A SpaceX és Tesla Motors megalapításáról közismert, de eredetileg a PayPal életre hívásából meggazdagodott Elon Musk legutóbb 2013 augusztusában dobott nagyon magas labdát a tisztelt publikumnak. A férfi bejelentette, hogy az űrutazás és autóipar megreformálása után a tömegközlekedést is helyre pofozná, méghozzá a Hyperloop névre keresztelt ötletével.
Annak idején bővebben is foglalkoztunk a részletekkel, de röviden a lényeg: a Hyperloop egy légmentesen zárt pálya, amelyben brutális sebességgel – akár 1200 km/h – száguldozó kapszulák szállítják az utasokat. A csőrendszerben a légellenállás csökkentése érdekében rendkívül alacsony lenne légnyomás – olyan 100 pascal –, a kapszulák elektromágneses meghajtást használnának.
Csak idő és pénz kérdése?
Elon Musk már a Hyperloop bejelentésekor nyilvánvalóvá tette, hogy idő hiányában nem feltétlenül kívánja személyesen megvalósítani az elképzelést. Az érdeklődők szabadon nekiállhatnak dolgozni a részleteken, elkészíthetik a saját implementációikat. Számos csoport alakult, ezek közül néhányan a technikai, mások a gazdasági kihívásokat próbálják felmérni és megoldani. A legújabb ezzel foglalkozó csoport a Hyperloop Technologies, azonban ez nem egy hobbistáktól álló tömörülés, hanem egy vállalat. A komolyságát mi sem jelezhetné jobban, minthogy rögtön a Forbes egy nyomtatott cikkében mutatkozott be a nagyvilágnak, állítólag még Barack Obamát is tájékoztatták a Hyperloop Technologies létrejöttéről.
Miként lehetséges ekkora hullámokat vetni? Sztárcsapattal. A 8 millió dolláros tőkével indított vállalat mögött többek közt az Uber és AirBnB egyik legjelentősebb befektetője (Sherpa Ventures), a 448 millió dollárnyi vagyonnal rendelkező Formation 8 befektetői csoport, Barack Obama 2012-es választási kampányának igazgatója, a Yammer alapítója (és a PayPal volt ügyvezető igazgatója), továbbá a SpaceX egyik korábbi vezető mérnöke áll.
A csapat egy része közel áll Elon Muskhoz, ráadásul látszólag nem csak a szaktudásuk van meg a Hyperloop életre hívásához, de a befektetőkkel való jövőbeli tárgyalások során sem fogja senki megkérdőjelezni a víziójuk komolyságát. A HyperLoop Technologies az idei évben 40 millió dollár befektetést kíván szerezni a munkához.
Apró változtatások a tervben
Elon Musk elsőként a tömegközlekedésben kívánta volna bevetni a Hyperloopot, azonban az óriási költségek és nagyvárosokban való problémás építkezés (nyomvonal, építési engedélyek, helyigény) miatt a Hyperloop Technologies egyelőre a teherszállítás megreformálásán gondolkodik. Konkrét példaként a rakományok kikötőkből távolabbi raktárakba való szállítását nevezték meg az illetékesek. Plusz akár tengerek és óceánok alatt is futhatnának Hyperloop-pályák...
Üzleti szempontból nem tűnik rossznak a fejlesztés fókuszának megváltoztatása, valószínűleg a nagy volumenű teherszállítással lehetne a leggyorsabban nyereségessé tenni a vállalkozást, profitot generálni a befektetőknek. A profilváltás nem változtatja meg magát az alap technológiát, csak a kapszulákat kell emberek helyett rakomány szállítására tervezni, így a jövőben könnyen vissza lehetne térni a tömegszállításos koncepcióhoz.
Ezen felül megemlítendő, hogy Musk nagyon környezetbarátként képzelte el a Hyperloopot, a működéséhez szükséges energia jelentős hányadát reményei szerint a pálya feletti napelemekből nyerhette volna a gépezet. A tudomány jelenlegi állása alapján sajnos óriási lesz a Hyperloop áramigénye, lényegében csak bohóckodás lenne a napelemek használata. Máshonnan kell majd beszerezni a lehetőség szerint zöld energiát, méghozzá nagy tételben.
Szerintetek most már komolyan vehető a Hyperloop-elképzelés, vagy csak túl könnyű Elon Musk lehetetlen elképzeléseinek hatása alá kerülni?