A számítógépes játékok ökoszisztémájának egyik nagy előnyét a nyíltság és a hozzáférhetőség jelenti. A konzolos fejlesztőktől eltérően a PC-s fejlesztőket nem limitálják a zárt és vaskézzel uralt disztribúciós ökoszisztémák, nincsenek az indie fejlesztők számára megfizethetetlen kezdőköltségek. Az első számú digitális játékdisztribútorként működő Valve már évek óta támogatja az indie fejlesztői közösséget, a Greenlight programon keresztül egyszerű és olcsó lehetőséget próbál biztosítani a játékaik globális árusítására.
A Greenlight programba való jelentkezéshez a fejlesztőknek csak ki kell tölteniük egy termékbemutató űrlapot, ki kell fizetniük 100 dollárt, ezután pedig a Steam felhasználói közössége eldönti, hogy szeretné-e látni a terméküket a boltban. A jelentkezés eredetileg ingyenes volt, ám csalók hada árasztotta el a rendszert, a Valve emiatt vezette be az előszűrésnek szánt költséget. Az összeget a Greenlightba beküldött játékok számától függetlenül csak egyszer kell megfizetniük a fejlesztőknek, a befolyó pénz pedig 100 százalékban a kórházban lévő gyerekek életét jobbá tenni kívánó Child's Play alapítványhoz kerül. Sajnos a belépési díj nem oldotta meg teljesen a problémát, azonban a később életbe léptetett könnyű pénzvisszatérítési lehetőséggel, a felhasználói értékelésekkel, továbbá a kurátori listákkal sikerült aránylag kordában tartani a helyzetet.
A Valve most úgy döntött, hogy idén tavasszal elbúcsúzik a Greenlight. A helyette érkező Steam Direct rendszer abban tér el a Greenlighttól, hogy egyrészt a játékok megjelenését nem kell "jóváhagynia" elég steames felhasználónak, másrészt pedig a fejlesztőknek sokkal több digitális papírmunkájuk lesz, például adózással kapcsolatos információkat is le kell majd adniuk, állítólag egy bankszámlanyitási folyamathoz hasonlítható a jelentkezési szisztéma. A Valve reményei szerint ez, továbbá a még meghatározás alatt álló, de könnyen megtérülő megjelentetési költség elég lesz a kóklerek kapun kívül tartására.
(Forrás: Ars Technica)