Manapság már senkinek sem újdonság, hogy személyre szabott reklámokkal találkozik. A közösségi oldalak üzemeltetői pontosan ismerik a felhasználók érdeklődési körét és preferenciáit, s ezek alapján értékesítik hirdetési felületeiket. Nyilván mindkét félnek előnyös, ha marketingkampányuk a célközönséghez jut el, a Facebook sokak szerint azonban túllépett egy határon azzal, hogy faji alapú szűrést engedélyez a hirdetőknek.
A botrányt a Pro Publica robbantotta ki, akik egy lakásbérlőknek szóló eseményt hirdettek meg a közösségi oldalon. Feladáskor a célcsoportot nem csak lakhely vagy kor alapján választhatták meg, hanem etnikai szűrőket (Ethnic Affinity) alkalmazhattak, kizárva így például az afroamerikai, a latinamerikai és az ázsiai amerikai felhasználókat. A hirdetésüket 15 percen belül jóváhagyta a Facebook - az ismert civil jogi ügyvéd, John Relman szerint ez pedig komoly problémákat vet fel.
Az Amerikai Egyesült Államokban 1964-ben elfogadott Civil Rights Act tiltja a faji alapú megkülönböztetést, a négy évvel később született Fair Housing Act pedig egyetlen olyan lakáshirdetés publikálását sem engedélyezi, ami faj, bőrszín, nem vagy vallás szerinti preferenciát tartalmaz. A Facebook érintett részlegének vezetője, Christian Martinez elmondta, cégük kifejezetten tiltja az etnikai szűrők használatát hátrányos megkülönböztetésre, alkalmazása a reklámiparban azonban megszokott és elfogadott jelenség. Van egy tippünk, hogy az ügy ennyivel még nem ért véget...