2004-ben debütált az első magyar gettórajzfilm, a Nyócker, ami komoly nemzetközi elismeréseket is bezsebelt. A film áprilisban visszatér a mozivásznakra, teljesen újravágva, vadonatúj jelenetekkel kiegészülve, és ami talán a legfontosabb: egy plusz dimenzióval felturbózva. Novák Erikkel, a Nyócker 8D producerével beszélgettünk, aki az interjú alatt még lázasan dolgozott a film munkálatain.
PCW: Mikor és miként vetődött fel a 3D-s animációs film készítésének az ötlete?
Novák Erik: Elég régóta kacérkodtunk a 3D-vel. Én személy szerint egy ideje hiszek abban, hogy érdemes ebbe az irányba elindulni. Ennek megfelelően egy egész estés animációs mozin már évek óta dolgozunk (szerk.: az Egillen), amelyet már a kezdetektől sztereoszkópikusan akartunk megvalósítani. Nagyon reméljük, hogy valamikor azt is be tudjuk mutatni a nagyközönségnek, ám jóval több dolgunk és problémánk van a készítése során, mint amennyi nehézség a Nyóckernél felmerült.
A 8D megvalósításának ötlete fél évvel ezelőtt született meg Bóka Igor fejében, aki végig felügyelte a 3D-sítési munkálatokat. A tesztek során ugyanis elővettük a korábbi filmünket és azon kezdtük el kipróbálni a 3D készítést. Az eredmények meggyőzőek voltak és kiderült, hogy a plusz dimenzióval kiegészült Nyócker váratlanul jól néz ki.
Ezek szerint a Nyócker jó alapanyag volt.
Azt tudni kell, hogy az animációs filmet már a kezdetektől a 3ds Max programmal építettük fel, azaz már az rögtön egy 3D-s környezetben lett elhelyezve. 2004-ben azonban még nem volt elérhető a három dimenziós vetítési technológia, így akkor egyáltalán nem gondolkodtunk ilyen irányban, és egy D-t levágva, 2D-s filmet tettünk le az asztalra. Azóta az egész filmforgalmazás áttevődött a digitális vetítés és a 3D felé, így újra tudjuk mesélni a történetet, az egy plusz dimenziót meghagyva.
Nagy könnyebbség volt az is, hogy nem kellett díszletben mozgatni a színészeket. Az élőszereplős mozikat egyébként is nagyon nehéz 3D-be átültetni. A Nyóckernél maguk a színészek 2D-s papírfigurák, és maga a film is egy kivágásos digitális papír-animáció. Ettől függetlenül azt nem tudtuk korábban, hogy mindez miként működik három dimenzióban.
A film 3D-sítése sok munkát követelt?
Nagyon sok mindent a helyére kellett tenni, mert 2D-ben például nem látszódnak a mélységi csalások. Anno nem volt baj, ha a pohár és az azt fogó ember nem illeszkedett tökéletesen. Két dimenzióban az egy síknak tűnt, illetve az is, ha egy szereplő a föld felett lebegett. Az eredmény a filmvásznon remekül működött, ám 3D-ben már össze kellett illeszteni az összetartozó dolgokat. S természetesen ezzel együtt a mélységet is be kellett állítani. Utóbbi egyébként kritikus ama szempontból, hogy ha túl nagy a tér, ha túl szélesre vesszük a szemtávolságot két kamera között, akkor a nézőknél rosszullét jelentkezhet.
Figyelni kell arra, hogy az eredmény élvezetes legyen, ugyanakkor annak nézése ne váljon kényelmetlenné, fárasztóvá. Úgy tűnik, hogy sikerült a feladatot megoldani, és az eredeti látványvilágot sikerült az új dimenzió megnyitásával kiteljesíteni. Az azóta szerzett filmes tapasztalataink alapján egyébként átalakítottuk a történetet. Kimaradt jelenetek visszakerültek, az eredeti film tartalmát lerövidítettük, és a történetmesélés dramaturgiája is egészen más lett.
Ezek szerint eddig is készültek 3D-s környezetben mozgóképek, csak nem használták ki a készítők a plusz dimenziót? Vagyis más animációs filmeket is át lehetne konvertálni, akár magyar produkciókat?
Nem igazán tudok olyan nagyobb közönségsikert elért magyar példákat mondani, amelyek könnyen átültethetőek lennének 3D-be. Külföldi példa azonban van, ilyen például a Toy Story, amelyet a készítők egyszerűen át tudtak konvertálni, mivel az is már a kezdetektől háromdimenziós környezetben lett elkészítve.
Az élőszereplős mozifilmeket azonban utólag meglehetősen nehéz 3D-síteni. Soha nem lehet azoknál olyan jó eredményt elérni, mintha azokat már rögtön 3D-ben rögzítik. Persze technológiával ez is megoldható, és lehet úgy csinálni, mintha egy filmet így vettek volna fel, de csalni kell. A mi esetünkben ilyen módon nem kell csalni.
Az interjút teljes egészében az áprilisi PC World magazinban olvashatja el, ahol szó esik még a 3D filmkészítés további trükkjeiről, annak különlegességéről, valamint arról is, hogy e téren várható-e egy magyar 3D-s felfutás. Sőt a PC World DVD-mellékletén hazánkban elsőként egy exkluzív háromdimenziós előzetest is elhelyeztünk a mozifilm készítőivel együttműködve, amellyel a 3D készülékek tulajdonosai kipróbálhatják, hogy miként fest a Nyócker 8D!