Ha játékprogramokra gondolunk, akkor rendre egy nagyobb képernyő (legyen szó PC-ről vagy konzolról) előtt ülő vagy egy mobil felett görnyedő személy jelenik meg lelki szemeink előtt. Gyermekeknél ennek nem minden szülő örül, hiszen ha a Kinectet nem számoljuk, akkor a csemeték az ujjaikon kívül nem sok testrészüket mozgatják meg úgynevezett kockulás közben, ráadásul a mai játékoknál általában nem a készségfejlesztés az elsődleges szempont.
A Sifteo azonban megmutatta, hogy lehet ezt másként is csinálni: a Cubes nemcsak az elmét fejleszti, hanem a nyomogatásnál erőteljesebb testmozgásra is készteti felhasználóját. A végeredmény valójában olyan, mintha a Legót ötvöznénk a mobilalkalmazásokkal. A játék során kockákat kell egymás mellé illesztenünk, hogy így oldjuk meg a logikai fejtörőket. A Sifteo oldalán, vagy a lentebb látható kedvcsináló videó (aminek megtekintését mindenkinek ajánljuk) pontosan megmutatja, hogy miként kell ezt elképzelni. A koncepció csak keveseket hagy hidegen, így Las Vegasba érkezve az egyik első dolgunk az volt, hogy felkapjunk egy demoszettet és személyesen beszélgessünk az alapítókkal.
A Cubes anatómiája
Mielőtt elmondanánk a véleményünket, nézzük meg, hogy miként működik a Sifteo második generációs megoldása. A csomagban három fehér kockát, valamint egy méretesebb bázisállomást találunk. Utóbbi az, ami futtatja a speciális alkalmazásokat, és beépített hangszóróin keresztül a hangot szolgáltatja. Egyébként nem egy túlcifrázott eszköz, hiszen a ki- és bekapcsológomb mellett egy hangerőszabályozó, illetve egy (a PC-s szinkronizálásnál nélkülözhetetlen) USB-bemenet található meg rajta. Az első generációhoz képest egyébként ez a bázisállomás fejlődött a legtöbbet, mivel korábban egy PC is szükséges volt ahhoz, hogy a játékokat elindítsunk, ami nem igazán segítette a mobilitást.
Az új modellt ellenben bárhova magunkkal vihetjük, a Sifteo még egy külön kis szütyőt is elrejtett ehhez a termék dobozában. A kockák nem sokat változtak. 1,7 hüvelyk átmérőjű testükbe egy érintésérzékeny TFT LCD-monitort helyeztek el, belül pedig egy háromtengelyű gyorsulásmérő, valamint szenzorok figyelik az építőelemek állapotát és a kockák egymáshoz való viszonyát. Ezek segítségével az objektumok érzékelik azt, ha egymás mellé helyezzük őket, valamint a rázást, a döntést és a képernyő megnyomását. Ezek kombinálásával új típusú alkalmazások fejleszthetők, amelyekkel úgy játszhatunk, mintha építőkockákkal alkotnánk valami teljesen újat.
A vezérlés is pofonegyszerű. Minden esetben van egy mesterkockánk, amin döntéssel és érintéssel navigálhatunk, játék közben pedig ez lesz az, ahonnan kiindulunk, hogy aztán lovagunkkal elkalandozzunk a többi elemre. A technológia egyszerre 12 építőelemet tud kezelni (a plusz darabokat külön vásárolhatjuk meg), így egészen összetett játékok is fejleszthetők a segítségével. Az alapkészlethez négy alkalmazás jár: a Tetris-szerű Chrome Splash, az aranyos figurákat kirakó Cube Buddies, a matematikai műveleteket megtanító Code Cracker, valamint a Word Caravan szókirakó, míg a 8 bites, a Zeldára hajazó Sandwitch Kingdom ingyen szerezhető be a Sifteo áruházából.
Jó ez, de…
Az alkalmazásbolt egyébként nem bővelkedik plusz tartalmakban. Egyelőre szinte csak a Sifteo által fejlesztett appok találhatók meg benne, amikkel főként a fiatalabb korosztályt célozzák meg. Ennek megfelelően a kütyüt mi leginkább a 7 és 12 év közötti gyerekeknek ajánljuk, pedig lehetne ez másként is, mivel a platform nyitott, így akár a külső fejlesztők remek appokkal turbózhatnák fel a kockákat.
David Merrill, a Sifteo társalapítója kérdésünkre elmondta, hogy ezen a területen a jövőben komoly előrelépés várható, és partnereikkel (például a Nickelodeonnal és a World of Goo-t fejlesztő 2D Boy-jal) jelenleg is több új játékon dolgoznak. Remélhetőleg e téren történik előrelépés, mivel habár a koncepció egészen kiváló, egyelőre a programok nem kápráztattak el bennünket.
Fókuszcsoportos tesztünk során az első pár percben szinte mindenki csodálkozó szemekkel vetette rá magát a kockákra, ám azok 10-15 perc alatt visszajutottak hozzánk, az appok nem jelentettek ugyanis hosszú távú kikapcsolódást. Kár érte, pedig a Sifteóban rengeteg potenciál van, Merrill szerint például az sem elképzelhetetlen, hogy a jövőben még az okostelefonokkal és táblagépekkel is együttműködnek majd a kockák.
Adatok:
- 1,7 hüvelykes kockák érintésérzékeny TFT LCD kijelzővel
- háromtengelyű gyorsulásmérő és helyzetérzékelő szenzorok
- 2,4 GHz-es vezeték nélküli kapcsolat
- USB-s bázisállomás
- 4 előtelepített app