Mountain View lakói Kaliforniában a következő hónapokban igazán meglepő jelenségekkel találkozhatnak a közutakon: élesben teszteli ugyanis a Google a robotautóit. Bár túl sok egyelőre nem lesz belőlük, azonban a pandára hasonlító buborékautót igazán könnyű észrevenni.
Kezdődik
Idén nyáron a Google sofőr nélküli autói már túljutnak a kezdeti tesztszakaszon, és bárkinek a visszapillantójában felbukkanhatnak a Google hazai pályáján. Azt pontosan nem tudni, hogy hány ilyen autó kerül az utakra, csak annyi biztos, hogy néhány darabról lesz szó.
Az autók ugyan magukat vezetik, de mindegyikben lesz a biztonság kedvéért egy sofőr, aki szükség szerint közbeavatkozhat, ha azt jónak látja. Ez elengedhetetlen tényező, hiszen sokan nagyon aggódnak a robotautók miatt, és egy gyalogos vagy vezető nem biztos, hogy meg lesz győződve arról, hogy mindenre képesek jól reagálni az effajta járművek.
Ha már a baleset kérdésénél járunk, érdemes kitérni rá, hogy ezekről minden hónapban jelentést tesz majd közzé a Google. A korábbi Lexus robotautók - ezekből több mint 20 járta a közutakat az elmúlt években - egyébként az évek során 11 apróbb balesetben voltak szereplők, de sérülés soha nem történt, és nem ezek a járművek okozták a baleseteket.
Még nem terjedtek el
A sofőr nélküli autók a hétköznapokban még messze nem terjedtek el, és ami azt illeti, jelenleg inkább csak tesztlétesítményekben és kontrollált körülmények között kísérleteznek velük. A fejlődés irányát elnézve azonban kétségtelen, hogy a jövőben a mindennapokban is számolni kell a robotautókkal. Ezt jelzi például, hogy sok mai autó is intelligens módon képes magától egy adott sávban maradni, elkerülni az ütközéseket vagy éppen leparkolni.
Az optimistább autógyártók már 2020-ra azt jósolják, hogy a robotautóink elboldogulnak a városi közlekedéssel - Elon Musk, a Tesla ügyvezetője inkább 20 évet mond az elterjedésükre.
Teljesen Google
A webóriás korábbi, átalakított Lexusaival szemben ezek a buborékautók teljes mértékben a Google tervezésében legyártott prototípusok. Ugyanazt a szoftvert használják, amit már 1 millió mérföld hosszan teszteltek a projekt során. A sofőrök természetesen kormányt, gáz- és fékpedált is kapnak, és 40 kilométer per órában korlátozzák az autók sebességét. Heti 10 000 mérföldet tesznek majd meg várhatóan, a szoftvert pedig olyan jellegű helyzetekre is felkészítik, amelyek eddig meg sem történtek a valóságban.
Szerintetek jó dolog lenne a hétköznapokban a robotautó?