A Mobile World Congress mobilos kiállítás ideje alatt az idei Game Developers Conference játékfejlesztői esemény is lebonyolításra került. Utóbbin az átlagos PC-s játékosok számára a legtöbb közvetlen érdemi újdonságot a Valve szolgáltatta: bemutatkozott a játékok PC-ről tévére való vezeték nélküli streamelésére használható Steam Link kütyü, a Steam Controller gamepad végleges változata, kipróbálható volt a HTC Vive VR-headset, továbbá lehullt a lepel az első piaci forgalomba kerülő Steam Machine számítógépekről. A tervek szerint a VR-headseten kívül az összes hardver november során válik majd elérhetővé, a Steam főoldalán élesített hardver szekcióban megtekinthetőek a specifikációik és áraik.
Megérik az árukat a Steam Machine gépek?
A Steam Link, Steam Controller és HTC Vive várható sikere egyelőre nehezen jósolható meg, azonban ha egész egyszerűen jól működnek a kütyük, akkor nincs okunk kételkedni a versenyképességükben. A feltehetően legtöbb számítógépes játékost érdeklő Steam Machine számítógépek esetében azonban más a helyzet.
Elsőként egy kis ismétlés: mik azok a Steam Machine eszközök? A Steam Machine eszközök kis méretű gamer számítógépek, amelyeket a Valve hardvergyártó partnerei (többek közt az Alienware, ASUS, Gigabyte, Zotac) készítenek. A vállalat lényegében nappaliba szánt játékkonzolokként kívánja reklámozni ezeket, éppen ezért az egér és billentyűzet helyett a gamepad jelenti a rajtuk futó játékok elsődleges vezérlési formáját. Természetesen lehet játszani egérrel és billentyűzettel is, amennyiben ez kényelmesen megoldható.
Gigabyte Brix Pro: 699 dollárért jól hangzik az Intel Core i7 processzor, de nincs benne külön videokártya. Az Intel Iris Pro 5200 integrált GPU komolytalan ajánlat a gamerek számára.
A koncepcióval alapvetően nincs probléma, ám ezen számítógépek Windows helyett a Steam OS névre keresztelt Linux-disztribúciót futtatják. Ugyan a Linuxon futó játékok száma az elmúlt két évben kilőtt (már 1000 felett jár a rendszerrel kompatibilis játékok száma a Steam kínálatában), ám az AAA-kategóriás játékok kiadói továbbra sem támogatják a platformot. Maximum utólagosan hajlandóak néhány játékot Linuxra portolni, üzleti puhatolózás gyanánt.
Ez elég súlyos gond, főként mivel a jelenlegi legolcsóbb Steam Machine – az iBuyPower SBX – 460 dollárba kerül (euróban megadott hivatalos árak egyelőre nincsenek). Összehasonlítási alapul a PlayStation 4 és Xbox One konzolok teljes ára 400 dollár, A legolcsóbb Steam Machine nem nevezhető meggyőző alternatívának: AMD Athlon II X4 840 processzor, 4 GB RAM (8 GB-ig bővíthető), AMD Radeon R7 250X videokártya (1 GB GDDR5, egyébként átcímkézett HD 7770), 500 GB-os HDD.
A legnagyobb baj ezzel a 4 GB memória, az év végére a legtöbb AAA-játék megkövetel majd a minimum 6 GB memóriát, a bővítés olyan 30 dollárba kerül majd. És akkor még mindig ott van az operációs rendszer kérdése: a AAA-címek többsége egy jó ideig szinte biztosan nem fut majd a Steam OS alatt, azaz a csalódott vásárló kénytelen lesz venni egy Windows licencet, olyan 100 dollárért.
Ha ezeket a költségeket hozzáadjuk a fenti árhoz, akkor már 590 dollárnál tartunk, amely nagyjából 171 ezer forintnak felel meg. Az európai forgalmazás esetén a fenti összeghez még hozzáadódik az ÁFA is: a 27 százalékos magyar kulccsal számolva 218 ezer forintnál vagyunk. Ennyi pénzből egész komoly Windowsos gamer számítógépet lehet építeni (vagy építtetni, ha nem értünk hozzá), amely minden téren leiskolázza a fenti konfigurációt.
A többi sem feltétlenül jobb
A további Steam Machine konfigurációkat átnézve sem jobb a helyzet (az árak típustól függően 460-5000 dollár közt mozognak), ráadásul némelyikben laptopokba tervezett alkatrészek találhatóak, ezen modellekben talán a CPU vagy GPU utólagos cseréjére sem lesz lehetőség.
Összességében elmondható, hogy a jelenleg listázott Steam Machine számítógépek Windows nélkül nem jelentenek fenyegetést a Sony és Microsoft játékkonzoljaira, nem jelentenek fenyegetést a gyártók megszokott gamer számítógépeire, sőt: még a sarki PC-s bolt egyénileg összeállított konfigurációinak eladásait sem fogják befolyásolni.
A Valve részéről érthető a nyílt forráskódú operációs rendszer erőltetése, azonban a laikus vásárlóknak jogos elvárásaik lehetnek a játékkínálat kapcsán, mikor egy PlayStation vagy Xbox helyett jelentősen drágábban egy Steam Machine gépet vásárolnak. Az 1000+ elérhető linuxos játék jól hangzik, de hogyan ne érezze magát becsapva a fogyasztó, mikor rájön, hogy a nehezen megkeresett pénzéért az elvárhatónál kevesebbet kapott, mivel az új „játékkonzolján” nem érhetőek el a nagy költségvetésű sikerjátékok?
Kíváncsian várjuk, hogy a Steam Machine gépek novemberi debütálásának idejére mennyit változik a helyzet: hogyan alakulnak majd az eurós árak, opcionálisan elérhetőek lesznek-e Windows rendszerrel a számítógépek.