A cégek és kormányzati szervek a legutóbbi pénzügyi világválság idején kezdték el látványosan fontolgatni a Windows és Microsoft Office termékek ingyenes alternatívára való cseréjét, a váltással már középtávon is jelentős költségcsökkentést kívántak elérni.
Sajnos nem mindenhol jött össze a terv. Az olaszországi Pesaro városban 2011-ben kezdték meg az OpenOffice irodai csomagra való áttérést, ám váratlanul elszálltak a használatának direkt és indirekt költségei. Mint kiderült, az Access programot egyáltalán nem tudták leváltani, továbbá az Excel egyes funkcionalitásait sem sikerült pótolni. A hivatali dolgozók naponta átlagosan 15 percet töltöttek azzal a munkaidejükből, hogy fájlkompatibilitási hibákat orvosoltak.
Ennek köszönhetően 2011 óta az OpenOffice használatának költsége hivatali dolgozókként évi 530 euróra jött ki. Ebben benne van a terméktámogatás, plusz az átképzés pénzügyi vonzata is. Pesaro most visszatér az Office 365 exkluzív használatára, ezzel a lépéssel a számítások szerint ugyanis 198 euróra csökkenthető a munkavállalónkénti éves költség.