Autót vezetni van, hogy veszélyes mulatság. Természetesen nem csak az okozhat bajt, ha valaki ittasan ül a volánhoz, vagy ha éppen túl gyorsan megy. Számos olyan dolog van, amit jobb hanyagolni a kormánynál - és rengeteg olyan is, amikre fokozottan érdemes odafigyelni vezetéskor. Következzen most ezekből néhány.
Vezetés fáradtan
Álmosan vezetni pont olyan veszélyes, mint részegen. Ha aludnunk kell, nincs sok választásunk - egy rövid ideig húzhatjuk egy erős kávéval, de valamilyen módon muszáj lesz pihenőt beiktatni. Akik ezt nem hajlandóak megtenni, csökkent reakcióidővel cirkálnak az utakon, és jó eséllyel előbb-utóbb el is alszanak menet közben. A végeredmény általában nem túl szép, ráadásul a sofőrök ilyenkor nem is próbálják meg kivédeni a balesetet a becsapódás előtt. A luxusautók gyártói egy ideje már számos módon próbálják kikényszeríteni az álmos autósokból a pihenőt. Ne próbálkozzunk fent maradni - ha aludni kell, aludni kell. Jobb odaérni néhány órával később, mint soha.
SMS, e-mail, Facebook, smink
Sokáig lehetne sorolni az üzenetküldéshez és sminkeléshez hasonló tevékenységeket, amelyek a piperetükörhöz és az okostelefonhoz kötődnek. A magunk és mások biztonsága érdekében mindkettő használatáról ajánlott lemondani a kormány mögül. Természetesen az evés és a gyerekekkel veszekedés sem segít a figyelem összepontosításában. Pontosan az ilyen sofőrök miatt van keresnivalója a robotautóknak, amiktől a gondosabb autóvezetők félnek.
Relatív gyorshajtás
Az a kisebb baj, amikor abszolút gyorshajtást követünk el, és be kell fizetni egy vaskos csekket. A nagyobb probléma akkor van, ha az időjárási körülményekhez mérten követünk el gyorshajtást. A balesetek elkerülése érdekében rossz időben a sebesség csökkentése és a fokozott figyelem lehetnek a legnagyobb segítségünkre. Ez alól kibújni még a jó gumik és az összkerékhajtás sem jelentenek hiteles indokot. Maradjunk inkább le még 5 méterrel az előttünk haladótól.
A kamion majd segít spórolni
A kamionok mögött haladva tényleg lehet spórolni némi üzemanyagot, ezt még a MythBusters szakértői is bebizonyították anno. Azonban nem mindenki jött a rali-vébéről vagy a NASCAR-ról: egy óriási kamion mögött minimális távolsággal haladva szinte nulla időnk van reagálni, ha a kamion sofőrje hirtelen fékezésre vagy irányváltásra kényszerül. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a sofőr nem lát minket a tükörből, a plató pedig egy személyautóban nem egy életbiztosítás.
Öv, az minek?
A légzsák nagyon hasznos biztonsági extra, de csak akkor működik jól, ha a biztonsági övvel együtt használjuk. Boruláskor és nagyobb sebességű ütközéskor egyaránt életet menthet, a becsatolása pedig nem olyan nagy fáradtság. Természetesen kisebb ütközéskor is komoly bajtól óvhat meg minket. Ha a forma-1-es versenyzők becsatolják magukat a sarki boltig, tegyük meg mi is.
Szerintetek mire kell a legjobban figyelni vezetés közben?