Ki ne látott volna már a Youtube-on meghökkentő, elrettentő na és persze vicces közúti videókat "egészen véletlenül" elkapott balesetről, karambolról vagy egyéb történésről? Mindez nem annak köszönhető, hogy a vezető vagy az utas a kezében szorongatott mobiltelefonnal ült bármilyen eseményre várva, de nem is a véletlen műve - a dashcam, vagyis autós fedélzeti kamera rögzítette ezeket az eseteket. Persze mi most nem Youtube sztár-gyorstalpalóval készülünk, hanem egy olyan kiegészítőt mutatunk meg, ami nem túl drága, nem sokat fogunk vele foglalkozni, viszont amikor szükség van rá, aranyat ér.
Ezekre figyelj!
A fedélzeti kamera arra lett kitalálva, hogy egy-egy közúti balesetnél, karambolnál az esetlegesen vitás kérdéseket eldöntse, így nem kell attól tartanunk, hogy ha belénk is jöttek, a hibás fél kidumálja magát vagy a rendőrség rosszul méri fel a helyszínt és a balesetet. Arra is kiválóan alkalmas a kamera, hogy a leparkolt autónkból figyeljen észrevétlenül. A jó tulajdonságokat még lehetne sorolni, ötlet van bőven, de a belépőszintű modellek nagyjából ennyire képesek.
A fedélzeti kameránál fontos, hogy a látószöge kellően nagy legyen, így az előröl-oldalról érkező veszélyt is rögzíti. A felhelyezésnek stabilnak kell lennie, a méret pedig legyen minél kisebb. Nem árt, ha kijelzőt is kapunk, amit nem kell folyton néznünk, de amikor szükség van rá, azonnal lássuk, mit rögzít a kamera. A felbontás, a tömörítés és a sebesség a kamera árával van egyenes arányban, de azért a HD-felbontás már alapszintű, és nem olyan drágák a full HD kamerák sem. Sajnos a tömörítés már nem minden esetben olyan jó, de azért arra szoktak figyelni, hogy az előttünk elhaladó kocsi rendszáma és talán típusa is pontosan felismerhető legyen. A videórögzítés SD kártyára történik, méghozzá körkörös módban, így a legrégebbi felvételt törli automatikusan a kamera.
Egyes kamerákkal állóképeket is tudunk rögzíteni, de erre nem igazán van szükség, ellenben az éjjellátást biztosító inframegvilágítás hasznos lehet. Persze ez nem helyettesíti a kellő fényérzékenységet, ahogy a sebességnél is elvárható a minimálisan 30 fps, hogy az esetleges történés jól látható, léptethető és kockázható legyen. Aztán kapunk még általában hangrögzítést is, de ez már kevésbé fontos tényező.
A beépített, esetleg cserélhető akkumulátor nagyon hasznos és érdemes odafigyelni rá. Sajnos az olcsó kamerák csak pár percig bírják akkumulátorról vagy addig sem, viszont a drágább modelleknél az álló kocsiban is ott hagyhatjuk órákra, vagy akár fél napra a kamerát, az mindent rögzíteni fog.
Fontosabb extrák
Az extrákat belépőszinten nem osztják két marékkal. A drágább modellek képesek az előttünk álló autó távolságát is meghatározni és riasztani, amikor túl közel érünk, sőt, sávelhagyás-figyelésre is beállíthatók, vagy akár a mobilunkra is streamelik a videót, ahol könnyebb visszakeresni az eseményt.
A mozgásérzékelős-rögzítés különösen álló autóban, akkumulátorról üzemelő kameránál hasznos, így amint valaki meglöki (értsd: nekimegy) kocsinknak, a kamera rögzíti az eseményt. Ha tényleg profi a kameránk, azt is megadhatjuk, hogy a mozgás előtti néhány másodpercet is rögzítse az SD kártyára.
Ha pedig tényleg bizonyító erejű, megkérdőjelezhetetlen videót szeretnénk, akkor a GPS is jól fog jönni. Ezek a kamerák a beépített GPS segítségével vízjelként illesztik a videóhoz a koordinátákat, hogy egészen biztosan ott rögzítettük az eseményt. Egyes modellek ilyenkor még az időt is így állítják be és adják a videóhoz. Végül néhány gyártó már tovább is lépett és több kamerát is ad csomagban, hogy ne csak elöl, hanem hátul is készüljön felvétel az esetleges karambolról.