A DirectX 12-t már nagyon-nagyon várjuk itt, a tesztlaborban - pontosabban az API itt van, most is elérhető a gépünkön, sőt, bizonyos mértékig a hardver is támogatja és a papírra vetett funkciókat is többször átrágtuk már. Tudjuk, hogy tökéletesen párhuzamossá teszi a grafikai feldolgozást, mind a játékmotor és API, mind az API és Driver, valamint a GPU között. Ez nagyon jó hír, mivel így a rengeteg shader, nagy VRAM mind optimálisan kihasználható, nem igazán lesz szűk keresztmetszet. A 3DMark13 azt is megmutatta, hogy a határok kitolásával és ezzel a párhuzamosítással akár 15×-ös gyorsulás is elérhető egyes, specializált területeken. De vajon ez lenne minden? Hát nem!
A processzor-tényező
A párhuzamosítás kellett a GPU-knak, mint egy falat kenyér, de ha jobban megnézzük a játékok sebességméréseit, az is kiderül, hogy a processzorokra is ráférne egy kicsit jobb támogatás. Ma ott tartunk, hogy már egy magasan órajelezett, kétmagos CPU-val is egészen jó eredményt érhetünk el, de a négymagos processzorok már komoly videokártyákat is képesek a végletekig kihajtani. Hiába váltunk Hyper-Threading technológiával szerelt Core i7-re vagy valós, nyolcmagos AMD vagy Intel CPU-ra, a sebesség maximum 1-2 fps-sel nő csupán. Ez több, mint gyanús.
A DirectX 12 ezen is változtat végre és kihasználja a többmagos processzorok nyújtotta jelentősen nagyobb erőforrást. A hívások, az egész API nem csupán a soros végrehajtásnál fontos IPC-re (Instructions per Clock) és órajelre érzékeny, sőt, kifejezetten a párhuzamos felépítést, vagyis a minél több magot preferálja.
Ezt jól mutatja, hogy a duplamagos, egyszerre négy programszálat feldolgozni képes Core i3 a 3DMark13 Draw Call tesztjében feleannyira gyors, mint a 4/8 mag/szál feldolgozására képes Core i7.
Ez már önmagában jó hír (főleg a Core i7-tulajoknak), de még izgalmasabbá válik a történet, amint bevonjuk az AMD-t. Az FX processzorok alaposan ki tudnak kapni az LGA1150/1151 Intel Core i7-es CPU-któl, pedig az FX-8000-es központi egységek dupla annyi magot tartalmaznak, mint az inteles modellek (azért nem igazi, teljes nyolc mag, mert vannak megosztott erőforrások a modulokon belül). Nagyon fontos, hogy az L1 cache minden CPU magnak a sajátja, nem osztott az AMD-nél, ami úgy tűnik, rengeteget számít. A 3DMark13 mérésekben az AMD FX nemcsak, hogy képes felzárkózni a Haswell Intel Core modellekhez, de olykor még gyorsabb is náluk. Mindezt úgy, hogy egy FX-8000-es CPU-t az Intel Core-nál jelentősen olcsóbban megszerezhetünk.
Ne rohanjunk gépet fejleszteni
Mindez még nem jelenti azt, hogy azonnal, mindenki dobja el Core i5/7 processzorát és rohanjon AMD FX processzorért, mert ez a felzárkózás, vagy gyorsulás csak a processzor-intenzív feladatoknál jelentkezik ilyen markánsan, ettől még nem fog megbokrosodni többéves AMD gépünk DirectX 12 alatt - de azért arra számítsunk, hogy gyorsabb lesz.
Ha jobban belegondolunk, ez nem is olyan hihetetlen véletlen és még csak nem is a Microsoft jó fejsége az AMD irányába: egyszerűen arról van szó, hogy az Xbox One AMD APU-ra épül, amely éppen az ilyenfajta párhuzamosítástól működik még hatékonyabban. Innen már következik is, hogy erre az architektúrára kell optimalizálni a soron következő grafikus API-t.
Tisztában vagyunk vele, hogy ez még mindennek az eleje és teljes, DX12-es játékra még várni kell, de azért nekünk máris van titkos kívánságunk: reméljük, hogy ezt az előnyt ügyesen használja ki az AMD és kicsit megerősödve mind az Intelnek, mind az NVIDIA-nak veszélyes(ebb) konkurenciát fog jelenteni, ezzel sarkallva őket jobb fejlesztésekre és alacsonyabb árakra.