A GTA V és a Battlefield: Hardline március végén érkeznek, és innentől minden hónapban nagy játékok jelennek meg PC-re, amire érdemes felkészülni, nehogy váratlanul érjen egy régóta várt játék szaggatása. Megnéztük pár, idén megjelenő AAA játék gépigényét és azt, hogy ha most bővítesz, mire figyelj oda mindenképpen.
64 bit, 8 GB
A 32 bites operációs rendszert felejtsük el – ez ma már túlzottan szűk korlátokat emel a játékosok elé. A 32 bites Windows nem kezel már 4 GB-ot sem és jó ideje a VGA drivereket is 64 bitre optimalizálják. Emellé jönnek a játékok, amelyeknél már szintén követelmény a 64 bit – a Battlefield: Hardline például el sem indul 32 bites Windowson. Ez nem is csoda, hiszen a 4 GB már minimálisan szükséges az indításhoz, ha játszani is szeretnénk, ajánlott a 8 GB, ha pedig 60 fps-re és szaggatásmentes élményre vágyunk extra látvánnyal, sok esetben már a 16 GB sem túlzás. Ja, igen, és a Vistát sem érdemes erőltetni, ha optimális hatékonyságot és driver-ellátást szeretnénk. Van még olyan, aki vistás PC-n játszik?
Négy mag
A minimális követelmény már jó ideje a duplamagos CPU a játékoknál, de itt is óriási különbségek lehetnek. Egy kétmagos Pentium 4 például már szinte semmire sem elegendő az új játékoknál, ahogy az ilyen CPU-k a mai videokártyákat sem képesek kihajtani. A modern játékok követelményei között már nem feltűnő, ha azt olvassuk, négymagos CPU-ra van szükségünk, ám itt fontos megemlítenünk, hogy a duplamagos Core i3-ak középkategóriáig szépen kihajtanak egy mai középkategóriás videokártyát és a játékokhoz is elegendőek.
Tároló
A merevlemezeket lassan felváltják az SSD-k a rendszermeghajtó szerepében, amely igazán jó hatással van a sebességre, de a tárhellyel vigyáznunk kell. Egy 120 GB-os SSD-n igencsak be kell osztanunk a helyet, hogy elférjen a rendszer és 1-2 kedvenc játékunk, amelynél szeretnénk búcsút inteni a betöltő képernyőnek. 240/256 GB-nál már jobb a helyzet, sőt, mi mindenképpen ezt ajánljuk, mert az új játékoknál már nem ritkaság az akár 60 GB-os tárhely igény. Persze a többi, nagyméretű fájlokat a másodlagos, vagy külső, vagy hálózatra kapcsolt tárolónkra pakolhatjuk.
Videokártya
A legfontosabb komponens a videokártya egy játék PC-ben, ez nem is lehet kérdéses – minden más elem ennek a kiszolgálására van ott. Az alapkövetelmény 2015-ben a DirectX 11 kompatibilitás, ami azért már nem olyan bonyolult dolog, hiszen a 2-3 generációval ezelőtti kártyák is kezelik, a mai modellek pedig már a DX12 felé kacsintgatnak.
A GPU-t tekintve egy Radeon HD 5770 vagy egy GeForce GTX 260 az, amin már elindíthatunk egy-egy játékot, de túl szép grafikára és 60 fps-re ne számítsunk. A mai kínálatot nézve sokkal inkább a Radeon R7 250X, GeForce 750 az alsó belépőszint, ahol azért már el lehet indítani HD-ban az újabb játékokat is. Ha feljebb is tolnánk a csúszkákat, már GTX 750 Ti-re vagy R7 260X-re lesz szükségünk, ha pedig full HD felbontásban játszanánk (márpedig erősen ajánlott a monitor vagy tévé natív felbontását választani), akkor a 2 GB fedélzeti memóriára mindenképpen figyeljünk oda. Full HD-nál már a Radeon R9 270X/280 sem túlzás és GTX-ből is ajánlott feljebb lépnünk.
Ha a teljes részletesség és a full HD, WQHD és egyéb felbontások felé lövünk, ennél komolyabb videokártya kell, de itt már a CPU-ra is figyelnünk kell: egy erősebb Core i5 nem túlzás. A Hardline-nál ehhez Radeon R9 290-et vagy GeForce GTX 760-at adnak meg ajánlásként, de mi utóbbit gyengének érezzük, inkább a GTX 960/770 magassága a hihetőbb. Ha a májusban megjelenő Witcher 3-at nézzük, ott is ez az ajánlott videokártya-páros egy négymagos CPU-val megtámogatva.