Néhány nappal ezelőtt Mark Zuckerberg a TIME magazinban nevetségesnek nevezte Tim Cook egy még szeptemberben elhangzott véleményét, miszerint a reklámoknak köszönhetően ingyenesen használható netes szolgáltatások üzemeltetői felismerték, hogy a felhasználóik nem az ügyfeleik, hanem maguk az eladandó árucikkek.
A Facebook alapítójának meglátása szerint ez nem igaz, az Apple számítógépeiért és mobil eszközeiért rengeteg pénzt kifizetők ugyanis semmivel sem kapnak több tiszteletet és megbecsülést, mint a közösségi hálózat felhasználói. Zuckerberg állítása alapján ha az Apple pusztán az üzleti modellje miatt valóban a Tim Cook által sejtetett erkölcsi magas lovon ülne, akkor azonnal jóval megfizethetőbbé tenné a termékeit. „A célunk az, hogy a világon mindenkit összekapcsoljunk. Ezt lehetetlen kivitelezni egy fizetős szolgáltatással” – jelentette ki Zuckerberg.
Tovább fúj a változások szele
Tim Cook és Mark Zuckerberg álláspontjaiban egyaránt van némi igazság, azonban a használt üzleti modelltől függetlenül abban mindenki egyetért, hogy a nap végén valakinek állnia kell a költségeket. A Facebook esetében ez a hirdetők feladata, akik viszont bevétellé kívánják konvertálni a reklámköltéseiket. Ennek végrehajtásához a közösségi szolgáltatásnak személyre szabott, releváns hirdetéseket kell megjelenítenie a felhasználók számára, így a lehető legtöbb adatot kell begyűjtenie róluk és szokásaikról.
Mark Zuckerberg
Kritikusai már évek óta támadják a Facebookot az egyre hosszabbra nyúló csápjai miatt, többnyire érdemi eredmény nélkül. A szolgáltatást használó Olvasóink valószínűleg már megkapták az értesítést, miszerint 2015. január 1-től újból változnak az általános szerződési feltételek: íme a fontosabb részletek, amelyekbe a szolgáltatás további használatával automatikusan beleegyezünk.
Adatgyűjtés Hadművelet [sok pont nulla]
A Facebook ÁSZF-ének januári újdonságai elsősorban a felhasználók Facebookon túli követéséhez teremtik meg a jogi feltételeket. A Google-höz hasonlóan Zuckerberg vállalata arra is kíváncsi lesz, hogy milyen webhelyeket látogatunk, milyen rendszerességgel, továbbá mennyi időt töltünk el az olvasásukkal. Jelenleg a Facebook.com portálon túli világról relatíve kevés információja van a cégnek, csak a weboldalakba beágyazott gombokon keresztüli történő kedveléseket-ajánlásokat volt képes érdemben hasznosítani a felhasználók profilozásakor.
Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy immáron a földrajzi helyadatok megszerzése, hirdetési célú felhasználása érdekében is mindent megtesz a vállalat: az IP-címünk, a telefonunk GPS-adatai, a mobil- és Wi-Fi hálózatok jelei alapján megpróbálja majd kideríteni a hollétünket. Egyelőre nem világos, hogy a felhasználók milyen mértékben korlátozhatják a jövőben ezen típusú információ gyűjtését. A jelenlegi érvényben lévő ÁSZF csak minimális mértékben engedi a földrajzi adatok hirdetési célú felhasználását.
A jövő januártól életbe lépő változtatásokkal a Facebook nagy lépést tesz előre a felhasználóinak folyamatos szemmel tartásának terén, noha fentebb nem véletlenül említettük a Google-t, ami azt illeti koránt sem hallatlan újításokról van szó.
Vajon akad valahol egy határ a privát szféra megfigyelésében, amelyet még a Facebook sem léphet át? Fizetnétek havidíjat egy olyan reklámmentes közösségi hálózat használatáért, amely a lehető legteljesebb mértékben tiszteletben tartaná a magánszférátokat?
(Nyitókép: Dimitris Kalogeropoylos / Flickr)