenne hová fejlődni.
Más irányok
Napra pontosan 2014. október 7-én jelent meg a GeForce GTX 980M mobil GPU. Ez történelmi pillanat volt a gamer notebookok életében, ami mind a mai napig kitart. 1,5 év telt el, de ezen felül egyetlen olyan mobil GPU látott csak napvilágot, ami több képkockát képes kipréselni magából, mint a 980M. Ez a 980 (notebook), amely ugyanarra a GM204-es alapra építkezik, de a Maxwell 2.0-s architektúra itt már 2048 shaderrel operál a 980M 1536 shaderével szemben. Az órajelek is magasabbak, vagyis minden jobb, csupán annyi a gond, hogy sokkal jobban melegszik is ez a GPU és sokkal-sokkal drágább is, pedig már a 980M sem olcsó.
A másik siker-GPU a GTX 960M, amely tavaly ilyenkor jelent meg a piacon. Ez sokkal olcsóbb és kisebb kompromisszumokkal a HQ-részletességű, full HD-s játék azért elérhető vele, ugyanakkor a legújabb játékok alatt már nem remekel olyan szépen, hogy bármihez, gondolkodás nélkül ajánlhatnánk. A két GPU között van még egy 965M és egy 970M, de ezek vélhetően árazásuk miatt nem igazán terjedtek el.
Új, felhőtlen FHD játékra ajánlható GPU-t tehát 1-1,5 éve nem kaptunk, sőt, ezeknek az ára sem csökkent, ami eleve nehéz helyzetbe hozza a notebook-gyártókat. A Radeon vonal a felsőkategóriában minimálisra zsugorodott, egyszerűen nem használják a gyártók, így nem is igazán terjed és az AMD sem erőlteti túlságosan.
A másik gond a CPU-k világából érkezett. A Haswell-alapú Core i5/i7-4000 széria kiváló választás, főleg az M/HQ/MQ széria, ahol teljes értékű központi magokat kapunk magas órajelekkel. Időközben itt komoly váltás volt, méghozzá a DDR4-es Skylake-re, amelyek sok-sok újdonságot hoztak a mobil világban. Az újabb platform is sokkal jobb, a fogyasztás csökkent, az energiagazdálkodás sokat javult, vannak új szolgáltatásaink, de amikor a sebességmérésre kerül a sok, jön a hidegzuhany.
Tyúklépés előre
A Skylake-S asztali gépeknél éppen abban nem hozott látványos előrelépést, ahol sokan számítottak rá: sebességben. Ennek ellenére nem rossz fejlesztés vagy zsákutca, csak éppen nem ez volt a fókusz, hanem a mobil. De mobilon sem lettek sokkal erősebbek a CPU-k, inkább energiagazdálkodásuk, szolgáltatásaik javultak. Éppen ezért fordulhat elő, hogy a legújabb, a futószalagokról éppen legördült gamer notebookok fps-re pontosan annyira képesek, mint az 1-1,5 évvel ezelőtti modellek. Hiába a rengeteg játékteszt és szintetikus mérés, ezek a gépek pontosan ugyanolyan gyorsak (vagy lassúak), mint bátyjaik. Persze, az üzemidő várhatóan javul 10-20 percet és kapunk olyan extrákat, mint a RealSense vagy az USB Type-C, de gyorsulásra ne számítsunk. Javulást még a billentyűzet, a kijelző és a gépház tekintetében remélhetünk, de arra is van nem egy példa, hogy a gyártó ugyanabba a házba szereli a 2016-os modellt, mint a több mint egyéves kiadást.
Te elégedett vagy ezzel az előrelépéssel vagy többre vágysz? Minek örülnél jobban: gyorsabb gamer csúcsnotebooknak vagy kevesebb pénzért elérhető, jó középkategóriás laptopnak?