Mára a lineáris médiaszolgáltatás helyett az on-demand videoszolgáltatások (VOD) és az élő streamek vették át a hatalmat. A vlogolás az új blogolás. Streamelünk, lejátszunk, megállítunk, nézünk és hallgatunk – sokszor három csatornán is egyszerre. És míg kezdetben a YouTube cicák és babák gyűjtőhelye volt, akik pixeles felvételeken mosolyogtak a nagyvilágba, mára a videók elképesztő profizmussal készülnek. Akkor a felhasználók hozzávetőleg 45 másodpercig néztek egy-egy tartalmat, ma a tizenévesek akár napi két-három órát is eltöltenek YouTube-nézéssel. Egy 2012-es magyar felmérés szerint a nethasználók 27 százaléka napi rendszerességgel kereste fel a YouTube-ot, ahol átlagosan több mint 16 percet töltött. Egy 2013-as felmérés pedig azt mutatta ki, hogy a 30 év alatti magyarok fele naponta látogatja a YouTube-ot, és egy-másfél órát tölt ott.
A siker titka
De mi az, ami megragadja ezrek és milliók figyelmét? Szakértők mindenekelőtt az érdekes, információdús, szórakoztató tartalmat emelik ki. Amire kattintanak, azt megosztják, és lehetőleg többször meg is nézik. Ehhez kell a figyelemfelkeltő cím és az okos promóció a közösségi médiában.
Utána pedig jöhet a számolgatás. Merthogy kik is a youtuberek? Szerkesztők, újságírók, showmanek vagy esetleg kőkemény üzletemberek? Valószínűleg mind egyszerre. Kihasználják, hogy rájuk nem vonatkoznak ugyanazok az etikai normák, mint a nyomtatott vagy éppen az online újságírásban tevékenykedőkre. Tavaly a Gamasutra cikke nyomán robbant ki a botrány, hogy az 5000 feliratkozó feletti játékcsatornák 26-31 százaléka fogadott már el pénzt játékfejlesztőktől pozitív kritikákért cserébe. Mindezt persze feliratkozóik tudta nélkül. Tehát a tradicionális pr-cikkek mellett a cégek már videókat is használnak, ami aligha csoda, tekintve, hogy a millenniumi generáció (1980 és 2000 között születettek) csak Amerikában 500 milliárd dollárt költ évente, és ez a szám az évtized végére 30 százalékkal nőni fog.
A fizetett youtuberek szerint nincs azzal semmi baj, ha pénzt kapnak a tartalomgyártásért. Nem fognak a feliratkozóik bizalmával visszaélni, a YouTube adta azonnali visszacsatolás rögtön jelezné nekik hitelvesztésüket, ennek lehetősége pedig komoly pénzügyi kockázatot rejt számukra. Ahogy Robert Kyncl, a YouTube tartalomfőnöke fogalmazott: „Ez nem tévé, a YouTube visszabeszél.” És ki akarna rajongótáborból akár egyetlen személyt is elveszteni, amikor körülbelül 500 videomegtekintés hoz 1 dollárnyi bevételt? (A magyar piacon ez 2000–2500 találattal érhető el.) A reklámok mellett – Amerikában legalábbis – nagy üzlet a pólók, tollak, apróbb brandelt ajándéktárgyak árusítása. Az ottani tinédzserek legalább olyan nagy becsben tartják PewDiePie logóját, mint Jennifer Lawrence dedikált képét. Mi több, a Variety felmérése szerint az amerikai 13-17 éves korosztályban a top 10 leghíresebb celebből csak négy hollywoodi híresség, az első ötben pedig kizárólag youtuberek találhatók. A sikeres tartalomgyártók szakértőként, előadóként is gyakran kapnak meghívást, így nem csoda, hogy Amerikában a vezető, főállású youtuberek 100-130 000 dollárt is keresnek egy évben.
Az előrejelzések szerint ezen a YouTube legutóbbi bejelentése – vagyis hogy érkezik az előfizetéses szolgáltatás – sem változtat. A jelenlegi üzleti modellnek (a tartalomgyártók a reklámbevételek 55 százalékát kapják) megfelelően működik majd az előfizetéses rendszer is. A pénzelosztás pedig az adott csatorna megtekintési idejének a teljes megtekintési időhöz viszonyított arányában történik majd. Az szemfülesebb tartalomgyártók már eddig is biztatták feliratkozóikat, hogy fizessenek elő a YouTuber saját tagjait számláló oldalára, ahol exkluzív tartalmat kaphattak.
Hova tovább?
A szinte hihetetlen nézőszámokat az intézményesült médiumok is irigylik. Egyre-másra nyílnak a tévés celebek, hollywoodi nagy nevek YouTube-csatornái, és készülnek a YouTube-ot utánzó, pixelzűrös ál-realityk a tévében. A vezető YouTube-sztárok azonban ritkán adják fel a netes világot, bár egyre több ügynök kopogtat ajtajukon. Valószínűleg tanultak az amerikai Annoying Orange esetéből: az addig nézettségi rekordokat döntögető, antropomorf gyümölcsfigurák a Cartoon Networkre kerülésük után messze nem voltak olyan sikeresek. Sőt, a YouTube-csatorna népszerűsége is nagyot csökkent. Vékony a határvonal a között, amit elvisel a közönség, és amit nem; hogy meddig engedi/követi a néző a média fősodrában a youtubert. A hagyományos médiában meg kell felelni az átlagnéző elvárásainak, ezért fennáll a veszély, hogy épp az a kreativitás és egyediség vész el, amiért a YouTube-on sikeresek lettek.
Persze vannak pozitív példák is. A több mint kétmillió feliratkozóval rendelkező Grace Helbig most áprilisban kezdte hibrid komédiashow-ját az E! csatornán. Grace a YouTube-on megszokott komikai vénáját használja a popkultúrában aktuális események kommentálására és a celebekkel készített interjúk során. A show az első pár adás után egyelőre pozitív kritikákat kapott. A kapu tehát elvileg minkét oldalról nyitott, de tudni kell, hogy mind a youtuberségnek, mind a tradicionális újságírásnak megvannak a maga szabályai. És nem mindegyik való mindenkinek.
TheVR
A Komzsik János és Fábián István vezette TheVR csapat díjnyertes YouTube-csatornát tudhat magáénak. Céljuk, hogy megmutassák az embereknek, a legújabb technológiák miként hatnak majd az életünkre, hogyan változtatják meg azt. Több mint 250 videóval, havi kétmilliót meghaladó megtekintéssel Magyarország húsz legtöbb feliratkozót számláló és három leggyorsabban növekvő csatornája közé tartoznak.
Mikor és miért indítottátok el a TheVR-t?
A TheVR volt az első YouTube-csatornánk. Hivatalosan 2013 júliusában indítottuk, de csak októbertől kezdtünk el intenzíven gyártani rá tartalmat. Magyarországon elsőként foglalkoztunk a virtuális valósággal, és azon belül is az Oculus Rifttel. Rengeteg VR-es cikket írtunk a blogunkra, de rá kellett jönnünk, hogy írásban nem lehet átadni az élményt, ezért kezdtünk el inkább videókkal foglalkozni.
Mi volt az első videó, ami igazán nagy hírverést keltett, és mit gondolsz, miért éppen az?
Nagyon tetszett az embereknek, ahogy Pisti fél a Riftben, így eleinte a horrorvideók voltak a legnépszerűbbek. Később nézőink hatására kezdtünk el más tartalmakat is gyártani, illetve már nem csak VR-játékokkal játszottunk. Legsikeresebb videónk a Cat Mario sorozat; valószínűleg a vicces, humoros megközelítés miatt keltett nagy hírverést, rengeteg embert sikerült vele megnevettetnünk. Jelenleg ezt a videónkat már több mint 700 ezren látták.
Szerinted miért tartotok ott, ahol most? Mennyit kellett gyakorolni?
Ez egy nagyon jó kérdés. Az igazat megvallva mi sem igazán tudjuk, illetve ez állandóan változó folyamat. Valószínűleg eleinte azért néztek minket az emberek, mert különleges témával foglalkoztunk, amiről senki más nem készített videós tartalmakat. Később viszont egyértelműen látszott a nézőinken, hogy szórakozni szeretnek a videóinkon, és nem igazán a technológia érdekli őket. Szóval úgy tűnik, a szórakoztatásban jók vagyunk. Legalább is 120 ezer ember szerint mindenképp.
Rengeteg időt és munkát öltök a csatornába. A YouTube-hirdetések megtérítik ezt?
Nem. Ez a kérdés egy youtube-os számára elég furcsa lehet. Legalábbis nekünk az. Ha pénzügyileg néznénk YouTube-csatornánkat, akkor ez a világ egyik legrosszabb üzlete; azt érezheti az ember, hogy a több száz befektetett óra és munka teljesen felesleges, hiszen nem téríti meg senki.
Milyen egyéb módszerekkel tudjátok pénzzé tenni népszerűségeteket?
Ha valaki csak a pénzért akar YouTube-csatornát csinálni, akkor az most felejtse el. Ez az egész nem erről szól. Mi sosem fogtuk fel munkaként a csatornánkba fektetett energiát. Ez egy fajta szórakozás, a megtérítés nézőink elismerése, és az, hogy képesek vagyunk több százezer embert megnevettetni egyetlen videónkkal; nem pedig az anyagiak.
Szerinted mik a legfontosabb szabályai a youtuberségnek?
A legfontosabb, hogy törekedni kell a minőségi tartalom-előállításra. Nemcsak videotechnikai kérdésekről van itt szó, hanem olyan tartalmat kell készíteni, amit a videós maga is szívesen megnézne. A másik alapvető szabály, hogy tisztelni kell a nézőket, mert ők mondják meg, hogy mit csinálunk jól és miben hibázunk. Ha már az elején szinte csak negatív visszajelzések érkeznek, akkor érdemes átgondolni, megéri-e több időt fektetni a videózásba.
Meddig tud egy youtuber független maradni?
Ha nagyon jól csinálod a videózást, akkor eljön egy pont, amikor a fejlődéshez komoly befektetések szükségesek. Mi is így jártunk, amikor elindítottuk második csatornánkat, a TheVR Techet. Az üzleti világban tapasztaltak akár végleg függetlenek maradhatnak. Persze ehhez szükség van a nézői támogatásra is. Szerencsére a mi nézőink megértették, hogy a komoly munkához szponzorokra van szükség. Nagy gondot tud okozni, ha a nézők ezt nem tudják elfogadni, és nagy százalékuk nem ért egyet.
Milyen közeli és távolabbi terveitek vannak a csatornával?
Konkrét közeli tervünk nem igazán van. A TheVR csatornát az eddigieknek megfelelően folytatjuk. Játékvideóink továbbra is népszerűek, valószínűleg erre fogunk ráerősíteni, és az Oculus Rift-es tartalmakat is megpróbáljuk majd gyakoribbá tenni. TheVR Tech csatornánkkal vannak komolyabb terveink. Szeretnénk Magyarország legmeghatározóbb technológiai YouTube-csatornája lenni. Nézőink szerint jó irányba haladunk, szóval bízunk a sikerben.
Szeretnétek megjelenni a hagyományos, intézményesült médiumokban?
Ezzel kapcsolatban eddig szinte csak rossz tapasztalatunk volt. Tanulva az eddigi hibákból, nagyon szívesen megjelenünk a hasonló médiumokban, de csak ha beleszólást kaphatunk a megjelenés formájába, a cikkbe vagy a műsorba.
Pingvinharcos
Gergely Viktor az egyik legsikeresebb magyar youtuber. A Pingvinharcos nézettsége egymilliótól 28 millióig terjed. A főként játékvideókat gyártó csatorna a YouTube jelenségnek azt az elsőre nehezen érthető aspektusát lovagolja meg, hogy számítógépes játékokat nézni szemmel láthatóan legalább olyan érdekes, mint játszani velük.
Mikor és miért indítottad el a Pingvinharcost?
A csatorna életét 2011. április 14-től szoktam számolni, mert akkor töltöttem fel a legelső videómat. Igaz, a Pingvinharcos mint felhasználónév már korábban is élt. Akkoriban az a fajta gimnazista voltam, akit nem igazán kötött le az iskola. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne számítottam volna jó tanulónak, csak rengeteg időm maradt mellette, illetve ennél azért többet szerettem volna kezdeni a mindennapjaimmal. Sok angol nyelvű youtubert néztem abban az időben, aztán arra jutottam, hogy megpróbálhatnék én is valami hasonlót, csak éppen magyarul.
Mi volt az első videó, ami igazán nagy hírverést keltett?
Ez nehéz kérdés. Mai értelemben véve egy videóm sem kapott nagy hírverést, nem nagyon kapta fel őket semmilyen oldal vagy neves csoport. Nézettség szempontjából talán Az új vas című videómat emelhetném ki, de mai értelemben, a mai számok tükrében azt sem nézték meg sokan. 2012 novemberében viszont elképesztő volt pár nap alatt 60 000 nézőt elérni.
Szerinted miért tartasz ott, ahol most? Mennyit kellett gyakorolnod?
A kérdés – és a válasz – nagyon összetett. Sok szerencsés véletlen és sok jó döntés eredménye. Biztos, hogy jókor kezdtem el. Igaz, a mainál lassabb volt akkoriban a növekedés, de messze nem konkuráltak ennyire sokan a videós tartalomgyártók. Az, hogy jó ideig a Minecraft témakörben mozogtam, biztos nagyon komoly hatással bírt. Ezenkívül talán fontos tényező lehet még, hogy érdekel a téma, amivel foglalkozom, így mindig lelkesen csinálom a videókat és a streameket. Külön sosem ültem le gyakorolni, de mindig nagyon szigorú voltam magammal. Ha nagyon sokat őztem egy videóban, leálltam, és újra kezdtem. Elölről. A teljes videót. És amikor az ember már négy órája tökéletesít egy 20 perces videót, akkor odafigyel. Ennek egyébként a streamelés közben látom igen nagy hasznát.
Rengeteg időt és munkát ölsz a csatornába. A YouTube-hirdetések megtérítik ezt?
Nagyon röviden: nem.
Milyen egyéb módszerekkel tudod pénzzé tenni a népszerűségedet?
Ebben én személy szerint nagyon rossz vagyok. De tényleg. Csak most fedezem fel, hogy a játékkészítők és a forgalmazók egy akkora csatornának, mint a Pingvinharcos, már adnak játékokat. Eddig megvettem mindent.
Szerinted melyek a legfontosabb szabályai a youtuberségnek?
Mindig azt kell csinálni, amit szeret az ember. Még akkor sem szabad erőltetni semmit, ha valamilyen fizetett megállapodást kötünk. A nézők nagyon érzékenyen reagálnak minden olyan tartalomra, amely akár egy kicsit is kényszeredett.
Meddig tud egy youtuber független maradni?
Ez mindig a youtuberen múlik. Hogy mennyit akar keresni. Ha a pénz nem olyan fontos, akkor sokáig. Ennek pontos útját itthon még senki nem taposta ki, de szerintem, ha a videósok a különböző szponzorációk kialakulásakor megfelelően határozzák meg a játékszabályokat, és nem adják el mindenüket, akkor ki lehet alakítani egy mindenkinek megfelelő és nem izzadtságszagú rendszert.
Milyen közeli és távolabbi terveid vannak a csatornával?
Hosszú távon nagyon szeretném főállássá változtatni. Hasonlóra van már Magyarországon példa, szóval nem lehetetlen. Közelebbi célként több különböző műsor elindítását tűztem ki, de ezekre még időt kell találni.
Szeretnél megjelenni a hagyományos, intézményesült médiumokban?
Magamtól nem szeretnék. De ha olyan lehetőség elé sodorna a sors, ahol izgalmas feladat vár rám, és az még a csatornám függetlenségét sem sértené, nem mondanék nemet.
Hollywood Hírügynökség
Egy igazi egyszemélyes show a Szirmai Gergő vezette filmkritikai véleményblog, a Hollywood Hírügynökség. Gergő az ELTE újságírói, illetve a Színház és Filmművészeti Egyetem televíziós műsorkészítő szakán szerzett ismereteit használja fel a mainstream filmek rendhagyó kritizálásához. Hadar, hirtelen vágásokkal és effektekkel festi alá amúgy is egyedülállóan szubjektív véleményét. Tanulmányai mellett internetes audiovizuális tartalmakhoz ad kreatív tanácsokat és készít filmeket.
Mikor és miért indítottad el a Hollywood Hírügynökséget?
Egy pályázat kapcsán jutottam ki Amerikába, és ott kezdtem hozzá a formátumom kiépítéséhez. Aztán itthon folytattam a munkát, a Filmművészeti Egyetemen. Sokat változott a kezdetek óta, de célja alapvetően ugyanaz maradt: kapcsolatot teremteni a filmrajongókkal, fejleszteni saját műsorkészítő tudásomat, kísérletezni új médiaformátumokkal, és persze megadni Hollywoodnak, ami jár.
Melyik videód keltett igazán nagy hírverést, és mit gondolsz, miért épp az?
Twilight-kritikáimat kapta fel először igazán a netsztyeppe szele. Nagyon örültem a sikerének, de meg is lepett. Rettenetes – bár véleményem szerint megalapozott – gyűlölet árad azokból a régi videókból. Ilyen hangulatot ritkán szeretek terjeszteni, de úgy néz ki, a témával kapcsolatban akkor pont ilyen volt a közhangulat.
Szerinted miért tartasz ott, ahol most? Mennyit kellett gyakorolni?
A közönségemnek köszönhetek mindent. Ők támogatnak és terjesztenek. A kezdetektől mind a mai napig ők a főnökeim. Kedvelik a szövegeket és a poénokat, meg persze a heti rendszerességet. Az is fontos, hogy csak akkor kezdek bele egy videó elkészítésébe, ha olyat és úgy még nem láttam máshol, így egyedi tartalmat tudok a közönségnek adni.
Ami a gyakorolást illeti, minden téren nagy szükségem volt rá, és a mai napig is csiszolom a tudásom. Nincs olyan, hogy nincs hova fejlődni. Mindig figyelem, mi tetszik a közönségnek; ha előállok egy új ötlettel, csak akkor tartom meg, ha pozitívak róla a visszajelzések. A szerkesztőségi szinkront például hamar elvetettem, mert kifújt a formátum.
Rengeteg időt és munkát ölsz a csatornába. A YouTube-hirdetések megtérítik ezt?
Önmagukban nem feltétlenül, bár a megtérülés mértékegységét nem ismerem. Abban biztos vagyok, hogy rengeteg téren kifizetődő ezt a munkát csinálni, a pénz javarészt részletkérdés. Egyébként aki szeret YouTube-ozni, az nem a pénzért csinálja, hanem van benne egy lázas alkotói vágy, amit ki akar élni. Az emberekkel való kapcsolatfelvétel, olyanok szórakoztatása, akiket sosem láttam, önmagában fantasztikus érzés.
Milyen egyéb módszerekkel tudod pénzzé tenni a népszerűségedet?
Nem szeretem pénzzé tenni a népszerűségemet. Ezért nem lettem soha műsorvezető a tévében vagy poszterfiú a reklámokban. Nem vágyam pusztán a népszerűségből megélni. Én ezt azért csinálom, mert szeretek videókat készíteni, egy nagyon izgalmas formátumnak tartom, kifejezhetem vele önmagam.
Szerinted melyek a legfontosabb szabályai a youtuberségnek?
Mindig maradj hiteles. Soha ne feledd, kik tesznek azzá, aki vagy. Akarj adni, minél több téren, minél több ízben, minél több módon. Én a filmekről vagy a kultúráról általában szeretném elgondolkodtatni a közönségemet. Nincs ennél nagyobb érték.
Meddig tud egy youtuber független maradni?
Örökké. Ez a pálya egyik bája.
Milyen közeli és távolabbi terveid vannak a csatornával?
Jelenleg remekül megvagyunk a csatornán, sok a fejlesztés és a kísérletezés. Számos technikai fejlesztésen dolgozunk, új lámpákat, mikrofonokat és kamerát szereztünk be. Egy kicsit fel akarjuk dobni a csatorna vizualitását. Lesznek új effektek és jelmezek. A jövőben pedig egy harmadik csatornát is el szeretnék indítani, de hogy pontosan hogy néz majd ki, az még titok.
Szeretnél megjelenni a hagyományos, intézményesült médiumokban?
Néha megjelenek, mint interjúalany, de nem az én területem. Nem tudom elképzelni magam, mint műsorvezető. Hadarni, beszédhibásan ömlengeni, vitázni, véleményezni, sőt akár káromkodni és gesztikulálni szeretek, ez pedig nem a média fősodrába való. Kerestek már meg nagy csatornáktól, de nem vállaltam el. Elég nekem a YouTube.
Pamkutya
A Pamkutya egy Budapesten élő testvérpár szüleménye, mára a negyedik legsikeresebb magyar nyelvű csatorna. Zeneparódiákat és humorbonbonokat gyártanak – mindig álruhában. A komikus duók archetípusát idéző páros nem szeretné felfedni kilétét, hogy egyikük nyugodtan koptathassa a filmes egyetem padjait, másikuk pedig gond nélkül foglalkozhasson a civil videogyártással.
Mikor és miért indítottátok el a Pamkutyát?
2010 augusztusában indítottuk el a csatornát, pontosabban akkor még egyedül videózott fiatalabbik tagunk, Pista. Eleinte a kutyánk főszereplésével készültek a felvételek, aztán ezeket szinkronizáltuk vicces szövegekkel. Csatornánk talán azért is tudott jó nézettséget produkálni, mert akkoriban még jóval kevesebb volt a magyar nyelvű videó. Nem sokkal később csatlakozott egyébként Béla (Pista bátyja).
Mi volt az első videó, amely igazán nagy hírverést keltett? Mit gondoltok, miért épp az?
A kezdeti kutyás videókkal is tudtunk relatíve nagy sikereket elérni – talán 10-20 ezer nézőt is –, de az első igazán nagy nézőszámú videónk első paródiánk lett: a VV Béci paródia. Ő akkoriban esett ki az ismert valóságshow-ból, és szinte azonnal el is készítette Legnagyobb című számát. Ezt írtuk át úgy, mintha az ő tévés szerepléséről, kieséséről és rapperpróbálkozásáról szólna. A nézettség minden elképzelésünket felülmúlta. Több százezer embert ért el napok alatt, azóta már kétmillió felett jár.
Szerintetek miért tartotok ott, ahol most? Mennyit kellett gyakorolni?
Talán azért sikerült ezt elérni, mert minden energiánkat beleadjuk a jó videók készítésébe. Igaz néha mégsem sikerül úgy, ahogy szeretnénk. Próbálunk inkább kevesebb, de tartalmas és szórakoztató videót csinálni, és úgy tűnik, az emberek szeretik ezt. Mindent a nulláról kellett elkezdeni és megtanulni. A kamerakezelést, a szoftvereket ugyanúgy, mint a hangfelvételi technikákat. Ezért tartott évekig, hogy a jelenlegi szintre eljussunk.
Rengeteg időt és munkát öltök a csatornába. A YouTube-hirdetések megtérítik ezt?
Mi egyelőre nem ölünk bele olyan rengeteg munkát. Egyéb elfoglaltságaink miatt sajnos nem tudunk annyit foglalkozni a videózással, mint amennyit szeretnénk. De egyébként bőven megtéríti, igaz, nemcsak a hirdetési bevételek kapcsán. Számos egyéb lehetőséget, új ismeretséget és rengeteg pozitív visszajelzést kapunk, ezek pedig sokszorosan megérik a fáradozást. Mindkettőnk életét megváltoztatta ez a csatorna, és nagyon örülünk, hogy így történt.
Milyen egyéb módszerekkel tudjátok pénzzé tenni a népszerűségeteket?
Ami igazán sokat hozna anyagilag, azok az élő fellépések, de ilyet nem vállalunk, mert ez haknizás. Mi videókban tudunk igazán jók lenni, élőben szánalmasak lennénk. Szponzorok is megkerestek már minket, de általában nagyon nem hozzánk illő tartalommal; el is elutasítottuk mindet. Azért reméljük, egyszer majd kapunk olyan felkérést, ami tényleg hozzánk illik, mert nem akarjuk, hogy valamilyen márka megjelenése bezavarjon, és elrontsa a videókat. Konkrét bevételünk származik még ezenkívül a pólóeladásból, de ez nem jelentős. A fő bevételi forrást pedig egyre inkább a kapcsolati tőke jelenti, ez viszont nehezebben számolható. A csatornánk segítségével megismert embereken keresztül kapunk értékes lehetőségeket.
Szerintetek melyek a legfontosabb szabályai a youtuberségnek?
Szeresd azt, amit csinálsz, és törekedj minőségre. Ha unalmas a videó, akkor vágd meg, és jelentkezz rendszeresen új anyagokkal. És a legfontosabb: ha a pénzért csinálnád, inkább hagyd az egészet!
Meddig tud egy youtuber független maradni?
Bármeddig. Mi például teljesen függetlenek vagyunk, és nagyon élvezzük. Egyelőre a YouTube elég szabad felület, reméljük, ez így is marad.
Milyen közeli és távolabbi terveitek vannak a csatornával?
Szeretnénk gyakrabban jelentkezni a videókkal. Ha nem szólna közbe mindig valami, többet foglalkozhatnánk a gyártással, és sokkal jobban fejlődhetne a csatorna. Távlati terveink között más filmes és videós projektek szerepelnek, de a Pamkutyát nagyon sokáig szeretnénk még csinálni.
Szeretnétek megjelenni a hagyományos, intézményesült médiumokban?
A Pamkutyával nem akarunk megjelenni máshol, a YouTube tökéletes környezet. Nem igazán tartanánk előrelépésnek, ha tévében vagy rádióban játszanának minket, mert így is el tudunk érni mindenkit, akit érdekelnek a videóink.