Hirdetés

Csúszhat a jövőben a PC-s játékok kiadása?



|

Mindenképp jelzés értékű a Batman: Arkham Knight forgalmazásának szüneteltetése.

Hirdetés

A hónap elején hatalmas port kavart a Steam bejelentése, miszerint a fogyasztók a vásárlástól számított 14 napon és 2 órányi játékidőn belül bárminemű indoklás nélkül visszakérhetik a pénzüket. Ez fogyasztóvédelmi szempontból óriási előrelépés, azonban továbbra sem lehet tudni, hogy a helyzet milyen új kihívásokat teremt majd a fejlesztők és kiadók számára.


Benyomásaink alapján elsősorban az indie fejlesztők egy tábora fél attól, hogy a pénzvisszafizetési rendszernek köszönhetően nem tudnak majd talpon maradni. Ez persze felveti a kérdést, hogy miért nem bíznak a játékaikban, a közönségükben. Ha olyasmit szeretnének rátukmálni a nagyérdeműre, amelynek ők maguk sem tulajdonítanak értéket, akkor a problémájuk valószínűleg nem a Steam pénzvisszafizetési rendszerében gyökerezik.

Hirdetés


Elcsattant az első pofon?

Az elmúlt három hétben semmilyen érdemi és tényszerű információ nem érkezett a Steam pénzvisszafizetési rendszere kapcsán, amely önmagában is érdekes információ annak fényében, hogy időközben lezajlott a digitális piactér óriási nyári vására. A múlt héten ettől függetlenül precedens nélküli esemény történt a számítógépes játékok piacán: a WB Games körülbelül egy napnyi árusítás után levette a digitális és fizikai polcokról a Batman: Arkham Knight számítógépes verzióját.


A gamerek valószínűleg jól tudják ennek az okát: a PC-s verzió technikai szempontból egy totális katasztrófa volt, méghozzá az Assassins Creed: Unity-hez mérhető fajtából. A beszámolók alapján a játékot megvásárló fogyasztók sok esetben még kifejezetten erős gamer számítógépekkel sem voltak képesek játszható képkockasebességet elérni, a többi felfedezett bug és nyűg pedig már csak a hab volt a tortán.


Nem tudjuk, hogy mi a sztori az egész baklövés mögött, hiszen a kiadó, a játék fejlesztője, továbbá a PC-s portot készítő vállalat egyaránt mélyen hallgatnak az ügyről. Utóbbi két fél – a Rocksteady és Iron Galaxy Studios – jelenleg megfeszített tempóban dolgoznak a játék PC-s verziójának működőképessé tételén. A Batman: Arkham Knight számítógépes változata valamikor a nem túl távoli jövőben újból piacra fog kerülni, amint sikerül elfogadható állapotba hozni. A játékot túl korán megvásároltak egyébként kaptak egy patchet a hétvégén, amely állítólag érezhető előrelépést hozott, bár a termék továbbra sincs prezentálható formában.


Felmerül a kérdés, hogy vajon mennyi köze van a precedens nélküli visszahívásnak a Steam új pénzvisszatérítési rendszeréhez. Erről nincs tényszerű információnk. Csupán annyi biztos, hogy a vásárlók tömegesen, és számos esetben indulatosan fejezték ki nemtetszésüket a játék állapotával kapcsolatban. Az óriási felhördülés után a kiadó számára problémás lehet újabb fogyasztókat meggyőzni az Arkham Knight megvásárlásáról, továbbá a pénzvisszatérítésnek hála a már meglévő ügyfelektől befolyt pénz megtartása is gondot jelenthet.


Csúszhatnak a jövőben a PC-s játékok?

Ha a népszerű spekulációnak megfelelően tényleg a pénzvisszafizetési rendszer okozta a játék forgalmazásának felfüggesztését, akkor bizony a gamereknek végre sikerült egy nagyon erős jelzést küldeniük a kiadók és fejlesztők felé: elég volt a szemétnek titulálható számítógépes portokból.


A tényállás az, hogy a PC-s játékosok pontosan ugyanannyit fizettek a játékért, mint akik valamelyik konzolos verziót vásárolták meg. Érthető, hogy az efféle játékok esetén a kiadóknak jóval több profitjuk származik a konzolos kiadásokból, mint a számítógépesből, így azok a fontosabbak. Viszont a kiadók bőven elég példányt tudnak értékesíteni ahhoz, hogy egyáltalán készítsenek számítógépes változatot a játékaikból. A PC-s kiadások elkészítése a kiadók részéről egy szimpla üzleti döntés, nem pedig valamiféle szolidaritásvállalás a „szegény pécésekkel”.


A jó kérdés az, hogy a pénzvisszafizetésnek lesz-e következménye a jövőben érkező játékokra. A kiadók számára a konzolos verziók továbbra is első számú prioritást fognak képezni, de a PC-s verzió garantáltan fontos marad. Nem gondoljuk azt, hogy pusztán a pénzvisszatérítés miatt bármelyik nagy kiadó leállítaná a számítógépes portok készítését, ez egy megalapozatlan üzleti döntés volna. Viszont arra fel kell készülni, hogy produkciós okokból talán csúszni fognak a számítógépes verziók.


Az Assassins Creed: Victory-nál biztosan ez lesz a helyzet: a PlayStation 4 és Xbox One változatok elvileg 2015. október 23-án kerülnek piacra, a számítógépes változat pedig valamikor később, de még az ősz folyamán. A csúszások kellemetlenek lehetnek a játékok legnagyobb PC-s rajongói számára, viszont időt ad a fejlesztőknek a szükséges hibajavítások és optimalizációk elvégzésére.


Ti bánjátok, hogy a konzolosokhoz képest esetleg később játszhattok PC-n a várva-várt játékaitokkal?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.