Oculus Rift, Ouya, Pebble – csupa olyan termék, ami jó eséllyel nem létezne, ha nem lenne a Kickstarter, ha alapítóiknak a bejáratott módszerekkel kellett volna befektetőt keresniük, aki utána vagy beleszól a fejlesztésbe, vagy nem. A közösségi finanszírozás megjelenésével azonban az ötletgazdák kockázati befektető bevonása nélkül valósíthatják meg ötletüket, mivel immár nem egy vagy két mecénás van, hanem rengeteg.
Vásárlók, akik még egy termék megjelenése előtt eldönthetik, hogy egy ötlet valóban életképes-e, vagy sem, és a siker közös, osztozik benne mindkét fél, hiszen a támogató is azzal a jóleső tudattal veheti át a csomagját, hogy nélküle az nem jöhetett volna létre. Ez a fejlesztőknek is hasznos visszajelzés, hiszen egy prototípus birtokában szondázhatják a piacot, nagyobb befektetés nélkül.
Valójában mindenki jól jár, nem meglepő, hogy a Kickstarter egy igazi modern kori sikertörténet, a kampányaival együtt. Az elmúlt évben például hárommillió ember a föld 214 országából több mint 480 millió dollár értékű támogatást osztott ki az oldalon, ami 19 911 projekt megvalósítását segítette, közük egy Oscar-díjjal jutalmazott filmet, amit egyébként a filmstúdiók nem akartak finanszírozni. S pont ebben rejlik az oldal ereje: néhány évvel ezelőtt csupán kevesek döntése volt az, hogy mi jelenhet meg a piacon, mostanra viszont már nincs ilyen szabály, a tömeg szava számít.
A jó ötlet nem elég
Ha valaki kedvet kapott egy kampány indításához, még véletlenül se kezdjen hozzá azonnal, hiszen csupa jó ötlet verseng folyamatosan az oldalon, ahol csak a legjobbak tudnak kiemelkedni, és itt nem kifejezetten magára a termékre, szolgáltatásra gondolunk. Nagyon sok múlik a tálaláson; az örök élet receptjének sem tuti a sikere, ha az emberek nem találnak rá, ha a projekt oldalán nem tudjuk meggyőzni az embereket arról, hogy elgondolásunk piacképes, illetve egyáltalán komolyan vehetnek minket. Ez egy bizalmi játék, amiben a cél a mecénások meggyőzése, így rengeteg múlik a megfelelő prezentáláson. Tudatosan kell készülni a kampányra: egy jó videó rengeteget segít, az igényes és jól felépített szöveg, valamint a figyelmet megragadó grafika, fotó pedig alapkövetelmény, mint ahogy a pledge-ek, azaz támogatási sávok felépítése is kulcskérdés, hiszen ha rosszul határozzuk meg a sávokat, elriaszthatjuk látogatóinkat.
Akcióban az Oculus Rift
Ördög a részletekben
Egy Kickstarter-kampányra nem szabad úgy gondolni, mint könnyű bevételre, valójában az egy befektetés, ami vagy megtérül, vagy nem. Költeni kell a grafikákra, a fotókra, a jó minőségű videóra, el kell készíteni a prototípust, alapítani kell egy céget külföldön (egyelőre Magyarországról nem engedélyezett a feltöltés), és még hosszasan folytathatnánk a sort. Foglalkozni kell a marketinggel is, levelek ezreit kell kiküldeni, hátha valamelyik blogger vagy nagyobb online portál ír a kampányunkról, hiszen minden egyes megjelenés rengeteget segít; ha nem törődünk vele, akkor szinte senki sem fog tudni rólunk. S azt talán már mondani sem kell, hogy a közösségi média megfelelő kezelése, illetve az első támogatók bizalmának megnyerése akár korai (úgynevezett early bird) kedvezményekkel kulcskérdés. Bizony rengeteg munka ez, de a megannyi sikertörténet bizonyítja, hogy megéri fáradni, amennyiben biztosak vagyunk prototípusunkban.
Egy sikeres kampány 10 alapszabálya
01 – Legalább 8 hónappal a kampány indulása előtt végezz kutatómunkát, keresd meg konkurenseidet, és tanulj tőlük.
02 – Építsd fel legalább 6 hónappal hamarabb közösségedet, és kezdj toborozni.
03 – Tervezd meg a logisztikát.
04 – Találd meg az adott terület véleményvezéreit és kulcsfiguráit, vedd fel velük a kapcsolatot még az indulás előtt.
05 – Keresd meg a kampány elején lehetséges támogatóidat, a jó kezdés rengeteget számít.
06 – Készíts egy minőségi, figyelemfelkeltő videót, 66 százalékkal növeli az esélyeidet.
07 – Figyelj a kampány egységességére, világosan és logikusan határozd meg a pledge-eket, ne legyen sok belőlük.
08 – Menj el meetupokra, találkozókra, hogy az emberek személyesen is megismerhessenek.
09 – Figyelj az érkező visszajelzésekre, a születő cikkekre, és tanulj belőlük.
10 – Ne engedd, hogy a figyelem lankadjon, naponta ossz meg valamilyen új információt.