Az elmúlt talán két évben újból gyakori beszédtémává vált, hogy a rohamos tempóban fejlődő robotok további munkákat vehetnek át az emberektől, mivel jóval olcsóbban és hatékonyabban el tudnának végezni egyes feladatokat.
Példának okáért az éttermekben látszólag könnyen alkalmazhatóak lehetnének néhány szerepkörben, amely a kínai Heweilai étteremlánc illetékeseinek is feltűnt. Kellemetlen meglepetésükre kiderült, hogy az elmélet egyelőre nem fedi a gyakorlatot. A lánc tavaly három újonnan megnyitott éttermébe vásárolt robot pincéreket, a darabonként 7000 dolláros (~1,91 millió forintos) egységekkel egyrészt a működési költséget kívánta csökkenti a vállalkozás, másrészt pedig közönségcsalogató attrakcióként is szolgáltak.
(A kép csak illusztráció)
A kérdéses három étterméből kettőt most bezárt a Heweilai, a harmadikban pedig csak egyetlen robotot tartott meg. Ennek oka, hogy a robotok egyszerűen nem voltak képesek elvégezni a munkájukat, például nem tudtak forró vizet kiönteni, rendeléseket felvenni, levest kivinni a vendégekhez, plusz rendszeresen üzemképtelenné váltak. Ugyan a havi karbantartási és javítási költségeik még így sem érték el a hús-vér munkavállalók bérét, ám az étteremlánc illetékesei inkább úgy döntöttek, hogy egy kivételével kirúgják az alkalmatlan munkavállalókat.
A negatív tapasztalat természetesen nem jelenti a éttermi robotok számára az emberekkel vívott háború elvesztését, de remekül rámutat arra, hogy a munkavállalók triviálisnak gondolt képességei mennyire kulcsszerepet játszanak a cég hétköznapi üzletmenetében.
(Forrás: The Verge, Sanghaiist)