A noteszgépek forgalma szinte robbanásszerűen, közel duplájára emelkedett, miközben az asztali gépeké 15,5 százalékkal bővült - derül ki az IDC piackutató cég ma közzétett jelentéséből. Az IDC adatai azt mutatják, hogy egy eladott notebookra még mindig 3,75 asztali gép jutott, azonban a mobil PC-k magasabb ára miatt az asztali gépeken elért gyártói bevétel csak 90 százalékkal volt magasabb. Tomas Oupicky, az IDC vezető elemzője szerint az EU-hoz frissen csatlakozott országokban a noteszgépek már a teljes PC-forgalom több mint negyedét adják, Szlovákiában a harmadát, Csehországban pedig még többet.
A második negyedévben is Oroszországban fogyott a legtöbb PC a régión belül, a második helyet Lengyelország szerezte meg, a bronzérmes pedig Ukrajna lett. Ez a három ország adta a régió PC-forgalmának darabszám szerint mintegy 70 százalékát. A lakosság számához viszonyított PC-vásárlások tekintetében azonban Szlovénia állt az élen, itt a második negyedévben ezer polgárra 19 új PC jutott.
Az IDC szerint a nagy kormányzati projektek elmaradása miatt több országban visszaesett az asztali PC-k forgalma, többek között Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Magyarországon is. Ez azonban részben annak is köszönhető, hogy sokan cserélik le asztali gépüket notebookra, illetve már első számítógépnek is noteszgépet választanak annak ellenére, hogy a desktop PC-khez kedvezőbb áron lehet hozzájutni.
A hazai felhasználók igénye egyre növekszik a mobilitás iránt, ez a legnagyobb hajtóereje a noteszgépek beszerzésének. Itthon főleg a vállalatok, elsősorban a kis és közepes cégek ragadják meg a hordozható gépekben rejlő lehetőségeket. Tavaly az összes hazai PC-eladásoknak még csupán 27 százalékát adták a hordozható gépek, de az IDC előrejelzése szerint az elkövetkező években a mobil számítógépek forgalma lényegesen gyorsabban növekszik majd az asztali konfigurációkénál. 2006-ra már az eladott PC-k harmada lesz notebook, 2009-re pedig már megközelítőleg 40 százaléka.
Magyarországon tavaly mintegy 100 ezer notebook talált gazdára, ami éves szinten 44 százalékos növekedést jelent. Az IDC úgy jövendöli, a tavalyi 44 százalékos piaci fellendülés után az idén némileg alacsonyabb, 37 százalék körül lesz az eladások növekedése. 2009-ig évi átlagban 17 százalékos növekedés várható a hazai notebook-piacon, akkorra az eladások elérik az évi 200 ezer darabot - prognosztizálja az IDC.
A júniusi Magyar Infokommunikációs Jelentés szerint az üzleti szféra a tavalyi költéseknél kisebb összeget fordít majd desktop PC-k beszerzésére, idén mintegy harmadával kevesebb új asztali PC talál gazdára mint tavaly. A hordozható személyi számítógépek piacán azonban folytatódik az intenzív növekedés, amely mögött a növekvő vállalati mobilitási igény, valamint a noteszgépek fejlődése és árcsökkenése áll.
A BellResearch adatai szerint a 2004-ben megvásárolt asztali PC-k közel kétharmada használatból kivont eszközt váltott ki, addig a replacement aránya a hordozható eszközök esetében a 20 százalékot sem érte el. A laptopok esetében a beszerzések így magasabb állománybővülést eredményeztek, melynek köszönhetően a meglévő eszközök közel harmada legfeljebb egy éves.